خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

آغاز سنجش صلاحیت تخصصی مدیران از هفته آینده

asdasd
کد خبر : ۶۴۱۴۸۳

معاون رئیس مرکز منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش از پایان سنجش صلاحیت عمومی مدیران و آغاز سنجش صلاحیت تخصصی آنها از هفته آینده خبر داد.

فریبرز حمیدی (معاون رئیس مرکز منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اجرایی شدن فاز اول سنجش عمومی شایستگی صلاحیت حرفه‌ای مدیران مدارس گفت: از دهم تا چهاردهم تیرماه ۲هزار نفر از مدیران مدارس به صورت پایلوت از شهرتهران، شهرستان‌های تهران و استان البرز انتخاب شدند و در این طرح آزمایشی شرکت کردند.

حمیدی ادامه داد: ما یک سری کانون‎های ارزیابی را در نظر گرفته‌ایم که سامانه‎های طراحی شده برای این کار در آن‌جا استقرار یافته‌اند. روش به این صورت است که مدیران بر اساس زمانبندی که از قبل مشخص شده، در کانون‎ها حضور پیدا می‎کنند و به سوالات پاسخ می‌دهند و بعد اطلاعات و پاسخ‎هایشان را ثبت نهایی  می‌کنند، به طور کل ۲۰۰۰ نفر از مدیران در دوره پایلوت سنجش صلاحیت حرفه‎ای مدیران اقدام کرده‌اند.

او افزود: از روز شنبه ۹ تیر تا روز  پنجشنبه ۱۴ تیر ماه ۱۳۹۷ مدیران مدارس به سامانه‌ای که از قبل طراحی شده بود وارد شدند، این سامانه ویژگی‌های شخصیتی، ‌نگرشی، رقبتی، باورها و... را مورد سنجش قرار داده است.

معاون رئیس مرکز منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در خصوص انتخاب ارزیاب‎ها نیز بیان کرد: ما پیش‌تر فراخوانی را برای انتخاب ارزیاب‎ها دادیم و حدود ۳۰۰، ۴۰۰ نفر هم اعلام آمادگی کردند که ما بعد از مصاحبه با این ارزیابان تعدادی از آنها را انتخاب کردیم و طی یک ماه آموزش دادیم تا بدانند ابزارها و فرآیندهای تشخیص شایستگی چیست؟ بعد از این یک ماه که ارزیاب‌ها آماده شدند مدیران در کانون ارزیابی شایستگی اختصاصی شرکت خواهند کرد که از چند روز آینده آغاز می‎شود. در هر کانون ارزیابی ۳ تا ۴ نفر متخصص در حوزه‎های روانشناختی، علوم تربیتی، مدیریتی داریم که مدیران را مورد سنجش حرفه‎ای از طریق مشاهدات، مصاحبه،ارزیابی ۳۶۰ درجه و ایفای نقش قرار می‎دهند. در واقع فاز دوم عملکرد مدیر مورد سنجش قرار می‌گیرد.

حمیدی با اشاره به طراحی این مدل با کمک جهاد دانشگاهی توضیح داد: ما تقریبا از شهریور ماه سال ۹۶ گام‎بندی کار را شروع کردیم، در ابتدا باید یک مدل را طراحی می‎کردیم چون ما هیچ مدلی برای این که کار نداشتیم. گام اول ما مدل سازی شایستگی بود. برای اینکه شایستگی‎ها را طراحی و تدوین کنیم نیاز داشتیم زمینه‎هایی را بچینیم و ببینیم دقیقا چه کارهایی را باید انجام دهیم. برای این مدل سازی ما نشست هم‎اندیشی با مدیران را در مدارس و مناطق مختلف گذاشتیم تا بتوانیم یک نقشه راه و تدوین چارچوب کلی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: پس از آن ما نشستی را با مدیران مدارس تهران، شهرستان‌های تهران، استان البرز در سه دوره تحصیلی ابتدایی، متوسه اول، متوسطه دوم، ‌فنی حرفه ای و کاردانش انتخاب کردیم و دنبال این بودیم که شرح وظایف مدیر را با سند تحول بنیادین و اسناد بالا دستی تطبیق بدهیم. بعد از اینکه این کار انجام شد باز هم نشستی گذاشتیم با تعدادی از مدیران مناطق جهت اینکه آن‌ها را با جزئیات برنامه آشنا کنیم که طرح چیست و قرار است چه اتفاقی بیافتد. خوشبختانه در همین ایام ما با گروه‌های مختلفی که کارهای تطبیقی را انجام داده‌ بودند یا سابقه اجرای نظام سنجش در سازمان‎ها و نهادهای دیگر را داشتند بدست آوریم و به جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران رسیدیم. جهاد دانشگاهی برای ما یک RFB مشخص کرد زیرا آن‌ها تجربه سنجش حرفه‎ای صلاحیت‌ها را در جاهای دیگر داشتند و اینگونه ما کارمان را آغاز کردیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز