خبرگزاری کار ایران

مقام مسئول در سازمان غذا و دارو :

اسیدهای چرب ترانس را از 30 به 2 درصد رساندیم

asdasd
کد خبر : ۲۹۴۵۰۹

مدیرکل نظارت بر فراورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت :در راستای تضمین ایمنی فرآورده های غذایی، در طول مدتی 10-12 ساله اسیدهای ترانس فراورده های غذایی را از 30 به2 تا 5 درصد رسانده ایم.

به گزارش ایلنا، هدایت حسینی با بیان مطلب فوق افزود: امروزه بحث ایمنی غذا  یکی از مباحث چالش بر انگیز و مهم در سراسر دنیاست و ضرورت آن تا جاییست که در سال 2015 موضوع سازمان بهداشت جهانی  تحت همین نام خوانده شد .

حسینی با اشاره به اینکه از سال گذشته طرح تحول در فراورده های لبنی در این مرکز شروع شده است ،گفت: به صورت جدی در خصوص  مبارزه با تقلبات چربی های گیاهی ورود نمودیم  و  پس از برخوردهای بی اغماضی که با متخلفان انجام شد،  طبق نمونه برداریها و گزارش های  دانشگاهها در اواخر سال گذشته، تقریبا  با هیچ مورد ی از تخلف مواجه نشدیم .

وی افزود: در دهه اخیر ،با تلاشهای فراوان توانسته ایم میزان اسید های چرب ترانس در فراورده های غذایی را از 30به 2-5 درصد برسانیم  که با توجه به اینکه یکی از دلایل بیماریهای قلبی و عروقی مصرف  زیاد روغن و چربی و در راس آنها اسیدهای چرب ترانس می باشد  اقدام موثری  محسوب می شود.

وی در تشریح اهمیت این  اقدام افزود: کاهش هر یک درصد اسید ترانسی که  از مواد غذایی کاسته می شود کاهش یک درصدی مرگ و میر را به همراه دارد،لذا با لحاظ جمعیت70-80 میلیونی کشور،  ارزش این کار بیشتر مشخص می شود.

حسینی افزایش کلسترول خون، ابتلا به سندروم متابولیک، بیماری‌های قلبی عروقی، ابتلا به دیابت نوع 2 و حتی ابتلا به برخی از سرطان‌ها راحاصل مصرف اسیدهای چرب ترانس دانست و توصیه کرد: برای کاهش اثرات منفی این چربی‌ها به سمت مصرف چربی‌های سالمی مانند روغن زیتون و کنجد، کانولا یا مواد غذایی سرشار از امگا 3 ها مانند ماهی آزاد، تن، ماهی ساردین، بادام، گردو، دانه‌ی کتان و غیره روی بیاورید.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز