خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

دیوارکشی در مسیر رودخانه‌ها توسط شهرداری‌ها/ احداث سد شفارود با تخریب 92 هکتار جنگل هیرکانی

asdasd
کد خبر : ۲۹۶۷۸۸

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در مورد آخرین وضعیت سد شفارود در استان گیلان گفت: ارتفاع سد شفارود را به اندازه‌ای پایین آوردیم که 96 هکتار جنگل هیرکانی تخریب می‌شود و همچنین متعهد شده‌ایم که 5 برابر آن را جنگل‌کاری کنیم.

معاون وزیر نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد نقش ساخت‌وسازهای غیر مجاز در افزایش خسارات سیلاب های اخیر تهران گفت: رعایت اصول مهندسی رودخانه و مسائل فنی در کنترل سیلاب بسیار موثر است که در این زمینه یکی از مشکلات ما در کشور فرهنگ عدم تمکین برخی از مردم و حتی بعضی از ارگان‌ها از قانون است.

وی ادامه داد: در بسیاری موارد ما تخلفات حریم و بستر رودخانه‌ها را شناسایی می‌کنیم و پرونده آن را به قوه قضاییه می‌فرستیم، این نوع پرونده‌ها ایجاب می‌کنند که به سرعت رسیدگی و نتیجه آن حداکثر تا یک هفته مشخص شود، اما  گاهی شاهدیم که این روند ممکن است که حتی تا یک سال نیز به طول بیانجامد.

میدانی با تاکید بر اینکه لازم است؛ قانون در مورد مسائل مربوط به آب سریعا اعمال شود، افزود: این مساله مانند آن است که یک نفر با سرعت غیرمجاز از زنجان به تهران بیاید و در طول این مسیر هیچ کس جلو او را نگیرد و 6 ماه پس از آنکه به تهران رسید،  به او بگویند که خلاف قانون عمل کرده، بدیهی است که اینگونه نمی‌توان وضعیت ترافیک جاده‌ها را مدیریت کرد.

معاون وزیر نیرو اظهار کرد: در مدیریت آب کشور نیز نمی‌توان با تأنی با تخلفات برخورد کرد، بنابراین یکی از مشکلات بزرگ ما فقدان سرعت عمل و قاطعیت در اجرای قانون در برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌ها است.

سرپوشیده کردن مسیر رودخانه‌ها خطرناک است

وی تصریح کرد: علاوه بر این عامل، ساخت ابنیه غیراصولی در مسیر رودخانه‌ها نیز از دیگر مشکلات است. مثلا به جای ساخت یک پل سه دهنه شش متری، یک باکس 2 متری قرار می‌دهند که البته این گونه موارد کمتر از سوی اداره راه رخ می‌دهد، اما شهرداری‌ها در این زمینه گاهی کوتاهی می‌کنند و یا در مواردی شاهدیم که بخشی از مسیر را دیواره می‌کشند و آن بخش را سرپوشیده می‌کنند که این اتفاق نباید بیفتد؛ زیرا در هنگام وقوع سیل، خس، خاشاک و شاخه‌های کنده شده در دهانه این بخش سرپوشیده انباشته و سبب طغیان آب می‌شوند.

میدانی ادامه داد: زمانی که می‌خواهیم با متخلف برخورد کنیم، زمین و زمان جمع می‌شوند که از این مساله بگذرید، اما باید بدانیم که طبیعت با کسی تعارف ندارد. زمانی که خانه رود را به روی رود بستید، طبیعی است که رود طغیان می‌کند و خسارت مالی و جانی به بار می‌آورد.

تنها 25 درصد مسیر رودخانه‌ها تعیین حد بستر و حریم شده‌اند

معاون وزیر نیرو افزود: ما در کشور 146 هزار کیلومتر رودخانه و مسیل داریم و قانونی نیز در سال 47 تصویب شده که برمبنای آن حد بستر و حریم این رودخانه‌ها می‌بایست حداکثر 5 سال بعد از تصویب این قانون مشخص می‌شد؛ در حالی که اکنون پس از گذشت 27 سال تنها 25 درصد از طول مسیر رودخانه‌ها، تعیین حد بستر و حریم شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه این عدم امنیت به دلیل نبود بودجه است، اظهار کرد: یکی از درخواست‌های ما در برنامه ششم، در نظر گرفتن منابع مالی برای اجرای کامل این قانون است تا همه رودخانه‌ها و مسیل‌ها تعیین حد بستر و حریم شوند و هرجا تصرفاتی هست، اگر برای پیش از قانون سال 47 بوده خسارت مالک پرداخت شده و بازگشایی شود؛ اما اگر متعلق به بعد از تصویب قانون باشد، پولی به صاحبان ساخت و سازهای غیرمجاز تعلق نخواهد گرفت و ما نسبت به بازگشایی مسیر اقدام می‌کنیم.

میدانی ادامه داد: ما در وزارت نیرو اعتبار اجرای این قانون را در سال 94 نسبت به سال 93، 8 برابر کردیم، اما باز هم اعتبارات کافی نیست و تلاش ما این است که در برنامه ششم پرونده مهندسی رودخانه‌ها را ببندیم.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: علاوه بر این مسائل، گردشگری نیز باید مدیریت شود تا مردم در هرمنطقه‌ای اطراق نکنند. کشور باید طرح جامع گردشگری داشته باشد و مشخص کند که در چه منطقه‌ای باید طبیعت‌گردی شود.

سد شفارود با تخریب 92 هکتار از جنگل هیرکانی احداث می‌شود

میدانی در ارتباط با آخرین وضعیت احداث سد شفارود نیز گفت: تکلیف پرونده شفارود مشخص شده است، در گذشته قرار بود 350 هکتار جنگل تخریب شود، اما ما ارتفاع سد را به اندازه‌ای پایین آوردیم که 96 هکتار جنگل هیرکانی تخریب می‌شود و متعهد شده‌ایم که 5 برابر آن را جنگل‌کاری کنیم.

وی توضیح داد: در سدسازی گاهی گرفتار افراط و تفریط می‌شویم، اما باید توجه کنیم که کشور بدون سدسازی نمی‌تواند اداره شود، زیرا آبهای ما زمانی جاریست، که به آن نیازی نداریم.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز