خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری دانشگاه علم و صنعت مطرح شد؛

پرتاب ماهواره "تدبیر" در انتظار تصمیم سازمان فضایی/خط قرمز دانشگاه در زمان انتخابات مجلس

asdasd
کد خبر : ۳۱۲۳۹۲

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه بر اساس ارزیابی تایمز دانشگاه علم و صنعت بین دانشگاه های دنیا رتبه 475 و در ایران رتبه اول را دارد، گفت: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته دانشگاه علم و صنعت در شاخص‌های آموزشی، پژوهشی، فناوری و ارتباطات بین‌المللی این رتبه را کسب کرده‌است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی برخورداری (رئیس دانشگاه علم وصنعت) در نشست خبری خود درباره ارتباطات علمی بین‌المللی با سایر دانشگاهها توضیح داد و گفت: در تابستان با نمایندگان و مسئولان وزارت امور خارجه جلسه‌ای داشتیم و در این جلسه بررسی کردیم که چه اقداماتی باید در دوران پساتحریم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه ما قبل از تحریم هم شرایط خوبی نداشتیم و عادت شده بود که با اتکا به پول نفت همه نیازهای فناورانه را از خارج تامین کنیم گفت: در زمان تحریم موهبتی شد از این جهت که به دلیل محدودیت‌ها ما خودمان در امور پژوهشی و فناوری فعال شدیم و توانایی‌های خودمان را سنجیدیم.

رئیس دانشگاه علم و صنعت اضافه کرد: در حال حاضر ما نگران هستیم که در صورت رفع تحریم‌ها، به شرایط قبل بازگردیم و از نظر فناوری و علمی وابسته شویم و همه نیازها را از خارج تامین کنیم و به محققان داخل کشور کم‌توجهی شود.

ارتباطات علمی بین‌المللی دانشگاه در فضای پساتحریم

برخورداری با بیان اینکه دانشگاه‌های بزرگ کشور از تابستان برنامه‌ریزی‌های خود را شروع کردند و ارتباطات علمی بین‌المللی آغاز شده‌است، تصریح کرد: از دانشگاه‌های آلمان، فرانسه، چین و امریکا تاکنون به ایران آمدند و ما تفاهم‌نامه‌های همکاری را با بسیاری از کشورها امضا کرده‌ایم و در همین راستا هفته آینده در کشور روسیه جلساتی داریم و قرار است؛ همکاری‌های آموزشی و پژوهشی مابین دانشگاه‌ها برقرار شود؛ همکاری که در زمان تحریم قابل عملیاتی شدن نبود.

سفر 10 نفر از روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور  به مسکو

رئیس دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: 6 آبان ماه قرار است 10 نفر از روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور از جمله دانشگاه تهران، شریف، خواجه‌نصیر، مشهد، اصفهان، شیراز و شهید بهشتی و ... به مسکو به منظور ارتباطات علمی بیشتر سفر کنند.

وی با اشاره به این که اخیرا در وزارت علوم بحث تحصیل دانشجویان خارج از کشور در داخل جدی گرفته شد، گفت: در همین راستا دانشگاه علم و صنعت در تابستانی که گذشت تعدادی از دانشجویان کشورهای اروپایی به صورت کارآموز به دانشگاه ما آمدند.

ماهواره تدبیر آماده پرتاب است

برخورداری با بیان این مطلب که طبق برنامه‌ریزی وزارت علوم مسئولیت ارتباط با کشور آلمان به این دانشگاه واگذار شده است، در خصوص پرتاب ماهواره‌های دانشگاه و اینکه در چه مرحله‌ای قرار دارند توضیح داد و گفت: دانشگاه علم و صنعت، شریف و پلی‌تکنیک از چند سال گذشته شروع به ساخت ماهواره کردند و ما اولین ماهواره را حدود دو سال پیش به سازمان فضایی کشور تحویل دادیم. دومین ماهواره سال گذشته و سومین ماهواره هم اکنون در حال ساخت است و زمان پرتاب این ماهواره باید توسط سازمان هوا و فضا اعلام شود.

وی ادامه داد: نام این ماهواره تدبیر است و ماموریت آن اکتشافی است. این ماهواره‌ها در مدار، عکسبرداری می‌کنند و ماموریت تمامی آنها یکی است اما دقت و زمان ماندگاری آنها متفاوت است.

رئیس دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه این دانشگاه صندلی خالی ندارد و جذب دانشجویان خارجی بر حسب نیازمان خواهد بود، اظهار داشت: در حال حاضر دفتر روابط بین‌الملل دانشگاه را فعال‌تر کرده‌ایم و آیین‌نامه‌ای برای پذیرش دانشجویان خارجی نوشته‌ایم.

پاسخ به انتقادات مطرح شده در خصوص عملکرد هیات ممیزه دانشگاه

رئیس دانشگاه علم و صنعت همچنین درباره انتقادات صورت گرفته به عملکرد هیات ممیزه دانشگاه گفت: هیات ممیزه دانشگاه  17 نفر است و مسئول  ارتقای اساتید دانشگاه است و از هر دانشکده‌ای (یک استاد یا دانشیار) در آن عضو هستند. برای روشن‌تر شدن عملکرد هیات ممیزه زمانی که یک استاد ارتقا می‌یابد،تمام اطلاعاتش روی سایت دانشگاه قرار می‌گیرد. اینکه کسانی هیات ممیزه را زیر سوال می‌برند منصفانه نیست.

برخورداری در پاسخ به سوالی درباره سیاست دانشگاه در انتخابات مجلس گفت: طبیعی است که دانشگاه پرشورترین فعالیت را در انتخابات خواهند داشت و سیاست ما در مورد انتخابات نسبت به دانشجویان موازنه مثبت است. دانشجویان می‌توانند سخنران بیاورند و با یکدیگر بحث کنند و این جزو وظایف دانشگاه‌هاست که اطلاع‌رسانی خوبی در خصوص انتخابات انجام دهند.

استعلام از سخنرانان در زمان انتخابات مجلس

وی ادامه داد: خط قرمز ما در خصوص انتخابات مربوط به کسانی است که از بیرون به داخل دانشگاه می‌آیند و ما استعلام می‌کنیم و اگر ممنوعیتی داشته باشند از حضور آنها در دانشگاه خودداری‌ می‌کنیم.

رئیس دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه در حال حاضر آقای احمدی‌نژاد در این دانشگاه تدریس می‌کند گفت: چند وزیر سابق،‌ معاون وزیر و نماینده مجلس نیز جزو کسانی هستند که در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

محمدی (معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت) با اشاره به اینکه بر اساس ارزیابی تایمز دانشگاه علم و صنعت بین دانشگاه های دنیا رتبه 475 و در ایران رتبه اول را  دارد، تصریح کرد: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته دانشگاه علم و صنعت  در شاخص‌های آموزشی، پژوهشی، فناوری و ارتباطات بین‌المللی این رتبه را کسب کرده است. در سال 2013 ، 2700 ارجاع به مقالات این دانشگاه سال 2014، 12100 ارجاع و در شش ماهه اول 2015، 7300 ارجاع صورت گرفته است.

محسن کلانتر (معاون آموزشی دانشگاه) در خصوص همکاری های بین المللی نیز توضیح داد و گفت: پس از این که آقای برخورداری مسئولیت ریاست دانشگاه را پذیرفتند؛ ماموریتی تحت عنوان جذب دانشجویان خارجی به معاونت آموزشی محول شد و ما ستادی را تحت عنوان ستاد پذیرش دانشجویان بین‌المللی تشکیل دادیم و قرار شد از پتانسیل پردیس دو دانشگاه برای حضور دانشجویان خارجی استفاده شود.

معاون آموزشی دانشگاه ادامه داد: در همین راستا با دانشجویان خارجی که در دانشگاه تحصیل می‌کردند جلساتی داشتیم. در حال حاضر 70 دانشجوی خارجی در مقطع کارشناسی در دانشگاه علم و صنعت داریم و از سوی دیگر سال گذشته 40 نفر از دانشجویان دکتری را به خارج از کشور فرستادیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز