خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر علوم مطرح کرد:

حمایت از رساله‌هایی که در راستای نیازهای کشور باشند

asdasd
کد خبر : ۳۹۵۱۲۲

مشاور وزیر علوم و رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: این صندوق از رساله‌های دکتری متناسب با اولویت کشور حمایت می‌کند و در این زمینه تاکنون نزدیک به هزار رساله دریافت شده که کار دسته بندی و ارزیابی آنها در حال انجام است و تا پایان سال جاری رساله‌های مصوب برای حمایت مشخص می شوند.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی وزارت علوم، نصرت الله ضرغام  با بیان اینکه هم اکنون در کشور 90 هزار دانشجوی مقطع دکتری وجود دارد اظهار داشت: این میزان دانشجوی دکتری ظرفیت علمی قابل ملاحظه‌ای برای حل مشکلات کشور است.

 
وی افزود: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشوراز  دوره های پسا دکتری نیز حمایت می کند و در این راستا افراد پروپزال خود را به  این صندوق ارائه  می کنند و بعد از بررسی  و تصویب به مدت 1 تا 2 سال به این افراد حقوق پرداخت می‌شود تا 2 سال تمام وقت فعالیت پژوهشی انجام دهند.
 
ضرغام به حمایت ویژه از استادیارهای جوان، استادان و پژوهشگران خصوصا بانوان اشاره کرد و گفت: محدودیتی در پذیرش پژوهش‌ها وجود ندارد به خصوص با توجه به اهمیت پژوهش‌های میان رشته‌ای در دنیا و حرکت به این سمت از این پژوهش‌ها نیز حمایت می‎کنیم سال گذشته گرنت سینرژی نیز در صندوق مصوب شد و امسال از این بخش حمایت بیشتری خواهیم داشت. همچنین برای توسعه علمی کشور از ظرفیت علمی اساتید مقیم خارج بر اساس برنامه حمایتی استفاده می‌کنیم ودر این زمینه سعی داریم تا همکاری بین اساتید ایرانی و خارجی را گسترده‌تر کنیم.
 
مشاور وزیر علوم  در رابطه با حمایت از ثبت بین‌المللی اختراعات گفت: در کشور ظرفیت خوبی در حوزه اختراعات وجود دارد که برای ایجاد دارایی‌های فکری باید از آن استفاده کرد امسال با انتخاب کارگزاران بهتر سعی در افزایش سرعت بررسی‌ها در این حوزه داریم.
 
رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: در زمینه انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک، برگزاری کارگاه و تبادل اساتید تفاهمنامه‌ای با ترکیه و ایتالیا امضا شده است و به زودی کارگاه آموزشی در رابطه با تعادل زیستی خلیج فارس در قشم و کیش برگزار می‌شود.
 
وی افزود : در راستای فعالیت های بین المللی این صندوق  سال گذشته به عضویت موسسه بین المللی تحلیل کاربردی سیستم ها (یاسا ) درآمد و با همکاری این سازمان کارگاه‌های آموزشی را در کشور برگزار خواهد کرد همچنین با آکادمی علوم بنیادین روسیه 12 موضوع برای پژوهش تعیین شده که یکی از آنها دریای خزر و تعادل زیستی آن است همچنین با موسسه کردچاتف روسیه نیز 8 پروژه مگاساینس تعریف شده است.
ضرغام گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی با آکادمی علوم چین در زمینه‌های نانو، علوم شناختی و انرژی‌های نو نیز همکاری‌هایی خواهد داشت.
 
مشاور وزیر علوم اظهار داشت: در زمینه انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک، برگزاری کارگاه و تبادل اساتید تفاهمنامه‌ای با ترکیه و ایتالیا امضا شده است و به زودی کارگاه آموزشی در رابطه با تعادل زیستی خلیج فارس در قشم و کیش با همکاری بنیاد علم آلمان برگزار می‌شود.
 
ضرغام با اشاره به اینکه در صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور توجه به پویایی، تکامل، خلاقیت و نوآوری نسبت به ماموریت‌ها در اولویت بوده است اظهار کرد: سال 82 صندوق با هدف حمایت از پژوهش و فناوری فعالیت خود را آغاز کرد و تا کنون سعی بر گسترده‌گی و جامعیت بخشیدن به حمایت‌های خود داشته است.
 
وی بیان کرد: پس از گذشت چند سال حمایت از سایر ظرفیت‌های علمی کشور در دستور کار صندوق قرار گرفت تا از این طریق به اهداف خود نزدیک‌تر شویم در این راستا حمایت از ظرفیت‌های علمی باالقوه و بالفعل باید مورد توجه قرار می‌گرفت. بنابراین با توجه به رویکرد صندوق و دیدگاه مان در رابطه با حمایت‌ها قصد داشتیم تا به نوعی فعالیت‌هایمان از جامعیت برخوردار شود ضمن اینکه ارزیابی دائمی از فعالیت‌های صندوق وجود داشته باشد و از تجارب مراکز داخلی و خارج از کشور استفاده کنیم.
 
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی گفت: در بخش حمایت از ظرفیت‌های بالقوه برنامه حمایتی خاص برای مراکز علمی (دانشجویان مقاطع مختلف و استادان) تدوین شد. برای آشنایی تمامی استان‌ها و نقاط دور افتاده از فعالیت‌های صندوق سفرهای استانی برنامه‌ریزی شد و سال گذشته به 20 استان سفر شد و 59 نشست علمی با استادان نیز برگزار شد که سفر به 11 استان کشور در برنامه سال جاری قرار دارد.
 
مشاور وزیر علوم تاکید کرد: اطلاع‌رسانی‌ در جهت ایجاد توازن و ایجاد فرصت برابری برای استفاده از حمایت‌های صندوق است که از زمان اقدام به سفرهای استانی کمیت و کیفیت پروژه‌ها ارتقا یافته است.
 
وی با اشاره به تشکیل هسته‎های علمی در دانشگاه‎ها گفت: تشکیل هسته‌های علمی به منظور ارتقای سطح آموزشی دانشجویان مقطع کارشناسی مورد توجه قرار گرفت تا تعدادی از دانشجویان با کمک اساتید برجسته سطح کیفی آموزش خود را بالا برده و متناسب با استعداد خود به نیرویی کارآفرین برای کشور تبدیل شوند.
 
ضرغام تعداد پروژه‌های دریافتی صندوق برای حمایت را در سال گذشته 1700 پروژه اعلام کرد که از این تعداد 711 پروژه توسط صندوق مصوب شده است و در تعدادی از آنها دانشجویان کارشناسی ارشد همکاری دارند.
 
وی درباره حمایت از رخدادهای علمی در کشور گفت: از 171 درخواست حمایت از رخداد علمی ارسال شده به صندوق سال گذشته 48 رخداد مورد حمایت قرار گرفت البته برگزاری کارگاه‌های آموزشی، مشارکت ذی نفعان در همایش و ترویج نتایج آن از شرایط حمایت از این رخدادها است که بر این اساس 3 هزار و 186 نفر در این کارگاه‌ها آموزش دیدند.
 
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی گفت: همچنین این صندوق سال گذشته 2 همایش "مدیریت استعدادها" و "نقش دارایی‌های فکری در توسعه کشورها" را برگزار کرد امسال نیز در ادامه دو همایش "کاربرد IT در پرورش و شناسایی استعدادها" و همایش دیگری در زمینه دارایی‌های فکری را برگزار خواهیم کرد. همچمنین در زمینه راه اندازی مرکز نوآوری سرمایه‌گذاری برای تولید انبوه در کشور در زمینه کاتالیست‌ها آغاز خواهد شد.
 
 وی علمی و مردمی کردن دانش در سطح جامعه را از دیگر فعالیت‌هاب صندوق دانست و گفت: مطالعاتی را در صندوق در این زمینه شروع کرده‌ایم تا علم را به سطح جامعه ببریم. در واقع مخاطبان ما همه افراد جامعه هستند بنابراین باید در کل جامعه حتی روستاها نیز ورود داشته باشیم که برای این امر با جهاد کشاورزی تفاهمنامه همکاری منعقد کرده‌ایم تا آموزش همگانی و به تناسب هر قشری را شاهد باشیم.
 
ضرغام همچنین اظهار کرد: شناسایی علوم تاثیرگذار در آینده و حال کشورها یکی از برنامه‌هایی است که در دنیا به آن اهمیت می‎دهند در این زمینه در صندوق نیز اتاق علمی تشکیل شده است همچنین در نظر داریم واحدی با عنوان واحد ایده را در صندوق ایجاد کنیم. همانطور که می‌دانیم برای اشتغالزایی باید طرح نوین وجود داشته باشد بسیاری از شرکت‌های موفق نیز در ابتدا تنها یک ایده بودند بنابراین باید از تجربیات دیگران در این زمینه بهره برد و مطالعاتی را در این عرصه در کشور انجام دهیم اساس شکل گیری این واحد همین است.
 
وی تصریح کرد: تعیین اولویت‌های تحقیقاتی فعالیت دیگری است که در صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور آغاز شده تا بر این اساس پروژه‌هایی را سفارش دهیم تا کنون نیز 10 پروژه در زمینه نشر گازهای گلخانه‌ای و پرورش استعدادها توسط صندوق سفارش داده شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز