خبرگزاری کار ایران

طهرانچی:

از حضور اساتید حوزه علمیه در دانشگاه آزاد اسلامی استقبال می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۰۵۵۰۹

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: می‌توانیم در زمینه تدریس رشته‌های علوم انسانی از اساتید حوزه علمیه استفاده کنیم.

به گزارش ایلنا، جلسه مشترک محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و اعضای هیأت رئیسه دانشگاه و آیت الله علیرضا اعرافی مدیر مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد.

طهرانچی در این نشست با ارائه گزارشی از روند فعالیت‌ها و برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید، گفت: امسال کار تازه‌ای را در حوزه پژوهش آغاز کردیم و در قالب طرح پایش آزاد ۴۰ چالش ملی احصاء و نظام موضوعات آن تدوین شد که تاکنون ۹ چالش در سامانه پایش آزاد قرار گرفته که از مهرماه سال آینده همه دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند با استفاده از این سامانه موضوع پایان نامه های خود را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی سالانه حدود ۷۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و ۱۰ هزار دانشجوی دکتری پذیرش می‌کند که ۳۹ هزار نفر از آنها در رشته‌های علوم انسانی تحصیل می‌کنند، بنابراین با توجه به این ظرفیت و دارا بودن ۶۵۶ هزار دانشجو در مقاطع مختلف رشته های علوم انسانی، ظرفیت قابل توجه‌ای است که برای تحول در آن برنامه ریزی کرده‌ایم.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: یکی از بحث‌های جدی در پایان نامه‌های دانشجویان فرآیند انتخاب استاد راهنماست که این فرآیند از سال آینده از طریق سامانه پایش آزاد انجام می‌شود و دانشجویان می‌توانند از بین ۲۴ هزار عضو هیأت علمی تمام وقت و ۳۰ هزار عضو هیأت علمی مرتبط با دانشگاه آزاد اسلامی استاد راهنمای خود را انتخاب کنند و برای این کار می‌توانیم از اساتید حوزه های علمیه نیز استفاده کنیم.

طهرانچی با تأکید بر استقبال دانشگاه آزاد اسلامی از حضور اساتید حوزه علمیه و طلاب سطح چهار در این دانشگاه، گفت: در فراخوان جذب اعضای هیأت علمی امسال حدود ۳ هزار و ۹۰۰ نفر ثبت نام کرده‌اند که تأکید ما این است در رشته‌های علوم اسلامی بتوانیم از ظرفیت بیشتر اساتید حوزه علمیه استفاده کنیم، چرا که برنامه داریم سالانه هزار عضو هیأت علمی را در دانشگاه آزاد اسلامی جذب کنیم که ۵۰ درصد این تعداد مربوط به حوزه علوم انسانی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: یکی دیگر از مباحث ما در حوزه علوم انسانی پس از پایان نامه ها، منابع انسانی و اعضای هیأت علمی، تولید محتوای بومی در این حوزه است. برای این کار معاونت علوم انسانی در ساختار جدید دانشگاه آزاد اسلامی به تصویب هیأت امنا رسید که اکنون در حال تدوین ساختار این معاونت هستیم تا بتوانیم آموزش و پژوهش را منسجم و هدفمند کنیم و اقدام و عمل را با هم ببینیم.

طهرانچی ادامه داد: حجت الاسلام والمسلمین خیری دبیری این معاونت را بر عهده گرفته تا بتوانیم یک مدل آموزشی و پژوهشی یکپارچه در دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشیم.

وی در پایان گفت: اعتقاد ما این است که از طریق دانشگاه آزاد اسلامی می توانیم آموزش عالی کشور را متحول کنیم و برای نیل به این هدف نیازمند ارتباط مستمر با حوزه های علمیه هستیم.

آیت‌الله اعرافی: دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند یک رکن مهم فرهنگی، فکری و معرفتی باشد

آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر مرکز مدیریت حوزه های علمیه نیز در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه بزرگ است و بنده در برنامه‌های داخلی و خارجی که به‌ عنوان سخنران دعوت می‌شوم، همواره ترسیمی از آموزش عالی کشور را ارائه و به سهم دانشگاه آزاد اسلامی در این عرصه اشاره می‌کنم.

وی ادامه داد: سرمایه عظیم و کلانی که در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد، می‌تواند برای کشور و حتی دنیا نقش مهمی ایفا کند و بیشتر از آنچه اکنون هست، می‌توان فعالیت‌های این دانشگاه را به‌ ویژه در حوزه بین‌المللی گسترش داد. باید این تقاضا را از دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشیم که با این سرمایه عظیم و امکانات خوبی که دارد یک رکن مهم فرهنگی، فکری، معرفتی و اجتماعی در کشور و سایر کشورها باشد.

پایگاه مهم انقلاب اسلامی می‌تواند در دانشگاه آزاد اسلامی شکل بگیرد

مدیر مرکز مدیریت حوزه های علمیه خطاب به دکتر طهرانچی تأکید کرد: با نگاه بلندی که دارید و شرایطی که در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده، یک پایگاه مهم انقلاب اسلامی می‌تواند در این دانشگاه شکل بگیرد تا به‌ طور جدی به بررسی مسائل عمیق اجتماعی و فرهنگی بپردازد و با جامعیت، تنوع رشته‌ای و پراکندگی که در کشور دارد، بیش از پیش سودمند باشد.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه محورهای متعددی برای همکاری میان حوزه‌های علمیه و دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد، گفت: بیش از ۲۰۰ دانشگاه، مرکز و موسسه علمی و آموزش عالی در این استان فعالیت دارند که قم را مانند ویترینی کرده که همه شهرها و روستاهای کشور در آن تجلی دارد و این ظرفیت سرمایه عظیمی است.

دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در حوزه علوم انسانی اسلامی تبدیل به قطب و پیشاهنگ شود

وی با اشاره به تحصیل ۶۵ هزار دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی در رشته‌های علوم انسانی، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در حوزه علوم انسانی و اجتماعی با رویکرد اسلامی تبدیل به یک قطب و پیشاهنگ شود و ما نیز در این زمینه تلاش می‌کنیم آنچه که در توان‌مان است را به کار بگیریم و یک نقشه راه تهیه کنیم تا بتوان رشته‌های خوب و عمیق در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کرد.

مدیر مرکز مدیریت حوزه های علمیه با بیان اینکه محور بعدی همکاری حوزه‌های علمیه با دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های غیر علوم انسانی است، گفت: رویکرد اسلامی، بومی و فرهنگی در سایر رشته‌ها هم باید وجود داشته باشد، چرا که در این حوزه‌ها کمتر کار شده و به دروس معارف بسنده کرده‌ایم، در صورتی‌ که در علوم پایه و بسیاری از رشته‌ها قانون فکری حاکم بر آن جای کار دارد، به این معنا که ما دانشگاه اسلامی در این رشته‌ها نداریم.

آیت‌الله اعرافی در پایان این دیدار با ارائه پیشنهاد همکاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور با دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه مدارس سما، پایان‌نامه‌ها، واحدهای استانی و حوزه بین‌الملل این دانشگاه، اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که کمیته‌ای متشکل از نمایندگان دانشگاه آزاد اسلامی و حوزه های علمیه تشکیل شود تا به یک نقشه راه برسیم و با ایجاد کارگروه‌های مشترک بتوانیم به صورت قدم به قدم و واقع‌بینانه و عمیق موضوعات همکاری را پیگیری کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز