خبرگزاری کار ایران

در روز ملی پژوهش مطرح شد؛

پژوهش در مدرسه جدی گرفته شود

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۷۶۲

روز ملی پژوهش در آموزش و پرورش با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز یکشنبه 25 آذرماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این مراسم فرهاد کریمی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: امسال از دانش آموزان اول ابتدایی هم که در حوزه ادبیات آثاری داشتند تجلیل خواهیم کرد. ۲۸ اثر برتر دوره های تحصیلی در این برنامه تجلیل می شود.

کریمی با بیان اینکه اگر قرار است پژوهش در دانشگاه به نتیجه برسد باید پژوهش در مدرسه جدی گرفته شود چرا که راه پژوهش از مدرسه می گذرد، تصریح کرد: پژوهش در آموزش و پرورش قدمت طولانی دارد و در این زمینه پیشگام هستیم. راه اندازی سیستماتیک آن در آموزش و پرورش به سال ۷۴ باز می گردد.

 در ادامه حیدر تورانی رئیس ستاد هفته پژوهش در آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اهمیت و ضرورت پژوهش در آموزه های دینی بسیار گفته شده است، گفت: اطلاعات ما از موضوعات پیرامونی کامل نیست و بسیار ناقص است و برای اینکه درست قضاوت کنیم نیازمند اطلاعات کافی و شفاف هستیم.

وی با بیان اینکه چیزی را که مغز نبیند چشم از دیدن آن عاجز است ادامه داد: باید مغزمان را با سوهان پژوهش بیشتر کنیم و دیدمان را وسعت بخشیم.

وی با بیان اینکه ‌پژوهش از یک نظر بر دوگونه است، ادامه داد: پژوهشی ابتکاری یا نوجویانه یعنی یافتن یا کشف آنچه بر دیگران مجهول است و پژوهش تأکیدی یا  نوگسترانه یعنی گستردن یا تفصیل آنچه بر دیگران به اجمال معلوم است.

رییس ستاد هفته پژوهش خاطرنشان کرد: هنگام پرداختن به یکی از این دو گونه پژوهش، از آنچه دیگران دریافته‌اند، یاری می‌گیریم تا به آنچه در نیافته‌اند، برسیم یا دریافت‌های سربسته آنان را بگشاییم؛ در هر حال پژوهش متضمن نوعی نوآوری است و از تکرار، تقلید و کهنه‌آموزی به دور است.

تورانی با بیان اینکه پژوهنده راستین به حقیقت پژوهان بزرگ می‌نگرد و از کوشش‌ها، موفقیت‌ها و لغزش‌های آنان جرأت می‌گیرد، تصریح کرد: پژوهنده راستین هرگز کورکورانه از کسی تقلید نمی‌کند؛ تقلید کورکورانه، اصالت و وحدت شخصیت را به خطر می‌اندازد و خلاقیت را می‌زداید.

وی ادامه داد: پژوهش، پویشی درنگ ناپذیر است. پویایی و تداوم پژوهش کمک می‌کند که فرصت‌های جدیدی به دست آید؛ پژوهش برای مبارزه‌ای است که تمامی ندارد. با هر پژوهش و کشف لایه‌ها و حفره‌های پنهان، لایه‌ها و حفره‌های ناشناخته دیگری پدیدار می‌شوند.

رییس ستاد هفته پژوهش آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیری باید نزد همه افراد به ویژه مدیران و کارشناسان سازمان نه فقط بر قضاوت‌های شهودی و ایمانی بلکه بر یافته‌های پژوهشی استوار باشد و به باور تبدیل شود.

تورانی با تاکید براینکه اغلب مدیرانی که تجربه اندوخته‌اند، بیشتر علاقه و اصرار دارند با تکیه بر یافته‌های ذهنی خود و تجربه‌هایی که دارند اظهارنظر و حتی قضاوت کنند گفت: لازم است مدیران علاوه بر تجربه‌های شخصی، به مطالعات و یافته‌های پژوهشی نیز اهمیت دهند و تصمیمات خود را بر آنها استوار سازند.

تورانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تصویب زیرنظام پژوهش و ارزیابی و ظرفیت‌های بسیار خوبی که از طریق این زیرنظام حاصل خواهد شد، امید آن می‌رود که خورشید پژوهش هر روز بهتر از دیروز بدرخشد و نظام آموزشی کشور از آن بهره‌مند شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز