خبرگزاری کار ایران

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران:

استارتاپ حوزه‌ای نیست که خیلی بحث دلار در آن مطرح شود

asdasd
کد خبر : ۶۵۱۶۴۶

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بیشتر مشکلات ما در استارتاپ وجود تفکرات سنتی و ساختارهای غلط گذشته است که با ایده‌های جدید مقابله می‌کنند.

سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری) در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه سرانجام معافیت سربازان فعال در شرکت‌های دانش بنیان به کجا رسید، گفت: در حال حاضر تعاملات ما با سازمان نظام وظیفه گسترده‌تر شده است و سالیانه ۴ هزار نفر معافیت از سربازی را می‌گیرند البته ما این معافیت را نمی‌دهیم و فقط توسط ما به ستاد کل نیروهای مسلح معرفی می‌شوند.

ستاری در ادامه به سوالات دیگر خبرنگاران پاسخ داد و گفت: بیش از اینکه ما به آمار مهاجرین در این زمینه توجه داشته باشیم بهتر است به محیط‌هایی که در اختیار این نخبگان قرار می‌گیرد، توجه کنیم. این بدان معنی نیست که داوطلبان به خارج از کشور نروند، طبیعتا آنها می‌توانند برای کسب تجربه و تحصیل به خارج از کشور بروند اما ما باید محیط‌هایی را برای آنها درنظر بگیریم تا زمانی که به کشور بازگشتند بتواند فعالیت کنند و حتی اگر تصمیم نداشتند که به کشور بازگردند بتوانند ارتباطات موثری را با گروه‌های داخلی در حوزه‌های دانشگاهی و استارتاپی داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از پروژه‌هایی که ما در معاونت علمی به صورت خاص روی آن متمرکز شده‌ایم این است که چگونه می‌توانیم این روند را تسریع کنیم خصوصاً در مواجهه با آنها که در ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا تحصیل کرده‌اند. یکی از بزرگترین موفقیت‌های ما این بوده است که توانستیم ارتباط‌های موثری با این دانشگاه‌ها داشته باشیم اما همواره سیاست‌های کشور در این زمینه عمدتاً مربوط به دادن بورس‌های تحصیلی بوده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور درخصوص اشتباه بودن آمارهای مهاجرت گفت: متاسفانه آمارهای غلطی از مهاجرت ارائه شده و براساس آمارهای معتبر بین‌المللی نیست همین امر باعث شده که ما هم بورس‌های تحصیلی‌مان را تا حدی محدود کنیم ولی از آن طرف ما باید روی سیاست‌های تشویقی خروجی تاکید کنیم. به خاطر هم یکی از برنامه‌های ما در معاونت این است که روی افرادی که قصد دارند به کشور برگردند، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنیم. تاکنون هم نتیجه آن دیده‌ایم و در طی دو سال گذشته حدود هزار نفر از نخبگان از ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان به ایران بازگشتند.

ستاری اضافه کرد: در حال حاضر استارتاپ‌های ما شامل افراد موفق می‌شود که از دانشگاه‌های برتر دنیا به ایران بازگشته‌اند اما این به آن معنی نیست که ما از ظرفیت‌های داخل استفاده نمی‌کنیم و از جوانان نخبه داخل کشور غافل شده‌ایم که البته آنها هم تاکنون فعالیت‌های موفقی داشتند.

ستاری با در پاسخ به این سوال که شرایط اقتصادی روی فعالیت‌های استارت آپ و شرکت‌های دانش بنیان تاثیرگذار خواهد بود یا نه؟ گفت: حوزه استارتاپی حوزه‌ای نیست که خیلی بحث دلار در آن مطرح شود. شرکت‌هایی که در حوزه خدماتی هستند کار خودشان را انجام می‌دهند اما بیشتر مشکلات ما در استارتاپ وجود تفکرات سنتی و ساختارهای غلط گذشته است که با ایده‌های جدید مقابله می‌کنند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه توضیح داد: بچه‌های ما به مشکلاتی از این قبیل عادت کرده‌اند و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد خیلی بزرگ‌تر از بالا رفتن قیمت دلار است. تحریم‌های داخلی ما بدتر از تحریم‌های خارجی است و ما بیشتر باید مشکلات داخلی را حل کنیم تا خارجی. ما در بحث اقتصاد دانش بنیان توانسته‌ایم یک محیط جدید را ایجاد کنیم تا کمتر بازیگران سنتی در آن نقش داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز