خبرگزاری کار ایران

حناچی در نشست خبری:

ما با سر به سمت شهردار شدن نمی‌رویم/لایحه منابع پایدار فردا در کمیسیون شوراهای مجلس بررسی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۸۷۹۳۱

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به بحث کاندیداتوری خود برای شهرداری تهران گفت: با توجه به مشکلات موجود در شهر، ما هم با سر به سمت شهردار شدن نمی‌رویم اما این موضوعی است که شورای شهر تهران باید درمورد آن تصمیم گیری کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیروز حناچی در نشست خبری که امروز (۱۲ آبان) در محل معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران برگزار شد، اظهار داشت: براساس ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها یکی از وظایف اصلی ما کنترل تخلفات ساختمانی است. در این راستا ما در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ حدود ۲۴۰ جلسه برگزار کردیم. همچنین ملاقات‌های مردمی به صورت مستمر برگزار شده است. در ۶ ماه اول سال حدود چهار هزار و ۷۳۴ فقره رای در کمیسیون ماده ۱۰۰ صادر شده که البته این علامت خوبی نیست. جهتگیری ما این است که از ابتدای شکل‌گیری تخلف به سراغ آن برویم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به برنامه‌های این معاونت گفت: تکمیل سامانه ماده صد، برقراری لینک با اداره کل حقوقی، ارسال هوشمند و کنترل اولیه منطقه‌ها توسط سیستم و آموزش شهروندی از برنامه‌های ماست. همچتین در مورد اداره کل معماری و ساختمانی، افزایش کیفیت زیست‌پذیری با محوریت موضوع مناسب‌سازی مورد توجه ماست. معنای معلولیت در جامعه امروز تغییر کرده و معلول کسی است که نتواند در عرصه‌های اجتماعی حضور یابد؛ نه کسی که روی ویلچر نشسته است.

وی افزود: با نگاه به کرامت انسانی ما شهر را برای همه شهروندان می‌خواهیم؛ ما به جای اینکه تنها به مناسب‌سازی شهر برای معلولان بسنده کنیم، باید توجه کنیم که حدود ۳۵ درصد شهر و افرادی مثل سالمندان ویلچری یا خانمی که کالسکه بچه را می‌راند نیز مخاطب مناسب‌سازی هستند.

حناچی اضافه کرد: رساندن طرح تفصیلی منطقه ۲۲ به شورای عالی شهرسازی یکی از کارهایی بود که طی این ماه ها انجام دادیم و این موضوع بسیار مهمی بود که توسط همکارانم پیگیری شد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت مسابقات معماری خیلی تحول آفرین است، اظهار کرد: پهنه جنوبی دریاچه خلیج فارس، محور راه آهن تهران _ تبریز و پلاسکو از طرح هایی هستند که به مسابقه گذاشته شده اند.

حناچی با اشاره به حریم شهر تهران گفت: نه فقط تهران، بلکه همه کلانشهرها با این موضوع درگیر هستند. بعضا افراد در حریم شهر اسکان غیررسمی می یابند. افراد معمولا هزینه زمین را پرداخت کرده اند اما برای ساختن آن به شهرداری مراجعه نکرده اند. توسعه حریم در اطراف تهران می تواند به معضلی جدی تبدیل شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: تصور می کنیم کارمندان شهرداری بیشتر قابل کنترل هستند تا اینکه برخی افراد در بخش خصوصی دارای امضای طلایی شوند.

حناچی درخصوص پیشنهاد جدیدی که در ارتباط با باغات به شورای شهر داده شده، گفت: در پیشنهاد جدید هرچه تاکنون به باغات ربط پیدا می کرده ملغی است و لایحه صرفا درخصوص باغات اجرا خواهد شد. قبلا این پرونده موسوم به برج باغ بود و سعی کرده ایم در لایحه جدید تغییر رویکرد به خانه باغ داشته باشیم.

او ادامه داد: یکی از پیشنهاداتی که در این لایحه داده شده خریداری باغات اکولوژیک و تاریخی و اضافه شدن آن ها به قلمرو عمومی شهر است. همچنین فرایند صدور پروانه برای باغات باید متفاوت از فرایند معمول صدور پروانه باشد. پیشنهاد دیگری که در این لایحه وجود دارد این است که استفاده از باغات صرفا مسکونی نباشد و استفاده های فرهنگی و اجتماعی هم از باغات بشود.

باید معلوم کنیم شهرها از طریق چه منابع پایداری اداره شوند

وی با اشاره به مساله پلاسکو گفت: اکنون ذی نفع پلاسکو بنیاد مستضعفان است و این ذی نفع با فشار ذی نفعان قبلی پلاسکو که مالکان و کسبه هستند، مواجه است. بنیاد تحت تاثیر این فشار قسمت شمالی پلاسکو را مقاوم سازی می کند. در مورد برج پلاسکو، همان بخشی را که مالکان قبلا داشته اند می توان به آنان داد اما اگر برخی تمهیدات مثل پله فرار لحاط شود ممکن است قدری از سهم مساحت هر فرد کاسته شود. این موضوع را به عهده کمیسیون ماده ۵ گذاشته ایم.

حناچی در پاسخ به سوالی در مورد ایران مال یا بازار بزرگ ایران و ساخت و سازی که در آن شده بیان کرد: درصورت تخلف موضوعات به کمیسیون ماده صد ارجاع داده می شوند. تا جایی که من می دانم هنوز برای این پروژه رایی در این کمیسیون داده نشده است. در این پروژه برای ساخت یک میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع پروانه صادر شده و ایران مال تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع را ساخته است. ما می توانیم درصورت تشخیص تخلف اجازه ادامه ساخت و ساز را ندهیم اما این موضوع هنوز در دست بررسی است.

وی با اشاره به لایحه منابع مالی پایدار گفت: این لایحه برای ششمین بار در دولت مطرح شد و خوشبختانه اکنون به مجلس رفته و فردا کمیسیون شوراهای مجلس به آن خواهد پرداخت. ما باید معلوم کنیم شهرهامان از طریق چه منابع پایداری اداره شوند.

حناچی با اشاره به فرونشست زمین در شهر تهران گفت: تهران شهری بوده که منابع عظیم قنات داشته است. خیلی از این قنات ها مسدود شده اند اما به هر حال آب مسیر خود را باز می کند و هرچه هست را با خود می برد. این امر منجر به فرونشست می شود. فرونشست تهران در نواحی مختلف دلایل گوناگون دارد و به هرحال ما مانند روی شهر، اطلاعات دقیقی از زیر شهر نداریم. تکنولوژی به گونه ای نیست که بدانیم عمق ۶ تا ۱۰ متری زمین چه خبر است. با انجام برخی کارها می توان وضعیت فرونشست را تا حدودی اصلاح کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز