خبرگزاری کار ایران

در واکنش به قطع درختان برای احداث سد شفارود؛

معاون امور جنگل‌های کشور: جنگل‌های پیرِ هیرکانی چه ارزشی دارد؟!

معاون امور جنگل‌های سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه دیگر زمان مخالفت و یا موافقت ما با احداث سد شفارود گذشته‌است،گفت: با دریافت خسارات مالی ناشی از آن می‌توانیم؛ جنگل‌های جدیدی را ایجاد کنیم.

بهزاد انگورج در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با احداث سد شفارود در میان جنگل‌های هیرکانی گفت: ما منتظریم تا سازمان حفاظت محیط زیست مجوزهای لازم و ارزیابی‌های زیست‌محیطی این سد را صادر کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان جنگل‌ها با احداث این سد موافق است؟ گفت: دیگر بحث موافقت و مخالفت ما در مورد این سد مطرح نیست، زیرا ساخت این سد نزدیک به ۱۰ سال است که آغاز شده و فاینانس و موافقت‌های اولیه را نیز گرفته است. از‌‌ همان زمان هم درختانی که در مسیر کانال بوده، قطع شده‌اند و دیگر ماجرا به گونه‌ای نیست که الان بخواهیم مخالفتی را انجام دهیم، چرا که تخریب‌هایی نیز از‌‌ همان زمان انجام شده‌است و تنها حوضچه سد باقی مانده که مقامات کشوری باید در مورد آن تصمیم‌گیری کنند.

انگورج افزود: مخالفت ما در این زمینه با همراهی با احداث کنندگان این سد همراه است. ما اظهار کرده‌ایم که این طرح باید ارزیابی زیست محیطی داشته باشد، به همین خاطر هم من از سال ۹۲ تا کنون هیچ پروانه قطع درختی دراین منطقه صادر نکرده‌ام تا آنکه دستور شفافی به ما داده شود.

معاون سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه کل مساحتی که در این پروژه با احتساب حوضچه، مسیر و سد تخریب می‌شود ۱۸۵ هکتار است، اظهار کرد: برای احداث این سد ۲۲ میلیارد تا ۳۰ میلیارد تومان خسارت برآورد می‌کنیم و این مبلغ خود می‌تواند؛ دوباره جنگل ایجاد کند، اکنون ۲۶۰ هزار هکتار در ناحیه هیرکانی، جنگل ایجادشده است و جنگل‌های جوان هم جنگل‌های بسیار خوبی هستند. عناصرپیر و فرتوت جنگل‌های هیرکانی که در‌‌ نهایت ۱۰ سال دیگر می‌خواهد بیفتد، چه ارزشی بیش از جنگل‌های جوان دارد؟ بالاخره ما باید به جای آن، عناصر جوان بنشانیم، زیرا در غیر این صورت تجدیدپذیری جنگل معنا پیدا نمی‌کند.

انگورج گفت: باور کنید ما در مدیریت منابع طبیعی مانند حاتم طایی رفتار نمی‌کنیم و مو را از ماست بیرون می‌کشیم، اما یا باید همه اقدامات توسعه‌ای را متوقف کرد و یا باید برخی از این کار‌ها را پذیرفت، باید توجه کنیم که فواید توسعه اجتناب‌ناپذیر است و بر همین اساس بهتر است که مسائل را چند بعدی و همراه با منافع ملی ببینیم.

کد خبر : ۳۱۴۳۱۹