خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بورس کالای ایران؛

صادرات مس کاتدی از بورس کالای ایران کلید می خورد

asdasd
کد خبر : ۲۷۵۰۵۸

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: به زودی و با حمایت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، صادرات مس کاتدی شرکت ملی صنایع مس ایران از طریق رینگ صادراتی بورس کالای ایران آغاز می شود.

به گزارش ایلنا از بورس کالا، حسین پناهیان افزود: عرضه مس کاتدی در رینگ صادراتی بورس کالا هم در تالار تهران و هم در تالار کیش انجام می پذیرد و شرایط هر دو تالار برای عرضه کننده و مشتریان یکسان است.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه خاطرنشان کرد: در پی حمایت رییس هیات عامل ایمیدرو و با توجه به مذاکرات صورت گرفته بین شرکت ملی مس و بورس کالا، عرضه مس کاتد در رینگ صادراتی بورس کالا به زودی مطابق با دستورالعمل اجرایی رینگ صادراتی بورس کالای ایران آغاز می شود و خریداران می توانند از طریق کارگزاران و پس از طی مراحل قانونی در بورس کالا، اقدام به خرید نمایند.

وی با بیان اینکه فلز مس، نبض توسعه اقتصادی دنیاست و بسیاری از صنایع بزرگ در دنیا مانند کابل و برق، صنایع لوازم خانگی، مخابرات و غیره نیازمند مس هستند، گفت: براساس برنامه های سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی در چشم انداز 1404، تکمیل زنجیره اکتشاف تا فرآوری مواد معدنی به ویژه مس مورد توجه قرار گرفته و بورس کالای ایران می تواند در تکمیل این زنجیره ارزش در بخش فروش و بازاریابی و تامین نیاز نهایی مصرف کنندگان، با استفاده از ظرفیت های موجود نقش بسزایی را ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه مس یکی از اقلام عمده در صادرات غیرنفتی ایران به شمار می رود، گفت: باید به این نکته توجه کنیم که ایران یکی از کشورهای برخوردار از کمربندهای فعال معدنی مس در دنیا بوده و حدود سه درصد از ذخایر جهانی مس را در اختیار دارد و از این نظر یکی از 10 کشور برتر جهان بوده و از نظر تولید مس کاتدی رتبه 22 جهان را به خود اختصاص داده است. ایران همچنین بزرگترین تولیدکننده مس منطقه خاورمیانه است و سالانه میلیون ها دلار انواع محصولات مسی شامل مس کاتد، مس تصفیه شده، مفتول و لوله های مسی، صفحه، ورق و نوار مسی، سنگ مس و کنسانتره های آن، اکسید و هیدروکسیدهای مولیبدن و فرومولیبدن را به بازارهای خارجی صادر کرده است.

پناهیان با اشاره به اینکه براساس آمارهای موجود، سهم ایران از صادرات جهانی مس کاتدی حدود چهار درصد برآورد می شود و قرار است ظرفیت تولید مس کاتدی در ایران به 700 هزار تن طی سند چشم انداز 20 ساله برسد، گفت: رینگ صادراتی بورس کالای ایران، بستر مناسبی برای صادرات مس کاتدی است و با توجه به مرجعیت بورس های کالایی در جهان در اعلام و کشف قیمت انواع کالاها، صادرات مس کاتدی از طریق رینگ صادراتی بورس کالا، می تواند مزیت مرجعیت قیمت مس کاتدی ایران در جهان را افزایش دهد.

وی افزود: ارزش مس کاتدی معامله شده در رینگ صادراتی بورس کالای ایران هم بصورت ریالی و هم با سایر ارزها از سوی شرکت ملی صنایع مس قابل دریافت است و چنانچه ارزش کالا بصورت ریالی پرداخت شود، ارز محاسباتی برای آن، ارز آزاد متقاضی خواهد بود.

پناهیان در پایان با بیان اینکه در رینگ صادراتی بورس کالای ایران، شرایط ایجاد رقابت در قیمت مطابق دستورالعمل معاملات فراهم است، گفت: خرید مس کاتدی شرکت ملی مس از طریق رینگ صادراتی بورس کالای ایران برای مشتریان حقیقی و حقوقی امکانپذیر است و عرضه کننده می تواند ارزش کالا را در صورت اعلام در اطلاعیه عرضه در خارج از ایران دریافت نماید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز