خبرگزاری کار ایران

رییس پلیس فتا تهران بزرگ به ایلنا خبر داد:

کلاهبرداری از طریق "کمک به کودکان بهشت"/ افزایش ۵۰ درصدی جرایم سایبری

asdasd
کد خبر : ۶۸۱۹۱۲

رییس پلیس فتا تهران بزرگ با بیان اینکه جرایم سایبری نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته گفت: به تازگی سایتی با عنوان "کمک به کودکان بهشت" اقدام به سرقت اطلاعات و کلاهبرداری از عده بسیاری کرده است.

سرهنگ تورج کاظمی (رییس پلیس فتا تهران بزرگ) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره سایت‌ها و کانال‌هایی که در خصوص ویزای اربعین اقدام به کلاهبرداری می‌کنند، گفت: در مجموع ما هیچ وقت به شهروندان توصیه نمی‌کنیم از کانال‌های ناشناس در هر موردی بخواهند، اقداماتی را انجام دهند.

وی ادامه داد: هیچ تاییدیه و اعتباری از سوی مراجع رسمی برای فعالیت این گونه کانال‌ها وجود ندارد. شهروندان حتی‌الامکان از ثبت‌نام‌های مجازی و پرداخت وجوه بدون اطلاع و آشنایی از آن سایت و کانال خودداری کنند.

رییس پلیس فتا تهران بزرگ با بیان اینکه پلیس فتا به طور مداوم کانال‌ها و سایت‌های اینترنتی را رصد می‌کند، خاطرنشان کرد: در خصوص صدور ویزا تاکنون شکایتی مبنی بر سوءاستفاده سایت‌ها و کانال‌ها از زائران اربعین نداشتیم و در رصد‌های پلیس فتای تهران بزرگ نیز مورد مشکوکی در میان سایت‌ها گزارش نشده است. امیدواریم مردم نیز با دقت بیشتری اقدام کنند تا موارد سوءاستفاده و کلاهبرداری نیز کاهش پیدا کند.

ادامه داد: همچنین سایت‌ها و کانال‌های غیراصولی به طور مداوم توسط پلیس فتا رصد و برخورد می‌شوند و همچنین از مراجع مختلف جهت فیلتر و مسدود کردن آنها نیز اقدام می‌کنیم.

سرهنگ کاظمی در خصوص کانال‌هایی که کاربران ناخواسته عضو آنها می‌شوند، گفت: اگر کاربران در تنظیمات پیام‌رسان‌های مختلف دسترسی افراد را محدود کنند امکان عضویت ناخواسته در کانال‌ها صورت نمی‌گیرد. سال گذشته نیز پلیس افرادی را که به صورت ناخواسته مردم را به عضویت یک کانال غیراخلاقی در می‌آورند  به سرعت شناسایی و نسبت به دستگیری آن اقدام کرد. در حال حاضر نیز اگر گزارشی در این زمینه داشته باشیم، قطعا سریع اقدام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در هر لحظه ممکن است بدافرازهای مخرب در فضای مجازی منتشر شود، تصریح کرد: به تازگی بدافزار خاصی که جمع گسترده‌ای از کاربران را با مشکل مواجه کند؛ نداشتیم البته شیوه و شگردهای متعددی در این خصوص اضافه می‌شود اما اینکه به اسم بدافزار خاصی باشد به تازگی گزارش نشده است.

رییس پلیس فتا تهران بزرگ ادامه داد: مجرمان اینترنتی شیوه و شگردهای جدیدی را در خصوص سوءاستفاده در فضای مجازی به کار می‌گیرند از جمله موضوع فیشینگ را با شگردهای جدید ایجاد کرده و از این طریق اقدام به سرقت اطلاعات و کلاهبرداری از کاربران می‌کنند و با عناوینی مانند کمک به کودکان بهشت صفحات فیشینگ را ایجاد کرده و پس از سرقت اطلاعات افراد اقدام به کلاهبرداری از این افراد می کردند.

سرهنگ کاظمی با بیان اینکه گرداندگان این سایت شناسایی و برای آنها پرونده تشکیل شده است،‌ یادآور شد: این سایت در یک الی دو ماه اخیر فعالیت داشته است و افراد بسیاری شاکی این پرونده هستند که مبالغ بسیاری متضرر شده‌اند.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره میزان جرائم سایبری نیز گفت: جرائم سایبری و اینترنتی نسبت به سال گذشته در حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است، البته تلاش شده است تا ۵۰ درصد پرونده‌هایی که در خصوص جرائم سایبری تشکیل می‌شود را کشف و به سرانجام برسانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز