خبرگزاری کار ایران

در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران مطرح شد؛

برنامه‌های مقابله با گرد و غبار تاکنون خیری نداشته است

کد خبر : ۶۱۷۲۱۶

فرماندار پیشوا گفت: متاسفانه برنامه‌هایی که تاکنون در زمینه مقابله با گرد و غبار پیش بینی شده، برای ما هیچ خیری نداشته است.

به گزارش خبر نگار ایلنا، محمدحسین مقیمی، استاندار تهران در جلسه کارگروه  کاهش آلودگی هوای تهران گفت: سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران اجرای آیین نامه‌های مقابله با پدیده گرد و غبار توسط دستگاه‌های استانی مسئول را در زمینه مقابله با گرد و غبار در تهران در جلسات کارگروه گزارش دهد.

در ادامه عدالتی، معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مساله گرد و غبار در کشور به یک موضوع ملی تبدیل شده است هر استانی می‌خواهد بگوید استانش جزء کانون‌های اصلی گرد و غبار است.

وی ادامه داد: معتقدم باید ظرفیت‌های قانونی در حوزه اعتبارات در زمینه مقابله با گرد و غبار مشخص شود و در همین ابتدای سال این اعتبارات تخصیص پیدا کند چرا که در پایان سال امکان تخصیص اعتبارات برای استان‌ها کمتر می‌شود.

محمدکرم محمدی فرماندار پیشوا در  دامه این جلسه گفت: متاسفانه برنامه‌هایی که تاکنون در زمینه مقابله با گرد و غبار پیش بینی شده برای ما هیچ خیری نداشته است.

وی با بیان اینکه تهران یکی از مراکز اصلی تولید مواد غذایی در کشور است، گفت: ریزگردها با توجه به ترکیباتشان نه تنها سلامتی افراد را از نظر تنفسی به مخاطره می‌اندازند بلکه از نظر مواد غذایی و تاثیراتی که در محصولات غذایی دارند نیز باعث به خطر افتادن سلامت انسان‌ها می‌شوند.

وی با بیان اینکه در دشت ورامین و پیشوا بیشتر کشاورزی انجام می‌شود گفت: عناصر خطرناکی که در ریزگردها وجود دارد بر محصولات کشاورزی این منطقه اثرات مخرب می‌گذارد و من تاکید می‌کنم که باید بالاخره از یک جایی جلوی این ریزگردها گرفته شود و اگر قرار است در حد همین گزارش باقی بماند قطعا به نتیجه‌ای نخواهیم رسید.

فرماندار پیشوا در خصوص تالاب بندعلی‌خان نیز گفت: این تالاب در حال تبدیل شدن به یک کانون بحران در دشت ورامین است همچنین با توجه به اینکه عمق چاه‌های زده شده در این منطقه به 300 متر می‌رسد ما نفوذ نمک در این چاه ها را شاهد هستیم و کم کم این مناطق در حال تبدیل شدن به شوره‌زار است.

محمدی با بیان اینکه متاسفانه کویرزدایی در کشور صورت نمی‌گیرد گفت: در حال حاضر بیشتر به سمت کویرزایی می‌رویم تا کویرزدایی. روستاهای جنوب پیشوا به دلیل فرونشست زمین در شرایط بحرانی قرار دارند و ما برای رفع این موضوع نیازمند بودجه هستیم تا بتوانیم آب را به این مناطق بیاوریم.

وی ادامه داد: در برخی دشت‌ها آبخیزداری صورت گرفته اما به دلیل نبود اعتبارات با مشکلات اساسی نیز در این زمینه مواجه هستیم.

وی تاکید کرد: با توجه به مهاجرت‌هایی که در سال‌های اخیر به تهران صورت گرفته در آینده‌ای نزدیک با جمعیت 20 میلیونی در تهران مواجه خواهیم شد بنابراین بهتر است هر چه سریعتر اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

در ادامه این جلسه بهمن خطیبی فرماندار شهرستان ملارد گفت: یکی از مهمترین اقدامات برای کنترل ریزگردها و طوفان گرد و غبار آموزش به روستائیان در این مناطق است چرا که اگر کمربند سبز نیز در اطراف تهران ایجاد شود و تا روستائیان آموزش‌های لازم را در این زمینه فرا نگرفته باشند با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به تخریب 400 هزار هکتار از زمین‌هایی که اقدامات لازم برای مقابله با گرد و غبار در آنها صورت گرفته توسط سازمان اوقاف گفت: ما در غرب تهران با مساحت 70 هزار هکتار در زمینه گرد و غبار مواجه هستیم که از سال 90 تاکنون 12 هزار هکتار بوته‌کاری شده اما برای این 70 هزار هکتار به اعتبارات کلان نیاز داریم تاکنون نیز 5 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتیم و همچنین پیش بینی شده است 15 میلیارد تومان امسال برای این موضوع در نظر گرفته شود که امیدواریم با تخصیص اعتبارات شاهد اجرا شدن برنامه‌ها نیز باشیم.

سپس فروغی نماینده آبفای منطقه نیز گفت: نسبت به سال گذشته 38 درصد با کاهش بارش‌ها مواجه بودیم همچنین مجموع ذخائر آبی در پشت سدهای پنجگانه تهران در روز جاری 646 میلیون مترمکعب است که نسبت به سال گذشته 194 میلیون مترمکعب کاهش داشته است.

وی ادامه داد: اگر با کاهش بارش‌ها در پاییز نیز مواجه باشیم با مشکلات خاصی برای تامین آب مواجه خواهیم شد.

در ادامه تواهن، معاون امور عمرانی استاندار تهران در خصوص حقابه تالاب بندعلی‌خان گفت: متاسفانه با کاهش نزولات آسمانی مواجه بودیم همچنین هنوز به این باور نرسیدیم که در حوزه آب شرب و محیط زیست فاجعه‌ای در حال وقوع است.

وی ادامه داد: تخصیص حقابه در اختیار شخص وزیر است. هر چقدر آب که در حد توان باشد به منطقه وارد می‌شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز