خبرگزاری کار ایران

نماینده استان البرز در شورای‌عالی استان‌ها:

آلودگی آبِ طالقان به دلیل هجوم گردشگران/ضرورت خارج کردن سه زندان از کرج

asdasd
کد خبر : ۴۶۷۸۷۲

نماینده استان البرز در شورای‌عالی استان‌ها نسبت به آلودگی آب سد طالقان بر اثر هجوم گردشگران هشدار داد و گفت: این موضوع برای جمعیت ساکن در تهران و کرج مشکل‌ساز خواهد شد.

به گزارش ایلنا، سیداسحاق میرابوالقاسمی در نشست امروز شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه استان البرز با ۵هزار و ۸۳۳ کیلومتر مربع وسعت و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد؛ گفت: توجه و تامین اعتبار از محل کمک‌های دولتی برای راه‌اندازی متروی کلانشهر کرج و تسریع در تکمیل بزرگراه همت و احداث و کنارگذرهای شمال و جنوبی کرج برای روانسازی ترافیک محدوده پل کلاک تا پل حصارت یک ضرورت است.

وی به کمبود شدید مدرسه و ضرورت احداث مدارس جدید و نوسازی مدارس فرسوده در استان البرز اشاره کرد و افزود: ضروری است طرح‌های بازنگری طرح‌های روستایی تسریع شده و همچنین هرچه سریع‌تر گازرسانی به بخش‌هایی از توابع شهرستان کرج و شهرستان طالقان صورت گیرد و تداخل حریم‌های شهری و روستایی تعدادی از شهرها و روستاهای استان تسریع شود.

ابوالقاسمی بر ضرورت خارج کردن و یا کاهش سه زندان موجود در کرج به منظور کاهش ناهنجاری‌های این شهرستان تاکید و اظهار کرد: درحالیکه کمبود و بحران آب در استان البرز جدی است اما متاسفانه هیچگونه اقدام جدی درباره این موضوع صورت نگرفته است.

نماینده استان البرز در شورای‌عالی استان‌ها همچنین با اشاره به شهرستان طالقان از دیگر توابع این استان گفت: سد طالقان یکی از تامین‌کنندگان آب شرب استان‌های تهران، کرج و شهرهای اغماری و یکی از تامین‌کنندگان آب زراعی دشت قزوین و استان قزوین است که وزارت نیرو هیچ گونه خدمت‌رسانی برای این منطق نداشته و به همین دلیل دامداری و کشاورزی دراین شهرستان به حداقل رسیده و تا مروز نابودی پیش رفته است که این مسئله زمینه‌ساز بروز بیکاری در این شهرستان شده است.

وی با بیان اینکه بیکاری و کوچ اجباری مردم طالقان به شهرهای اغماری موجب تخلیه روستاها و پایین آمدن آمار جمعیتی این شهرستان شده است اظهار کرد: این شهرستان از عدم وجود امکانات درمانی، آموزشی، معیشتی، رفاهی و خدماتی رنج برده و تخریب راه‌های مواصلاتی و صعب‌العبور بودن محورهای این شهرستان یکی دیگر از مشکلات این خطه است.

ابوالقاسمی با اشاره به طرح هادی عنوان کرد: طبق مدارک موجود ساختمان‌هایی که قدمت آنها بیش از یکصد سال است  و یا ساختمان‌هایی که در سال‌های ۶۱، ۶۲ر و ۶۳ انشعاب آب و برق گرفته‌اند هنوز به داخل طرح نیامده‌اند که این امر باعث ایجاد مهاجرت بی‌رویه و تخلیه روستاها شده است.

نماینده استان البرز از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خواست نسبت به بازنگری و توسعه طرح هادی اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه شهرستان طالقان به دلیل آب و هوای خود علاوه بر جمعیت ساکن بیش از ۱۵۰ هزار نفر جمعیت شناور دارد از وزارت بهداشت خواست نسبت به تاسیس بیمارستان و مراکز بهداشتی و درمانی مجهز همراه با پزشکان مجرب اقدام کند.

ابوالقاسمی ضمن هشدار نسبت به آلودگی آب سد طالقان در اثر هجوم گردشگران به این منطقه که مشکلات آن دامنگیر تهران و کرج خواهد شد، مهم‌ترین راه‌حل این موضوع را مهاجرت معکوس از شهر به روستا دانست و تصریح کرد: برخی در اندیشیده تخلیه طالقان هستند که این مسئله فاجعه‌ای بزرگ در پی خواهد داشت.

وی پرداخت حق آب کشاورزی و حق آب شرب بهداشتی از سد طالقان و اختصاص یک تا دو درصد بهای هر مترمکعب آب سد طالقان به پروژه‌های عمرانی این شهرستان، ساماندهی مساول زیست محیطی سد طالقان، توجه به مسئله بستر و حریم رودخانه‌ها و برنامه ریزی برای توسعه باغداری مدرن و دامداری صنعتی در این شهرستانرا از جمله راهکارهای ایجاد زمینه برای مهاجرت معکوس از شهر به روستا خواند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز