خبرگزاری کار ایران

اقدام ارزنده «بنیاد علوی» در خدمت به دانش‌آموزان محروم؛

یک تیر و سه نشان برای رقم زدن آینده روشن مناطق محروم کشور

asdasd
کد خبر : ۶۴۸۷۳۳

تلاش برای افزایش علم و آگاهی، آن هم در طبقه محروم کشور اقدام ارزنده‌ای است که کشور را به سعادت خواهد رساند؛ این نگاهی است که «بنیاد علوی» آن را سرلوحه امور خود قرار داده و می‌کوشد برای نیل به آن برنامه‌های مختلفی را به اجرا در آورد.

به گزارش ایلنا، از جمله این برنامه‌ها، خدماتی است که برای دانش آموزان کم برخوردار و محرومتدارک دیده شده تا مقدمه ای باشد برای موفقیتآنها در آینده. کودکانی که تشنه یادگیری و موفقیت بوده و براینیل به آن حاضرند هر رنجی را تحمل کنند. قشری که اصولا بیشتر شخصیت‌هایموفق جهان از میان ایشان برآمده‌اند؛ از میان ایشان که قدر موفقیت را می‌دانند و با کمترین امکانات برای رسیدن به آن می‌جنگند.

شاید از جمله دلایل ورود بنیاد علوی به این حوزه از خدمات همین باشد. اینکه سرمایه گذاری بر امثال این دانش آموزان بهترین راه برای رهایی مناطق محروم از فقر فزاینده و چند بعدی است. به این صورت که این دانش آموزان خواهند توانست مدارج علمی را طی کرده و در نهایت با ورود به بازار کار، مقدمات رهایی همشهریانشان از فقر و سوق دادن خطه شان به سمت و سوی توسعه و آبادانی فراهم آورند.

دورنمایی که بر اساس آن، برنامه های متنوعی برای حمایت از دانش آموزان این دست مناطق در دستور کار قرار گرفته است. از جمله طرح‌هایی برای ساخت کلاس‌های درس، نوسازی کلاس های فرسوده، تجهیز مدارس و در نهایت اجرای برنامه هایی برای تشویق دانش آموزان به تحصیل و فراهم آوردن امکاناتی برای آماده سازی هر چه بیشتر این دست دانش آموزان.

برنامه‌ریزی‌های مفصل و جامعی که می‌تواند بهترین سرمایه‌گذاری برای رقم زدن تغییرات وسیع در مناطق محروم باشد و از این رو قابل تقدیر است، اما نکته جالب توجه در این میان آنجاست که می‌بینیم نه با یک برنامه خشک و بی روح، که با تدارکاتی مواجهیم که با نیازهای مخاطبش همخوانی کامل دارد. با نیاز کودکان به تفریح و سرگرمی.

از سالها پیشتر و حتی پیش از وسعت دادن به خدمات زیربنایی ای مانند ساخت و تجهیز مدارس و کلاس های درس، بنیاد علوی برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان مناطق محروم برنامه های ویژه ای داشته است. برنامه هایی از جنس برگزاری اردوهای تفریحی که اوقات شاد و مفرحی را همراه با یادگیری بسیاری از فنون و آداب اجتماعی و... برای کودکان محروم به ارمغان می‌آورد.

بر این اساس، دانش آموزان واجد شرایطی که از مناطق محروم برگزیده شده و روانه اردوگاه می‌شوند، در بدو ورود بسته‌ای کامل از خدمات غربالگری و آزمایشات استاندارد پزشکی شامل معاینه دقیق چشم، شنوایی سنجی و ... را دریافت می‌کنند تا مشخص شود آیا ینازمند دریافت خدمتی ویژه تر هستند یا خیر.

به عبارت بهتر، چکاپ این دانش آموزان نخستین خدمتی است که در اختیارشان گذاشته می‌شود و نتیجه آن، یا مشخص شدن سلامت کامل ایشان و یا نیازمند بودن ایشان به خدمات پزشکی است که در این صورت، به صورت رایگان در اختیار ایشان قرار می‌گیرد. با این ملاحظه که مراتب با خانواده ایشان در جریان گذاشته می‌شود تا رضایت ایشان دریافت شود.

گام بعدی در این اردوها، اهدای یک دست لباس کامل مناسب ورزش و یک بسته بهداشتی(شامل مسواک، خمیردندان، کلاه، مقنعه و ملحفه)به دانش آموزان است که به نوعی یادگاری این اردو به شمار می‌آید. مقدمه ای برای شروع اردویی که شامل فعالیت های فرهنگی، آموزشی و ورزشیاست و البته با برگزاری کلاس های ویژه، غنی سازی شده است.

کلاس هایی که می‌توانند اهداف آینده این دانش آموزان را به نوعی شکل دهند و کمترین فایده شان، جذاب تر کردن اردو برای ایشان است. کلاس های مختلفیمانند سفالگری، نجوم، شیمی، سازه ماکارونی،اوریگامی، دومینو و... که غالبا  به صورت کارگاهی برگزار می‌شود و قابل حدس است که برای دانش آموزان بسیار جالب توجه خواهد بود.

علاوه بر این کلاس‌ها، کلاس‌های انس با قرآن، اجرای مسابقه، کلاس تعالیم قرآنی در قالب بازی و امکاناتی ورزشی و بازی های مختلف، دیگر برنامه هایی است که برای این دانش آموزان تدارک دیده شده تا هم بیاموزند و هم تفریح کنند. با علم به اینکه می‌دانیم پیشتر از نظر سلامت نیز مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز از خدمات سلامت نیز بهره مند شده‌اند.

به همه این موارد، تدارک دیدن بازدیدهای ویژه برای این دانش آموزان، از جمله سرکشی به موزه ها را هم می‌توان افزود که موجب می‌شود یکی از فراموش نشدنی ترین خاطرات ایشان شکل گیرد. خاطره اردویی که با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز می‌شود و وقتی به مراسم اختتامیه می‌رسد، شرکت کنندگانش جهشی بزرگ را تجربه کرده‌اند.

اردویی که غالبا با اهدای جوایز و یادگارهایی مانند کتاب، لوازم التحریر، لباس و... پایان می‌یابد تا شروعی باشد برای ساخت آینده مناطقی که محروم لقب می‌گیرند اما به مدد این دانش آموزان، آینده ای بسیار روشن پیش رویشان قرار دارد. آینده ای که دانش آموزان مناطق محروم برای ساختنش از هر نهاد و ارگانی قدرتمند تر و توانا ترند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز