خبرگزاری کار ایران

عاملی پیشنهاد داد:

برگزاری جلسات ستاد نقشه علمی و شورای اسلامی شدن در دانشگاه‌ها

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۷۶۵

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داد، جلسات ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گاهی اوقات در دانشگاه‌ها برگزار شود.

به گزارش ایلنا،  جلسه ۳۲۲ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به ریاست منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

سید سعیدرضا عاملی گفت: بر اساس نظر رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در پیوند گسترده با نخبگان جامعه باشد.

وی افزود: البته در این زمینه ترویج مشارکت و فراهم آوردن فضای تعامل هم مدنظر است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما باید ببینیم چه راه‌هایی وجود دارد تا این فضا را بازتر کنیم و حضور ما بیشتر احساس شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: در بیرون از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تلقی بعضاً مثبت نیست و گفته می‌شود اینها چه کارکرده‌اند؟ .

وی افزود: در صورتی که وقتی داخل می‌شویم می‌بینیم در این سال‌ها کارهای خیلی خوبی انجام شده است.

عاملی ادامه داد: لذا من به دکتر کبگانیان هم این پیشنهاد را دادم که جلسات ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور را گاهی اوقات ببرید و در دانشگاه‌ها برگزار کنید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این کار را در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها هم می‌توانیم انجام بدهیم بخش اول جلسه را به بیان نظرات دانشگاهیان اختصاص دهیم و بخش دوم را به دستور کار شورا پرداخت شود.

وی افزود: باید اساتید دانشگاه بیایند صحبت کنند و ما هم بیشتر بشنویم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: البته این کار زحمت هم دارد ولی اگر بتوانیم با فضای دانشگاه بیشتر تماس داشته باشیم و حضور بیشتری داشته باشیم قطعاً مؤثرتر خواهیم بود.

وی گفت: در همین راستا باید در حوزه فرهنگ و علم برخی دانشگاه‌ها قطب و مرکز باشند و مثلاً دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف و... وظایف را بعنوان نقطه کانونی برای انجام مطالعات حوزه سیاست گذاری علم قبول کنند.

عاملی افزود: تقسیم وظایف به انجام وظایف کمک می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: الان برخی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ نشده و برای برخی هم که ابلاغ شده باید دنبال ضمانت اجرایی باشیم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: برای اجرای مصوبات هم بر اساس سفارش مکرر رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» باید نخبگان وارد میدان اجرا شوند.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم دو نفر از رؤسای دانشگاه‌های مهم در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها عضو شوند چون این رؤسای دانشگاه‌ها در میدان اجرا هستند.

عاملی ادامه داد: باید برای تصمیم سازی و سیاست‌گذاری حتماً افرادی که با اجرا در تماس هستند حضور داشته باشند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: در مورد متناسب‌سازی دروس هم باید ببینیم تغییرات بنیادین حوزه علم چیست .

وی افزود: در بازنگری رشته‌های تحصیلی باید حداقل به پارادایم های علمی جدید توجه شود و الا تغییرات شکلی خواهد بود. بعنوان مثال می توان سه پارادایم جدید را برجسته کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: یکی از این پارادایم‌ها «دانش یکپارچه» است و دانش یکپارچه به این دلیل در علم وارد شد که متغیرهای تأثیرگذار در رشته‌ها تغییر کرد.

عاملی گفت: در گذشته سیستم‌ها بر یک موضوع متمرکز می‌شدند ولی در اوایل دهه ۶۰ میلادی یک نگاهی ایجاد شده که معطوف به رقابت آزاد بازار و عرضه کالای با کیفیت بود.

وی افزود: با این نگاه علم به سمت دانش یکپارچه ارتباطی رفت.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: موضوع بعدی «شبیه‌سازی هستی» بود و این نگاه برای ما که می‌خواهیم دانشگاه اسلامی داشته باشیم خیلی مهم است.

وی گفت: دلیل این نگاه آن بود که نگاه پوپری به علم شکست خورد چون علم پوپری «ابطال‌پذیر» است که نگاه به علم نگاهی سست است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: با شکست نگاه پوپر این نتیجه حاصل شد که اگر قوانین هستی که مخلوق خداوند است را بشناسیم، کشف شوند؛ می‌توانیم برای علم جای پای محکمی پیدا کنیم.

عاملی ادامه داد: ظهور «فضای مجازی» موضوع مهم دیگری است که دو فضایی شدن همه علوم را بدنبال آورده است. امروز مثلا در علوم پزشکی؛ ۲۴ حوزه جدید بوجود آمده است که مرتبط با حوزه فضای مجازی و فنآوری اطلاعات است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: روند پزشکی با این مسائل تغییر می‌کند. وی افزود: حوزه علم و بخش اجرایی و بخش صنعت کشور از پیشرفت های جدید فنآوری عقب افتاده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر محتوا جدید علمی تولید نکنیم همه تغییرات صوری خواهد بود.

عاملی گفت: اگر یک تغییر رادیکال در حوزه علم صورت نگیرد؛ علم امروز در آینده نزدیک بی مصرف و کم کاربرد خواهد بود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در پایان گفت: باید برای کوتاه کردن زمانی مقاطع تحصیلی هم برنامه داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز