خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان بهزیستی کشور:

معاینه و درمان اختلال تنبلی چشم افراد بی‌بضاعت رایگان است

asdasd
کد خبر : ۳۱۶۱۷۱

رئیس سازمان بهزیستی کشور از در نظر گرفتن بودجه برای پیشگیری و درمان اختلالات روانی و اختلالات اسکلتی در سازمان بهزیستی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انوشیروان محسنی‌بندپی در نشست خبری آغاز طرح پیشگیری از تنبلی چشم در سال 94 گفت: از رسالت‌‌ها و استراتژی‌های سازمان بهزیستی، پیشگیری، بروز و شیوع آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌هاست.

وی با بیان اینکه علم، تخصص و اقدامات پیشگیرانه در جهان باعث کاهش روزافزون انواع معلولیت‌ها شده است اظهار کرد: سازمان بهزیستی دو اقدام موفق در زمینه کاهش معلولیت‌ها را هدف‌گذاری کرده است؛ یکی طرح پیشگیری از تنبلی چشم و دیگری طرح غربالگری شنوایی‌سنجی.

محسنی‌بندپی افزود: در بیستمین سالگرد اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در کشور سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرده است که در میان کشورهای حوزه مدیترانه سازمان بهزیستی کشور ما عملکرد موفقی داشته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه تنبلی چشم دید عمیق را کاهش داده و منجر به کم‌بینایی یا نابینایی در فرد می‌شود اظهار کرد: این اختلال در یادگیری و تمرکز کودک اثرات سوء داشته همچنین می‌تواند فرد را در معرض سوانح و حوادث قرار دهد. به همین علت جهان پیشگیری از تنبلی چشم را به عنوان یک راهبرد مد نظر قرار داده است.

وی با یادآوری اینکه سازمان بهزیستی از سال 74 طرح پیشگیری از تنبلی چشم را از مهدهای کودک و نقاط محروم شروع شده و به تدریج در کشور گسترش داده است گفت: در این مدت 27 میلیون بار معاینه تنبلی چشم داشته‌ایم و این کار اثربخش و مقرون به صرفه است.

محسنی‌بندپی خاطرنشان کرد: باید ارتقای آگاهی والدین در خصوص این بیماری در استراتژی‌های سازمان بهزیستی مورد توجه قرار گیرد تا والدین به صورت داوطلبانه در این خصوص اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در طرح سنجش شنوایی کودک در بیمارستان  به محض تولد مورد معاینه قرار می‌گیرد گفت: اما طرح پیشگیری از تنبلی چشم از سه سالگی شروع می‌شود به علاوه آنکه ظاهر چشم مشکلی ندارد و به همین علت والدین باید در خصوص این بیماری آگاهی داشته باشند.

محسنی‌بندپی تاکید کرد: ضروری است در مناطق محروم با کمک خانه‌های بهداشت این طرح را پیگیری کنیم تا بتوانیم 25 درصد باقی مانده را نیز تحت پوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم قرار دهیم.

وی با بیان اینکه تاکنون 75 درصد از کودکان 3 تا 6 ساله تحت پوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم قرار گرفته‌اند و قصد داریم این میزان را در سال 94 به 80 درصد برسانیم، گفت: بیماری 69 درصد از این کودکان مورد پیگیری قرار گرفت و خانواده‌های بی‌بضاعتی که کودکان‌شان نیاز به جراحی چشم یا عینک دارند به صورت رایگان خدمات دریافت می‌کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه در مناطق برخوردار والدین زودتر تنبلی چشم را تشخیص می‌دهند و فرزند خود را به مراکز درمانی ارجاع می‌دهند گفت: اما در مناطق محروم امکانات سوادآموزی والدین کم است لذا والدین نمی‌توانند تنبلی چشم را تشخیص دهند لذا باید استان‌های کم‌برخورداری که ممکن است در این طرح مورد توجه قرار نگرفته باشند را در نظر بگیریم.

بندپی افزود: در حال حاضر 230 دستگاه پرتابل داریم که می‌توانند به راحتی تنبلی چشم را تشخیص دهند که قصد داریم تعداد آنها را افزایش دهیم و در مناطق محروم نیز می‌توانیم از این دستگاه‌ها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر  1500 پایگاه دائمی و 30 هزار پایگاه غیردائمی برای تشخیص این بیماری در کشور وجود دارد اظهار کرد: 90 درصد بار این طرح بر دوش بخش غیردولتی است که با ما در این خصوص همکاری می‌کنند.

رئیس سازمان بهزیستی اظهار کرد: در بودجه سال 95 برای اختلالات روحی و روانی و اختلالات اسکلتی بودجه‌ای را در نظر گرفته‌ایم تا به سمت پیشگیری و درمان این اختلالات حرکت کنیم.

وی افزود: از 3 میلیون معاینه در سال 93، 2 میلیون و 26 هزار و 85 معاینه مربوط به مناطق شهری بوده و یک میلیون و 30 هزار و 814 معاینه در مناطق روستایی انجام شده است همچنین بیشترین جمعیت تحت پوشش شهری مربوط به تهران و بیشترین جمعیت تحت پوشش روستایی مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خوزستان بوده است.

بندپی با تاکید دوباره بر رایگان بودن معاینه و پیگیری اختلال تنبلی چشم در افراد بی‌بضاعت گفت: در سال گذشته هزینه جراحی 400 کودک و هزینه خرید عینک برای 9 هزار و 400 کودک را پرداخت کردیم.

رئیس سازمان بهزیستی در خصوص هزینه غربالگری تنبلی چشم گفت: معاینه چشم با چارت در بخش دولتی 1500 تومان و در بخش غیردولتی 2 هزار تومان و معاینه با دستگاه در بخش دولتی 2 هزار تومان و در بخش غیردولتی 5 هزار تومان است.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح در میان عشایر  پایگاه‌های سیار را داریم اما برای مناطق صعب‌العبور طرح زودتر شروع شده و به وسیله دستگاه انجام می‌شود.

بندپی تاکید کرد: در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان از نظر تخصص  و انجام طرح در سطح دوم  توسط اوپتومتریست مشکل داریم که سعی می‌کنیم این بخش را از طریق متخصصان در تهران پوشش دهیم.

رئیس سازمان بهزیستی عنوان کرد: در جنوب استان کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان طرح را گسترش خواهیم داد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز