خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا:

بکارگیری ۵۰۰ نفر برای اجرای سند تحول بنیادین/تعیین شرح وظایف سایر دستگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس

asdasd
کد خبر : ۶۷۱۶۶۶

مشاور وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین از بکارگیری ۵۰۰ نفر برای اجرای سند تحول بنیادین خبر داد.

رضا مددی (مشاور وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اقدامات وزیر آموزش و پرورش در خصوص سند تحول گفت: اقدامات شاخصی در خصوص سند تحول انجام داده‌ایم که یکی از آنها نهایی کردن برنامه‌های زیرنظام سند تحول بنیادین است که زیر نظام‌ها عبارتند از زیر نظام راهبردی و مدیریت، زیرنظام منابع مالی، زیرنظام منابع انسانی، زیر نظام فضا و تجهیزات، زیرنظام پژوهش و ارزیابی و زیرنظام برنامه درسی.

وی ادامه داد: امروز خوشبختانه همه زیر نظام‌های سند تحول، برنامه مصوب در اختیار دارند که ما این را هم به مجلس گزارش کردیم. امروز کاملاً برای آموزش و پرورش مشخص شد که برای اجرای راهکارهای سند تحول چه اقداماتی را باید انجام دهد. از دیگر کارهای برجسته‌ای که در راستای سند تحول انجام شد، این بود که ما یک  سامانه پایش اقدامات وزارت آموزش و پرورش در رابطه با سند تحول تهیه کردیم، به این صورت که هر چهار یا پنج ماه یکبار گزارشی از اقدامات انجام شده تهیه و در نهایت در سیستم وارد می‌شود.

او تصریح کرد:‌ همچنین پیشرفت کار به وسیله نمودارها و جداول رصد و به واحدهایی که عقب هستند، تذکرات لازم داده می‌شود. ما میزان پیشرفت سند تحول را در اختیار داریم و در آن مواردی هم که عقب هستیم، تلاش می‌کنیم جبران کنیم.

مددی با بیان اینکه کار مهم دیگری که انجام شده، تشکیل شورای هماهنگی و اجرای سند تحول با حضور وزیر آموزش و پرورش است، گفت: ذیل این شورا شش کارگروه برای آن شش زیر نظام تشکیل دادیم و الان نزدیک به ۱۰۰ نفر در این شش زیر نظام به شکل جدی مشغول کار هستند و حدود ۴۰۰ نفر از کارشناسان وزارتخانه درگیر تدوین و اجرایی کردن این برنامه‌‎ها به طور مستقیم هستند و در این تابستان حدود هفت کارگاه آموزشی و توجیهی سند تحول بنیادین  برگزار کردیم و همچنان این روند توجیه و آموزش در حال ادامه است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بیان کرد: اجرای سند تحول بنیادین از سال ۹۰ آغاز شده است و امسال با استقرار پایه دوازدهم مرحله آخر ساختار ۳.۳.۶ به پایان می‌رسد. همچنین ده‌ها و صدها کتاب جدید التالیف تولید شده و معلمان آموزش دیدند.عملیاتی واجرایی شدن سند تحول از سال ۹۰ آغاز شد، اما چون زیرنظام‌ها تکمیل نشده بود، اجرای کاملی برای آن صورت نگرفت.

وی با اشاره به اینکه امروز آموزش و پرورش به برنامه‌های جامع مجهز شده است و حالا درگیر اجرایی کردن این مصوبات است، گفت: در سال‌های گذشته اجرای راهبردی سند تحول با تشکیل واحدهای کارشناسی و تخصصی انجام شد که آن هم در حد خودش بسیار ارزشمند بود، ولی ما امروز با یک برنامه متفاوت مواجه هستیم یعنی الان آموزش و پرورش کاملا می‌داند چه اتفاقی برای هرکدام از راهکارهای سند تحول خواهد افتاد و این راهکار ها چطور باید اعمال شوند.

او با اشاره به تربیت مدرس برای توجیه سند تحول گفت: در حال حاضر کارگاه‌های آموزشی جهت تربیت مدرس برای توجیه و آموزش سند تحول به دانش آموزان، والدین و معلمان برگزار خواهد شد. در سال ۹۷ ، ۹۸ برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تمام اعضای انجمن اولیا و مربیان مدرسه آموزش ببینند و در اجرایی کردن سند تحول؛ شورای دانش آموزی، بسیج، انجمن و تشکل‌های دانش آموزی،  سازمان دانش آموزی و ... را درگیر می‌کنیم، زیرا دانش آموزان، اولیا و معلمان باید در این مسیر همراه آموزش و پرورش باشند و آموزش و پرورش قرار نیست تنها این مسیر را طی کند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر نهادها و ارگان‌ها به تناسب مأموریت و وظایف‌شان در اجرای سند نقش دارند. در آینده در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس باید وظایف سایر دستگاه‌ها مشخص شود تا آنها هم ملزم شوند، آموزش و پرورش را در اجرای سند تحول بنیادین یاری کند.

مددی یاد آور شد: امروز برای آموزش و پرورش کاملا مشخص است که چه کاری را به چه صورتی باید انجام بدهد. در سال تحصیلی جدید ما دو برنامه تدبیر در دوره ابتدایی و تعالی در دوره متوسطه را خواهیم داشت که مدیران مدارس ما باید به آن توجه کنند. دو برنامه تدبیر و تعالی قالب و چارچوب اجرایی کردن راهکارهای سند تحول در مدارس محسوب می‌شوند و تقریباً ۶۰ تا ۷۰ درصد مدارس ما زمینه اجرای این دو برنامه را دارند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: هر مدرسه‌ای به تناسب شرایط دوره تحصیلی‌، جنسیت و ویژگی‌های خاص خود باید برنامه‌هایی را تدارک ببیند. بنابراین وقتی می‌گوییم مدارس باید سند تحول را اجرا کنند، علاوه بر چارچوب‌ها و کلیاتی که وزارت آموزش و پرورش به مدارس پیشنهاد می‌کند، هر مدرسه‎ای باید متناسب با ویژگی هایش برنامه سالانه‌اش را تنظیم کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز