خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

درخواست مجلس برای حفاظت دقیق‌تر از سوالات امتحان نهایی/برگه‌های امتحان باید توسط معلمان باتجربه تصحیح شود

asdasd
کد خبر : ۶۵۱۴۰۱

نائیب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بر حفاظت دقیق‌تر از سوالات امتحان نهایی و برگزاری این امتحانات در امنیت کامل تاکید کرد.

داود محمدی (نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اشاره به حفاظت دقیق از سوالات و حوزه‌های امتحانات نهایی با توجه به تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور گفت: در رابطه با امنیت برگزاری امتحانات نهایی بررسی‌های انجام دادیم، همچنین مسئولان وزارتخانه توضیح دادند و ما هم سوالاتی داشتیم که به آن‌‌ها پاسخ داده شد. واقعیت این است که امنیت تا حدود زیادی برقرار است و خوشبختانه مشکلی در این زمینه وجود ندارد و گزارش‌هایی که مسئولان مربوطه از وزارت آموزش به کمیسیون دادند، حاکی از این بود که امنیت بسیار بالایی در بحث سوالات مطرح است.

وی ادامه داد: یک مشکل مختصر در سال گذشته داشتیم که با بررسی‌ها انجام شده، اشکالات برطرف شد. بنابراین به لحاظ امنیت بر اساس اطلاعات موجود و شرایطی که وزارتخانه به ما گزارش کرده است، مشکل امنیتی در بحث سوالات وجود ندارد.

محمدی این محافظت را وظیفه وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت:‌ به لحاظ قانونی وزارت آموزش و پرورش موظف است، امنیت امتحانات را برقرار و از سوالات محافظت کند، ضمن اینکه هربار مشکلی پیش بیاید به لحاظ قانونی حتما با آن برخورد خواهد شد. اینکه ما بگوییم سوال‌های امتحانات لو رفته و امنیت در این باره وجود ندارد و رفتاری داشته باشیم که منطبق بر قانون نباشد، اصلا کار درستی نیست.

وی ادامه داد:‌ به هر حال امتحانات به خصوص امتحانات نهایی باید در امنیت برگزار شود و اگر قرار است معدل در کنکور و در پذیرش افراد موثر باشد، باید این امنیت به طور جامع ایجاد شود. همانطور که گفتم بر اساس اطلاعاتی که ما داریم اینطور نیست و اگر در گذشته هم این اتفاق افتاده آن قدرها هم گستردگی نداشته که حالا بخواهد در سطح کشور تاثیرگذار باشد.

محمدی با اشاره به خواسته اصلی دانش‌آموزان بیان کرد: خواسته این دانش‌آموزان یا داوطلبان این است که تاثیر مثبت در کنکور لحاظ و تاثیر قطعی منتفی شود. در هر صورت این قانون تصویب شده چون خواسته‌ای از سراسر کشور و حتی بسیاری از مسئولان بوده تا کنکور حذف شود. از این باب که کنکور مشکلاتی را ایجاد می‌کند و امتحانی که در عرض سه چهار ساعت انجام می‌شود نمی‌تواند جامعیت لازم را داشته باشد.

وی افزود: در تمام دنیا امتحانات به خصوص برای دانشگاه‌ها اینطور نیست. بنابراین پذیرش در دانشگاه بحثی است که از گذشته تا به امروز مطرح بوده و در حقیقت چیزی که در مجلس مورد تصویب قرار گرفته این است که کنکور باید به مرور حذف شود.

او ادامه داد: قطعا ممکن است، مشکلاتی در زمینه حذف کنکور داشته باشیم، اما باید آن را برطرف کرد. در عین حال یک سری از دانش‌آموزان مدعی هستند که اطلاع رسانی مناسب صورت نگرفته و ما در جریان نبودیم، بنا براین می‌خواهیم با کنکور جبران کنیم، طبیعتا باید برای همه این‌ها راه حل پیدا کرد. قطعا هم در کمیسیون مطرح می‌شود و ما آن را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم تا ببینیم این قضیه چگونه قابل حل است. کارشناسان وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم برای حل این مساله خواهند آمد و ما هم از آنها سوال خواهیم کرد.

محمدی ادامه داد: امیدواریم این مساله به سمت و سویی برود که کار درست و منطقی انجام شود و در عین حال به گونه ای عمل شود که حقی از کسی پایمال نشود. اگر واقعا افرادی هستند که می‌خواهند جبران کنند باید زمینه جبران برای آن‌ها فراهم شود.

محمدی بیان کرد: بحث دانش‌آموزان عمدتا این است که در زمان تحصیل به هر حال شرایط خوبی نداشتیم و بنابراین از معدل خوبی برخوردار نشدیم و حالا تصمیم گرفتیم آن شرایط را جبران کنیم, این حرف درست و خواسته‌شان منطقی است، بنابراین باید امکاناتی در این راستا فراهم و خواسته آنها محقق شود.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر برنامه مدونی برای حفاظت دقیق‌تر در حوزه‌های آموزشی و لو نرفتن سوالات وجود دارد یا نه؟ گفت: بله، این خواسته کمیسیون و خواسته متولیان امر است که اگر قرار است، ما این امتحانات را مبنا قراردهیم و به مرور این نمرات را در سرنوشت دانش آموزان موثر بدانیم باید امتحانات و سوالات استاندارد و یکسان باشد. همچنین شرایط استان‌ها را در نظر بگیرم. به خصوص بحث امنیت که شما به آن اشاره کردید و بسیار هم مهم است باید لحاظ شود و اگر درگذشته خلاف این بوده مطلقا نباید رخ بدهد.

نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات اضافه کرد: بحث استانداردسازی برای مهم است و خواستاریم این اتفاق صورت بگیرد و همینطور سوالات همه جانبه و جامع طرح شود، اگر قرار است پذیرش بر اساس نمرات و معدل باشد باید این مسائل مورد توجه قرار بگیرد.

محمدی در واکنش به گلایه برخی دانش‌آموزان مبنی بر اینکه تصحیح ورقه‌های امتحان نهایی عادلانه نیست و سلیقه‌ای انجام می‌شود، گفت: من سال‌های سال طراح سوالات امتحان نهایی و مصحح بودم. نهایت کوشش در سال‌های گذشته این بوده برگه‌های امتحانی یکسان تصحیح شود به این صورت که اگر برگه‌ای را به من دادند و من تصحیح کردم آن را به چهار معلم دیگر هم می‌دادند و باید حداکثر ۰/۲۵ اختلاف در تصحیح برگه‌های امتحانی ملاحظه می‌شد. در گذشته هم همینطور بوده و آموزش و پرورش اوراق امتحانی را به افرادی می‌داد که تجربه کافی داشته و از توانمندی لازم برخوردار باشند الان هم باید همین طور باشد. ضمن اینکه بارم بندی‌ها به گونه‌ای بود که اگر ورقه‌ای را چند معلم تصحیح می‌کردند نمرات تقریبا یکسان بود.

او ادامه داد: دانش آموزان در این باره هم حق دارند و اگر قرار باشد، در این مورد دقت لازم را نداشته باشیم، ممکن است حق یکسری از بچه‌ها و داوطلبان پایمال شود در هر صورت معلمان باید در تصحیح اوراق از دقت لازم برخوردار باشند. اگر سوابق تحصیلی دانش آموزان لحاظ شود باید امتحانات پی در پی و به صورت متعدد گرفته شود تا دقت لازم در این زمینه لحاظ شود. وزارت علوم و متولیان امر باید طبق طرحی که تصویب شده آن را توسعه دهند و برنامه‌ریزی کنند تا مشکلات حل شود.

نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات در پایان اظهار داشت: با توجه به این که قرار است این نمرات در سرنوشت افراد و پذیرش آنها در دانشگاه موثر باشد، باید مراقبت‌های لازم در جهات مختلف اعم از ‌حفظ سوالات امتحانی، طراحی دقیق سوالات، تصحیح دقیق و یکسان بودن آن در سراسر کشور انجام شود؛ این خواسته‌ای است که ما از وزارت آموزش و پرورش داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز