خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌‌دهد؛

جزئیات دومین نشست از سلسله نشست‌های «دوباره تهران»

asdasd
کد خبر : ۶۷۸۹۱۹

رئیس شورای‌شهر تهران با اشاره به اینکه در برنامه سوم شهرداری بحث چابک‌سازی مطرح شده، گفت: ‌امیدواریم در این برنامه تکلیف معاونان بسیار و ۴۳ سازمان و شرکت شهرداری معلوم شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عصر امروز دومین نشست از سلسله نشست‌های «دوباره تهران» با عنوان «تهران ۱۴۰۲» با تمرکز در کلیه ساختاری در بخش‌های کالبدی و فضایی برنامه پنج ساله سوم در حوزه شهرسازی و معماری از سوی کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران برگزار شد.

محسن هاشمی با اشاره به اینکه در برنامه سوم شهرداری بحث چابک‌سازی مطرح شده است، گفت: ‌امیدواریم در این برنامه تکلیف معاونین بسیار و ۴۳ سازمان و شرکت شهرداری معلوم شود.

رییس شورای‌شهر تهران با اشاره به اینکه برنامه سوم شهرداری تهران در صحن ارایه شده، اظهارداشت: متاسفانه هنوز اسناد پشتیبان برنامه به‌طور کامل به شورا نرسیده است. با توجه به اینکه بررسی این برنامه در کمیسیون‌های تخصصی آغاز شده و اعضا 10 روز فرصت دارند تا پیشنهادهای خود را به کمیسیون‌ها ارایه دهند.لازم است این اسناد سریع‌تر به شورا برسد تا اعضاء نسبت به منابع و مصارف برنامه آگاهی داشته باشند.

وی با بیان اینکه برای رسیدگی به برنامه کمیسون‌ها از 15 مهر وقت گذاشته‌اند، گفت: قرار است تا 7 آبان‌ماه به برنامه رسیدگی شود ضمنا پیشنهادهای اعضاء باید در کمیسیون‌ها قابل دفاع باشد و اگر رأی نیاورد به کمیسیون برنامه و بودجه می‌رود و اعضاء آنجا هم می‌توانند از نظریات خود دفاع کنند. آنگاه کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون برنامه و بودجه با هم به بررسی برنامه می‌پردازند و آنجا که اختلاف نظر وجود داشته باشد موضوع را به کمیسیون تلفیق ارجاع می دهند.

هاشمی اظهار کرد: در نهایت آنچه به تصویب کمیسیون تلفیق می‌رسد به صحن شورا می‌رود پس از آن باز هم کسانی که نتوانسته‌اند نظرات خود را به تصویب برسانند می‌توانند در صحن از پیشنهادات خود دفاع کنند یعنی اعضاء در تمام طول رسیدگی به برنامه می‌توانند فعال بوده و نظرات خود را به کرسی بنشانند.

وی با بیان اینکه  برای بررسی و تصویب برنامه تا 20 آذر وقت گذاشته شده، گفت: بیش از آن برنامه تصویبی باید به شهرداری برسد تا بودجه سال 98 براساس آن ارایه شود.

هاشمی با اشاره به اینکه نام برنامه سوم امسال با برنامه دوم فرق می‌کند، گفت:‌ برنامه دوم، برنامه توسعه شهرداری تهران نام داشت اما برنامه سوم برنامه توسعه‌ای شهر تهران نام دارد. در برنامه دوم به ماموریت‌های شهرداری بیشتر پرداخته شده بود اما در برنامه سوم به مسایل شهر تهران بیشتر پرداخت شده است.

رییس شورای‌شهر تهران با بیان اینکه مساله‌محوری در برنامه‌ریزی بسیار مهم است، گفت: آنچه مهمتر است این است که به یک درآمد متوازن و پایدار برسیم. با توجه به افزایش نرخ ارز و تورم شاید ارایه منابع و مصارف از سوی شهرداری سخت باشد اما می‌توان پیش درآمدی ارایه کرد و بعدا آن را با بودجه‌های سالانه تطبیق داد.

هاشمی با بیان اینکه در برنامه سوم بحث چابک‌سازی هم مطرح شده، عنوان کرد: شهرداری بعد از انقلاب و به خصوص در 12 سال گذشته متورم شده و چابک‌سازی می‌تواند یکی از مسایل مهم برنامه باشد. امیدواریم تکلیف معاونان شهرداری که بسیار زیاد هستند و 43 سازمان و شرکتی که در شهرداری فعال هستند در برنامه سوم معلوم شود. متاسفانه شهرداری مدام در حال حل این مشکلات این سازمان‌هاست.

وی تاکید کرد: نکته دیگری که در جهان هم وجود دارد بحث توسعه شهری از منظر خودرو محوری است که باید به سمت انسان‌محوری و حمل‌ونقل عمومی محوری برود.

هاشمی ضمن انتقاد از ناوگان اتوبوسرانی گفت: براساس آمارهایی که اعلام می‌کنند اکنون 6 هزار و 800 اتوبوس داریم که قرار بود تا آخر برنامه دوم به حدود 9 هزار اتوبوس برسد اما اتوبوس‌های ما الان حدود 6 هزار و 100 عدد است و فرسودگی آنها بیش از 8 سال است پس باید گفت اتوبوس‌های واقعی ما که باید زیر 5 سال سن داشته باشند کمتر از سه هزار عدد هستند.

رییس شورای‌شهر تهران تصریح کرد: براساس برنامه دوم شهرداری باید بیش از دو هزار واگن داشته باشیم این در حالی است که 1300 واگن داریم و بیش از 300 واگن هم فرسوده شده‌اند پس باید گفت کمتر از هزار واگن داریم.

وی با بیان اینکه طول تونل‌ها و پل‌های هوایی به شدت افزایش یافته، گفت: تعداد آنها حتی به بیش از آنچه که در برنامه تکلیف شده بوده رسیده و باید این موضوعات را مد نظر قرار دهیم.

هاشمی همچنین تاکید کرد: باید روی منابع مالی مستقل برای اجرای هر یک از برنامه‌ها تمرکز کنیم تا این‌گونه نباشد که برخی از برنامه‌ها اجرایی نشوند.

سالاری: هنوز مدل برنامه‌ریزی برنامه سوم شهرداری معلوم نیست

در ادامه این نشست محمد سالاری گفت: ما به عنوان اعضای شورا باید به مصادیق ورود کنیم تا نظر صاحب‌نظران را لحاظ کنیم. فرآیند تدوین این برنامه از مشارکت‌ترین کارها بوده اما از این مشارکت بهره‌ای نگرفته‌اند. همچنین جلسات زیادی با کارشناسان برگزار شده اما از این همه جلسه نیز نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

وی ادامه داد: هنوز مدل برنامه‌ریزی برنامه سوم شهرداری معلوم نیست و مشخص نیست این برنامه بالاخره عملیاتی است یا منعطف، یا هسته‌ای، یا راهبردی.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری با بیان اینکه در فرایند برنامه‌ریزی سلسله مراتبی وجود دارد، اظهار داشت: از چشم‌انداز و اهداف برنامه گرفته تا طرح و پروژه نیاز به چارچوب دارند. متاسفانه این چارچوب در برنامه سوم مشاهده نمی‌شود و بعضا کارشناسان شورا نیز بر این موضوع اذعان دارند.

وی همچنین تصریح کرد: پیشینیان ما اسناد فرادستی را تدوین کرده‌اند که ما باید از آنها استفاده کنیم. طرح جامع شهر تهران از آن جمله است همچنین سند طرح تفصیلی نیز یکی دیگر از اسناد فرادست است اما در برنامه سوم شهرداری اصلا عبارت طرح‌های موضعی حذف شده و صرفا گفته شده طرح تفصیلی بازنگری شود. همچنین در برنامه سوم بحث‌هایی که درباره باغات، منظر شهر تهران و 43 تکلیفی که در سند فرادست وجود دارد به‌طور کلی کنار گذاشته شده است.

سالاری با اشاره به بحث و منابع در برنامه سوم شهرداری گفت باید مشخص شود این برنامه چقدر منابع می‌خواهد. از سوی دیگر باید بدانیم ظرفیت منابع شهرداری تهران در سال‌های گذشته چقدر بوده و امسال چقدر خواهد بود.

نژادبهرام: آیا واقعا لازم است برنامه پنج ساله بنویسیم

در ادامه این نشست رییس کمیته شهرسازی شورای‌شهر تهران اظهار داشت: آیا واقعا لازم است ما برنامه پنج ساله بنویسیم؟ در بسیاری از برنامه‌های کشور بخش‌های بسیار زیادی اجرا نشده؛ مثلا در برنامه سوم توسعه تنها 40 درصد از برنامه‌ اجرا شده است. همچنین در برنامه چهارم توسعه 25 درصد انجام‌شدگی داریم.

نژادبهرام اضافه کرد: برای عدم تحقق برنامه‌ها دلایل زیادی گفته‌اند. برخی گفته‌اند آرمان‌گرایی بیش از حد برنامه‌ریزان سبب عدم تحقق برنامه‌ها بوده؛ برخی هم گفته‌اند کشور اصلا برنامه‌پذیر نیست اما آنچه مهم است اینکه شاید بلندمدت بودن برنامه باعث عدم تحقق آن بوده است. اگر اهداف پنج ساله می‌نوشتند و اگر برنامه را سال به سال تدوین می‌کردند امکان تحقق آنها وجود داشت.

وی افزود: آیا با این سرعت رشد تکنولوژی در سال 97 می‌توان برای سال 1402 برنامه نوشت؟

نژادبهرام همچنین با اشاره به تفاوت برنامه دوم شهرداری با برنامه سوم گفت: برنامه دوم در سطوح مختلف استانی، محلی و... نوشته شده بود اما برنامه سوم چنین نیست. همچنین در برنامه دوم برای تهران نام شهر زندگی در نظر گرفته شده اما در برنامه سوم برای تهران نامی در نظر گرفته نشده است. برنامه دوم ماموریت محور است اما برنامه سوم مساله‌محور است. در برنامه دوم نوعی چسبندگی نسبی در حوزه شهرسازی، خدمات شهری، موضوعات اجتماعی و ... وجود دارد اما در برنامه سوم این چسبندگی دیده نمی‌شود. وقتی می‌خواهیم نوسازی بافت فرسوده را تسهیل کنیم باید پیوندها و نسبت‌های آن با سایر بخش‌ها قابل مشاهده باشد که این در برنامه سوم لحاظ نشده است.

حناچی: طرح تفصیلی نیاز به بازبینی دارد

در بخش بعدی این نشست پیروز حناچی؛ معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اظهار داشت: من اکنون درباره برنامه قضاوت نمی‌کنم چون مجبور شدیم در زمان کوتاهی آن را ببندیم اما قبل از اظهارنظر خوب بود مبانی نظریه تهیه‌کنندگان آن را می‌شنیدیم.

حناچی ادامه داد: ما 650 طرح موضعی موضوعی در تفصیلی داریم و اساسا چنین تیتری قابل اجرا نیست و باید این تعداد طرح کاهش یابد پس لازم است در طرح تفصیلی بازبینی شود و به همین دلیل این موضوع را در برنامه سوم مطرح کردیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه در اجرای برنامه جامع چالش‌های جدی داریم، اظهار کرد: یکی از این مسایل منابع آبی است. ما در دهه آتی با بحران جدی آب مواجه می‌شویم که اگر با همین الگوی توسعه شهر پیش برویم به مشکل برخواهیم خورد. بعضی مناطق تهران آستانه جمعیتی از آستانه پیش‌بینی شده طرح جامع عبور کرده یا لب مرز است اما باز هم ما شرایط آن را نداریم که پروانه صادر نکنیم.

میرزایی: اصلاحات ساختاری شهرداری از مهمترین موضوعات برنامه سوم است

در بخش بعدی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران با بیان اینکه برنامه سوم مقدمه‌ای داشت که متاسفانه حذف شده، گفت بحث زیادی از سوالات در مقدمه پاسخ داده شده بود.

حجت‌الله میرزایی ادامه داد: من منتقد همه برنامه‌های توسعه‌ای گذشته بوده‌ام اما با اینکه نقد برنامه‌ها آسان است کار تدوین برنامه دشوار است بخصوص وقتی که باید دیدگاه‌های همه ذین‌فعان را جذب کنیم.

وی  با بیان اینکه برنامه را مجموعه کارشناسی شهرداری تهران نوشته، گفت: ما از اول گفتیم که تسهیل‌گریم و مسیر را همواره می‌کنیم و تا پایان حرف خود می‌ایستیم. همه محتوای برنامه توسط کمیته‌های تخصصی نوشته شده است.

میرزایی با بیان اینکه نظام کارشناسی در کشور ما به شدت افت کرده، عنوان کرد: ما در حدی که ممکن بود همه ظرفیت‌های موجود را برای تدوین برنامه به کار گرفتیم.شهریور 96 پایشی در تهران انجام شد و معلوم شد از نظر مردم آلودگی هوا و ترافیک با 93 درصد فراوانی و نابرابری و ناامنی در مقابل حوادث پیش‌بینی نشده با 86 درصد فراوانی از جمله مهمترین مسایل شهر تهران هستند. ما علاوه بر نظرات مردم سه موضوع دیگر هم به موضوعات اضافه کردیم که شامل موضوع مالیه شهر تهران، اقتصاد سنتی و کلنگی و وابسته به ساخت و ساز و حکمروایی بد شهری از آن جمله بود. بنابراین 8 موضوع در دستور کار ما قرار گرفت و شورا هم آنها را به ما ابلاغ کرد.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین موضوعاتی که در برنامه سوم به آن توجه شده اصلاحات درونی شهرداری تهران است، گفت: شهرداری 52 هزار میلیارد تومان بدهی، 35 تا 40 هزار پروژه نیمه‌تمام و 30 هزار نفر مازاد نیرو دارد. 46 حکم از 91 حکم برنامه توسعه روی اصلاحات ساختاری برای شهرداری متمرکز شده است.

معاون برنامه ریزی توسعه شهرداری تهران افزود: 4 فصل از فصول برنامه به شعارهایی اختصاص دارد که اعضای شورا یکسال پیش به مردم دادند. شفافیت، شهر مشارکت‌مدار، اصلاح سازمان شهرداری و... از جمله این شعارها بود.

میرزایی با تاکید بر لزوم شفافیت در شهرداری گفت: شهرداری باید همه تصمیمات خود را برای مردم قابل رویت سازد و به همین دلیل شفافیت بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه یک فصل از برنامه فقط به هوشمندسازی و نوآوری اختصاص یافته، اظهار داشت: همچنین یک فصل برای اصلاح اقتصاد و مالیه شهری اختصاص یافته است. همه ما فهمیده‌ایم برنامه‌های سوسیالیستی و جاه‌طلبانه امکان‌پذیر نیستند و برنامه را باید کسانی بنویسند که می‌خواهند آن را اجرا کنند. زمانی که تدوین برنامه شروع شد شهردار تهران استعفا داد و مدتی گذشت تا آقای افشانی در شهرداری مستقر شد. همچنین تعداد زیادی از معاونان و مدیران تغییر یافته‌اند. ما در چنین شرایطی سعی کردیم به برنامه ثبات دهیم.

میرزایی در پایان تاکید کرد: نزدیک به 40 سند پشتیبانی برای برنامه سوم شهرداری تهیه شده و تا 10 روز آینده همه آنها چاپ می‌شود. البته تعدادی از این اسناد قبلا چاپ شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز