خبرگزاری کار ایران

رونمایی از سند ملی ایمنی غذا در مهرماه

asdasd
کد خبر : ۶۴۵۷۷۰

مدیرکل فرآورده های غدایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو از تدوین سند ملی ایمنی غذا برای نظارت بر زنجیره تولید مواد غذایی از مزرعه تا سفره خبر داد و گفت: تلاش می کنیم این سند همزمان با روز جهانی غذا در مهرماه رونمایی شود.

به گزارش ایلنا، وحید مفید در نشست خبری سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه رویکردهای کلی حوزه غذا در دنیا تضمین سلامت خوراک از مزرعه تا سفره است، اظهار داشت: برای احقاق این مهم، تنها تمرکز روی کارخانه های تولید مواد غذایی نیست، بلکه نظارت به معنای جامع بر زنجیره تولید مواد غذایی است.

وی افزود: باید ساختاری برای پوشش نظارت‌ها در تمام سطوح تعریف می کردیم که جزو برنامه‌های اصلی وزارت بهداشت و درمان بود. بر این اساس، تدوین «سند جامع ایمنی غذا» در دستور کار سازمان غذا و دارو قرار دارد که محور اصلی آن کنترل مواد غذایی از مزرعه تا سفره است. میزان سموم مصرفی، انواع کودهای مصرف شده، چگونگی حمل مواد غذایی و توزیع آن، در این سند تعریف می شود.

مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: سند ملی ایمنی غذا برگرفته از تجربه های موفق جهانی بوده و نقطه عطفی در سلامت غذایی محسوب خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در کنار این صنعت نهاد مجری آن نیز با عنوان «نهاد ملی ایمنی غذا» باید تعریف شود، گفت: این نهاد در حوزه سیاستگذاری و نظارت در بستر سیاست گذاری فعالیت خواهد کرد تا مواد غذایی در یک بسته از مزرعه تا سفره تحت کنترل و پایش قرار گیرند، که در این صورت می‌توانیم مدعی تامین ایمنی مواد غذایی باشیم.

مفید محوریت سند ملی ایمنی غذا را تعریف نحوه پایش فرآورده‌های خوراکی از مزرعه تا سفره عنوان کرد و اظهار داشت: تلاش می‌کنیم این سند همزمان با روز جهانی غذا در مهرماه رونمایی شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر کنترل مواد غذایی قاچاق به کشور نیز، گفت: سازمان غذا و دارو در حوزه ساماندهی ورود مواد غدایی با کنترل مجوزها، صدور برچسب اصالت و کنترل سطح عرضه توسط دانشگاه های علوم پزشکی فعالیت دارد. همچنین برنامه داریم تا با همکاری بیشتر با ستاد مبارزه با قاچاق کالا اقدامات مشترکی را برای کنترل بیشتر مواد غذایی قاچاق داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه محصولات غذایی قاچاق علاوه بر پیامدهای اقتصادی در مورد سلامت مردم نیز مورد اهمیت است، تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل بالا رفتن قیمت ارز، میزان برخی از اقلام خوراکی قاچاق از مرزهای غیررسمی کاهش یافته است. 

معرفی مزارع و باغات شناسنامه‌دار 

مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در مورد باقیمانده سموم بر روی محصولات کشاورزی نیز توضیح داد: شناسنامه دار کردن مزارع و باغات، یکی از اقداماتی است که براساس قوانین و مصوبات شورای عالی سلامت و برنامه های پنجم و ششم توسعه دنبال می‌شود و وزارت جهاد کشاورزی اقدامات مناسبی را در این حوزه انجام داده است، بر این اساس در چند ماه آینده اولین مزارع شناسنامه دار شده به سازمان غذا و دارو معرفی می‌شود.

مفید ادامه داد: در فاز اول اجرای شناسنامه دار شدن مزارع و باغات به صورت تشویقی و تربیتی اعمال خواهد شد تا محصولاتی که با مشکلاتی مواجه هستند ردیابی شود، سپس در فازهای بعدی از اهرم های تنبیهی نیز استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به نمونه برداری های صورت گرفته از محصولات کشاورزی عنوان کرد: امسال ۲۴ محصول از نظر باقیمانده سموم آفت کش و ۱۵ محصول از نظر نیترات و فلزهای سنگین (سرب و کادمیوم) نمونه برداری شده‌اند و در سال گذشته  نیز ۱۵ محصول از نظر باقیمانده سموم آفت کش و 10 محصول از نظر باقیمانده نیترات و فلزات سنگین مورد پایش قرار گرفت.

مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: برخلاف برخی اخبار نگران کننده در مورد وجود باقیمانده سموم و فلزات سنگین بر روی محصولات کشاورزی، شرایط مناسبی در کشور وجود دارد و از سال آینده بر اساس اعداد مستند می توان بر روی این موضوع اظهار نظر کرد. 

اندازه‌گیری سموم باقی مانده برنج در سه استان

 وی درخصوص پایش باقیمانده سموم بر روی برنج، عنوان کرد:  باقیمانده سموم بر روی برنج از سال ۹۳ کنترل می شود و امسال طرح جامعی برای باقی مانده سموم بر روی برنج در سه استان گیلان، مازندران و گلستان به عنوان مناطق که این محصول در آن ها کشت می شود، در مرحله شالیکوبی پایش خواهند شد، پس از این طرح در مورد میزان باقیمانده سموم، نمای کلی خواهیم داشت.

مفید با اشاره به اینکه وضعیت سلامت برنج در کشور مطلوب است، عنوان کرد: آرسنیک موجود در برنج طبق استانداردهای کدکس در دنیا بر اساس ‌200ppb در نظر گرفته می شود. این عدد در اتحادیه اروپا ppb ۱۶۰ اعلام شده است، اما طبق استانداردهای ایران این عدد ppb ۱۵۰ بوده  که وزارت بهداشت عدد ۱۲۰ را برای کنترل برنج های وارداتی در نظر گرفته است که دلیل عمده آن میزان بالای سرانه هر فرد بین ۳۵ تا ۴۰ کیلو در سال، مصرف برنج در کشور است.

به گفته مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو براساس ارزیابی های صورت گرفته بر روی برنج های وارداتی در سال ۹۴ میزان آرسنیک تنها 0.87 درصد عدم انطباق داشت که نشان دهنده وضعیت مناسب برنج های وارداتی در کشور است.

افزودن سبوس به آرد در نانوایی مورد تائید نیست

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر افزودن سبوس آرد در نانوایی ها تاکید کرد: سبوس آرد در نانوایی ها مورد تایید وزارت بهداشت نیست و این اقدام نه تنها مزیتی ندارد، بلکه سبوسی که فرآیندهای لازم را طی نکرده باشد، می تواند باعث جلوگیری از جذب آهن شود، در حالی که برای رفع کمبود آهن در کشور برنامه غنی سازی آرد با اسید فولیک و آهن دنبال می شوند، همچنین بسیاری از این سبوس ها دارای آلودگی های قارچی و کپکی هستند که بیشتر برای مصرف دام کاربرد دارند، بنابراین از مردم می‌خواهیم ضمن خودداری از مصرف این نوع نان موارد تخلف را گزارش دهند.

به گفته دکترمفید بهترین روش اضافه کردن سبوس در کارخانه بوده و به این صورت است که میزان سبوس گیری از گندم کاهش می یابد.

مصرف نمک در کشور باید به نصف برسد

 وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر برنامه وزارت بهداشت برای کاهش قند، نمک و چربی مواد غذایی عنوان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی وزارت بهداشت کاهش درصد بیماری‌های غیر واگیر است که کاهش میزان قند، نمک و چربی افزوده در محصولات غذایی در این راستا پیگیری می‌شود. براساس دستورالعمل ها با هماهنگی سازمان ملی استاندارد مقرر شد سالانه ۱۰ درصد از میزان قند، نمک و چربی افزوده محصولات غذایی نسبت به سال پایه کاهش یابد.همچنین با جلسات مداوم با متخصصان حوزه غذا بنا داریم میزان قند، نمک و چربی افزوده را در محصولات غذایی به حداقل برسانیم.

مفید با بیان اینکه کاهش ۱۰ درصدی نمک در تمام محصولات غذایی دنبال می‌شود، افزود: در نان های سنتی میزان نمک 1.8 دهم بوده که با کاهش ۴۰ درصدی به 1 درصد کاهش یافته است. البته این میزان در مورد نان های صنعتی تا ۵۰ درصد نیز کاهش یافته و در نمونه‌های به 0.8 و 0.9 نیز رسیده است، اما اگر بخواهیم به استانداردها برسیم باید میزان مصرف نمک را در کشور به اندازه ۵۰ درصد کاهش دهیم.

لزوم توجه مردم به برچسب تغذیه خوراکی‌ها

وی در ادامه با اشاره به برچسب تغذیه ای عنوان کرد: این برچسب ها در بیشتر محصولات غذایی نصب می‌شود و به مصرف کنندگان نشان می دهد براساس شرایط فیزیکی خود درمورد محصول مصرفی آگاهی داشته باشند.

وی درخصوص شناسنامه اصالت کالا نیز، تصریح کرد: این شناسنامه در مورد تمام محصولات وارداتی اجرا می‌شود و مصرف کنندگان می توانند از طریق سایت TTAC و اپلیکیشن TTAC بر روی نرم افزارهای اندروید و ios از اصالت کالای مصرفی خود مطمئن شوند.

همچنین افراد می‌توانند از طریق ارسال کد ۱۶ رقمی روی کالا به سامانه پیامکی ۲۰۰۰۸۸۲۲ از اصالت و جزئیات کالای مصرفی مطلع شوند.

مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در مورد مصرف ماهی تیلا پیلا توضیح داد: استفاده از ماهی تیلا پیلا منعی برای مصرف ندارد و موضوعات مطرح شده در مورد این نوع ماهی بیشتر در حوزه زیست محیطی مطرح شده بود.

وی در مورد استفاده از مواد ضدعفونی کننده در لبنیات نیز، گفت:  هیچگونه موردی مبنی بر استفاده کارخانجات پروانه‌دار که تحت نظارت سازمان غذا و دارو هستند، گزارش نشده است. اما تخلفات در حوزه لبنیات مربوط به ماست بندی ها و لبنیاتی های سنتی هستند که با ژست ارائه محصولات سالم به مصرف کنندگان بیشترین تخلفات و مشکلات بهداشتی دیده می شود.

غنی سازی آرد با ویتامینD در کشور کلید می‌خورد

وی در مورد کمبود ویتامینD در مردم هم، اظهار کرد: مطالعات نشان می‌دهد که کمبود ویتامینD  در اقشار مردم جامعه به شدت وجود دارد، بنابراین تصمیم گرفته شد مکمل یاری توسط اداره بهبود تغذیه انجام شود. بر این اساس ۳ ماده غذایی شیر، روغن و آرد برای غنی شدن با ویتامین D معرفی و نهایتا مقرر شد تا غنی سازی با این ویتامین بر روی آرد در یکی از استان های کشور به صورت پایلوت انجام گرفته و پس از بررسی نتایج آن بر روی مصرف کنندگان، در صورت بهبود یافتن شاخص‌ها به عنوان طرح جامع اجرایی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز