خبرگزاری کار ایران

فروش و عرضه روغن پومیس ممنوع است

‎روغن پومیس که از تفاله زیتون به دست می آید شیمیایی بوده و برای سلامتی انسان بسیار مضر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی است که بحث ورود روغن کنجاله زیتون که به روغن پومیس معروف است واکنش هایی را درپی داشته است.

به گفته برخی از مسئولان این روغن که عرضه آن در بازارهای کشور ممنوع است؛ به صورت قاچاق وارد کشور شده و به شکل غیر قانونی نیز در بازار توزیع شده است؛ البته نکته قابل توجه این است که این محصول به اسم روغن زیتون خارجی با کیفیت و مرغوب در بازار به فروش می رسد.

رئیس شورای ملی زیتون در این باره می گوید:" روغن پومیس معمولا توسط قشر ضعیف در سطح دنیا استفاده می شود و این محصول به بازارهای ایرانی راه یافته است.

احمد بلندنظر در خصوص عرضه غیر قانونی روغن پومیس که اظهارنظرهای متفاوتی را در پی داشته می گوید:" با توجه به اینکه عرضه روغن کنجاله زیتون(پومیس) در ایران ممنوع است؛ اما این محصول به صورت قاچاق وارد کشور شده و به صورت غیر قانونی در کشور توزیع شده است؛ این روغن به اسم روغن خارجی و مرغوب در کشور توزیع شده است.

بلندنظر تاکید می کند:" روغن پومیس تفاله باقیمانده زیتون بعد از روغن کشی است.

گفتنی است که این محصول که به همراه کالاهای مجاز وارداتی و دور از چشم ماموران وارد کشور می شود به راحتی با قیمت یک روغن زیتون مرغوب توسط مصرف کنندگان خریداری شده بدون اینکه مصرف کننده متوجه ضرر و زیان حاصل از استفاده این محصول شود؛ یعنی مصرف کننده بایت هزینه‌ای که برای  روغن زیتون می پردازد محصولی بی کیفیت خریداری می کند.

این روغن در تمامی کشورها به مصرف صنعتی می‌رسد؛ اما در ایران به‌دلیل گران‌ بودن روغن زیتون اندکی زیر قیمت عرضه شده که این امر برای واردکنندگان سود بالایی را به همراه دارد.

بر اساس آمار موجود سالانه حدود 15 هزار تن روغن زیتون در کشور استفاده می شود که حدود 3 هزار تن آن از طریق تولیدات داخلی تامین می شود؛ بنابراین بر اساس آمار رسمی گمرک 12 هزارتن روغن زیتون وارد کشور می شود؛ همچنین قیمت روغن زیتون داخلی کمتر از روغن زیتون خارجی است و این یکی از عواملی است که میل به تولید این محصول را در بین تولیدکنندگان داخلی کاهش داده است.

گفتنی است چندی پیش، مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از غیرمجاز بودن مصرف روغن «پومیس» خبر داده و گفته بود که یکی از بدترین نوع روغن‌ها در فرایند تهیه روغن زیتون، روغن استخراج‌شده از تفاله زیتون است و طرز تهیه آن نیز به‌این صورت است که باقی‌مانده حاصل از تفاله زیتون که هنوز دارای مقداری روغن است را با هگزان فراوان و حرارت زیاد استخراج کرده و با عنوان روغن حاصل از تفاله زیتون یا «پومیس» به‏ فروش می‌رسانند.

کد خبر : ۲۹۲۶۲۳