خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از اعتراض داوطلبان آزمون استخدامی؛

مجلس: در حق برخی‌ داوطلبان اجحاف شده‌است/ آموزش و پرورش: سلیقه‌ای عمل نکرده‌ایم/ روند مصاحبه قابل بازبینی نیست

asdasd
کد خبر : ۶۸۳۶۵۳

رئیس مرکز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به اعتراض داوطلبان آزمون استخدامی پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیش از یک ماه است که داوطلبان معترض به نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش هر هفته به وزارت آموزش و پرورش، اداره استخدامی، نهاد ریاست جمهوری و مجلس مراجعه و در آنجا تجمع می‌کنند. این افراد اگرچه رتبه‌های خوبی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش کسب کرده بودند، اما موفق به قبولی در این آزمون نشدند. به گفته معترضان مصاحبه از آنان سلیقه‌ای انجام شده‌است.در این میان علاوه بر افرادی که با رتبه‌های خوب موفق به قبولی در این آزمون نشده‌اند، برخی نیز در رشته‌های نامرتبط قبول شده‌اند. در مجموع حدود ۵ هزار نفر از دواطلبان در این آزمون رد شده‌اند، ضمن اینکه در دفترچه آزمون مذکور ۷۰ درصد پذیرش مربوط به ظرفیت آزاد و ۳۰ درصد مربوط به سهمیه‌داران است، اما بیش از ظرفیت ارائه شده از سهمیه‌داران پذیرش شده است.

یکی دیگر از موارد اعتراضی این مساله است که با توجه به اینکه حدود چهار هزار و ۲۰۰ ظرفیت خالی وجود دارد، چرا از داوطلبانی که رتبه‌های خوب دارند و نفرات برتر استان‌های خود شده‌اند برای این ظرفیت‌های خالی استفاده نمی‌کنند؟ ایلنا برای پاسخ این سوالات سراغ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و آموزش و پرورش رفته است.

مجلس: در حق برخی‌ داوطلبان اجحاف شده‌است/ آموزش و پرورش: سلیقه‌ای عمل نکرده‌ایم/ روند مصاحبه قابل بازبینی نیست

در مرحله مصاحبه که آیین‌نامه مشخص، کاربرگ‌ها و چک لیست‌های تعریف شده دارد، نمی‌توان سلیقه‌ای عمل کرد.

رئیس مرکز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش:
شیوه‌نامه مصاحبه امکان سلیقه‌ای عمل کردن را نمی‌دهد

اسفندیار چهاربند (رئیس مرکز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به اعتراض داوطلبان آزمون استخدامی آموزش و پرورش گفت: در مرحله مصاحبه که آیین‌نامه مشخص، کاربرگ‌ها و چک لیست‌های تعریف شده دارد، نمی‌توان سلیقه‌ای عمل کرد و این شیوه‌نامه کاملا مدون است.

وی ادامه داد: تخصص تیم مصاحبه‌کننده و ساختار سازمانی نظارت بر مصاحبه‌ها تعریف شده است، بنابراین مصاحبه با آن معیارها و فرآیندهایی که برایش تعریف شده، استاندارد برگزار شده‌است، لذا به همین دلیل است که مرحله مصاحبه اعتراض ندارد و مثل نمره علمی نیست که بخواهیم ورقه امتحانی را بازبینی کنیم.

چهاربند اضافه کرد: مبنای عمل ما هیئتی است که مجری مصاحبه بودند و امتیازاتی که آنها داده‌اند. تعداد کسانی که فقط به خاطر مصاحبه رد شدند، کم است و اگر غیر از آنچه گفتم عمل می‌شد، آمار خیلی بالا می‌رفت.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس :
وزیر درباره اجحاف در حق برخی داوطلبان آزمون استخدامی توضیح دهد

محمود نگهبان سلامی (عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی) در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: داوطلبان معترضی که به من مراجعه کردند؛ رتبه زیر هزار داشتند، اما در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته نشده بودند، این در حالی است که به لحاظ علمی مصاحبه خوبی هم ارائه کرده بودند. متاسفانه در حق برخی از داوطلبان علی‌رغم داشتن رتبه کتبی و مصاحبه خوب اجحاف شده است.

باید یک سری شاخص‌های مشخص  که قابلیت اندازه‌گیری دارد، برای مصاحبه‌کننده‌ها در نظر بگیرند تا کسی در این باره سلیقه‌ای عمل نکند.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید نمره نهایی هر فرد ترکیبی از نمره کتبی و مصاحبه عملی او است. قطعا باید یک سری شاخص‌های مشخص را که قابلیت اندازه‌گیری دارد، برای مصاحبه‌کننده در نظر بگیرند تا کسی در این باره سلیقه‌ای عمل نکند.

مجلس: در حق برخی‌ داوطلبان اجحاف شده‌است/ آموزش و پرورش: سلیقه‌ای عمل نکرده‌ایم/ روند مصاحبه قابل بازبینی نیست

سلامی با بیان اینکه مسئله اعتراض داوطلبان آزمون استخدامی آموزش و پرورش را به هئیت رییسه کمیسیون آموزش ارائه خواهم کرد، گفت: در این هفته وضعیت چهار وزیر پیشنهادی را بررسی خواهیم کرد، از این رو در این هفته نمی‌توان مساله آزمون استخدامی آموزش و پرورش را در دستور کار قرار داد، ولی در هفته آینده من به هیات رئیسه کمیسیون پیشنهاد می‌کنم تا از وزیر آموزش و پرورش برای حضور در کمیسیون به منظور پاسخگویی دعوت به عمل آورند.

در انتخاب متقاضیان آزمون استخدامی آموزش و پرورش سلیقه‌ای عمل شده است و داوطلبانِ با رتبه‌های خیلی خوب متاسفانه از ورود به دانشگاه فرهنگیان بازماندند.

او اضافه کرد: من شخصا این تذکر را به وزیر آموزش و پرورش و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات داده‌ام که در انتخاب متقاضیان آزمون استخدامی آموزش و پرورش سلیقه‌ای عمل شده است و افراد با رتبه‌های خیلی خوب متاسفانه از ورود به دانشگاه فرهنگیان بازماندند.

چرا چهار هزار و ۲۰۰ ظرفیت را خالی نگه داشته‌اند؟!

وی با اشاره به اینکه با تجمع کردن مشکلی حل نمی‌شود، گفت: اگر معترضان به ما پیامک بزنند و به گونه‌ای تماسی با کمیسیون آموزش و تحقیقات حاصل کنند، بهتر از تجمع است. آنها باید اجازه دهند در فضایی آرام کمیسیون آموزش و تحقیقات به مساله ورود کند و از وزیر آموزش و پرورش و سازمان سنجش و نهادهای مربوطه که در این زمینه دخیل هستند، برای حل این مشکل دعوت به عمل آورند. حتی اگر لازم باشد، کمیته‌ای را تشکیل می‌دهیم تا اگر حقی از کسی اجحاف شده، حقش به او بازگردانده شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: اینکه چرا حدود چهار هزار و ۲۰۰ ظرفیت را خالی نگه داشته‌اند و بیش از ظرفیت ایثارگران نیرو جذب کرده‌اند، باید با حضور وزیر بررسی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز