خبرگزاری کار ایران

وزیربهداشت خبر داد:

انجام 470 هزار زایمان طبیعی رایگان از ابتدای اجرای طرح تحول سلامت

asdasd
کد خبر : ۲۹۳۲۰۳

وزیربهداشت از انجام 470 هزار زایمان طبیعی رایگان از ابتدای اجرای طرح تحول سلامت خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قاضی زاده هاشمی در همایش تقدیر از برگزیدگان طرح ارتقای سلامت مادر و نوزاد افزود: واقعیت این است که هر کجا یک نفر دلسوز و کاردان داریم؛ هیچ مشکلی نخواهیم داشت. در هر مجموعه و هر ارگانی می توان عنوان کرد که با مشکل مدیریتی مواجه هستیم و این موضوع همواره مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: حوزه سلامت نیز در هرجا ما رئیس دانشگاه دلسوز و پرستار خوب و کادر درمانی کاردان داشته ایم، مردم با مشکلی مواجه نبوده‌اند،‌ اعتبارات خوب هزینه می شود و مردم نیز از خدماتی که دریافت می‌کنند راضی هستند، اما هر جایی که این افراد را نداریم با مشکل مواجه هستیم و خوشبختانه شما از آن جنسی هستید که هم خدا دوستتان دارد و هم بندگان خدا به شما افتخار می کنند.

وی با اشاره به اینکه بحث توجه به سلامت مادر و کودک موضوعی انسانی است تصریح کرد: درباره موضوع جمعیت زیادصحبت شده است، نباید از نگاه روشنفکری به این موضوع نگاه کرد. گرچه هر روشنفکر آگاه نیز این موضوع را درک می‌کند و می‌داند که مشکل جمعیت برای ایران توهم نیست، ما باید این مشکل را باور کنیم و از روشهای درست با مردم صحبت کنیم تا به مرور این موضوع رفع شود.

قاضی زاده هاشمی گفت: باید در حوزه جمعیت از بحث شعار خارج شویم و درصدد اقناع جامعه برآییم. دولت و مجلس نیز باید تلاش کنند تا رفاه جامعه فراهم شود و دانش جامعه نیز افزایش پیدا کند. در حقیقت به بحث جمعیت باید با آینده نگری توجه شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در آمار اعلام شده میزان سزارین در کشور ما بالاست وشاید بتوان عنوان کرد که ما مقام اول منطقه در موضوع سزارین را داریم.

وی افزود: شیوع سزارین از سال 70 تا 92 که متخصصین زنان عهده دار مسئولیت زایمان شدند از 37 درصد به 56 درصد افزایش پیدا کرد اما هیچ اقدام و تدبیری برای کاهش این آمار صورت نگرفته حتی اگر به آمار مراکز خصوصی نیز توجه کنید، می‌توان گفت که میزان این آمار به 90 درصد هم رسیده است، چرا که عمل سزارین در مراکز خصوصی بیشتر از مراکز دولتی است.

وی با اشاره به اینکه در طرح تحول سلامت به این موضوع توجه شد، افزود: تاکنون 470 هزار زایمان طبیعی رایگان انجام شده است، افزایش تعرفه برای ارائه دهندگان خدمات نیز در این موضوع تاثیرگذاشته و شاهد کاهش 7درصدی زایمان سزارین در مراکز دولتی هستیم.

وی افزود: این موضوع با افزایش تعرفه، فرهنگ سازی و همکاری بیمه ها اجرای مناسب‌تری خواهد داشت. باید تفکرات گذشته را تغییر دهیم و فرهنگ سازی نامناسب نیز باید تغییر کند و مادران باور کنند، زایمان طبیعی برای مادر و نوزداش بهتر است.

وزیر بهداشت با تاکید براینکه پیشگیری از انجام عمل سزارین در حقیقت پیشگیری از مرگ مادر و کودک است، گفت: البته انجام زایمان طبیعی باید در زایمان اول مادر مورد تاکید قرار بگیرد و نباید به کسی که زایمان اولش سزارین بوده، برای انجام زایمان طبیعی اصرار کرد. مگر اینکه فاصله بین دو بارداری استاندارد بوده و مادر همه شرایط مناسب برای انجام زایمان طبیعی را داشته باشد.

وی افزود: کسانی که می‌خواهند روش اشتباه گذشته ادامه پیدا کند، مرگ و میر نوزادان را مطرح می کنند، اما این موضوع درست نیست.

قاضی زاده هاشمی گفت: نکته دیگر اینکه باید جلوی آموزشهای بی رویه گرفته شود و اگر مرکزی بدون آموزش مناسب و آموزش کادر مامایی خود اقدام به زایمان طبیعی می‌کند باید جلوی آن گرفته شود.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه ترویج زایمان طبیعی بدون درد نیز می تواند در ترغیب مادران به زایمان طبیعی کمک کننده باشد، گفت: اگر می خواهیم زایمان طبیعی گسترش پیدا کند علاوه بر آموزش و توجه به کادر درمان باید روشهای نوین زایمان طبیعی را نیز ترویج کنیم.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: 366 بلوک زایمان طبیعی در کشور در حال بازسازی است و امیدواریم همچنان که در یکسال گذشته معاونت درمان از این موضوع حمایت کرد این روند ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به طرح پیشگیری مرگ بیماریهای غیر واگیر گفت:اگر می خواهیم بیماریهای غیر واگیر کمتر داشته باشیم باید برای آن برنامه ریزی کنیم. البته کارهای زیادی در حال انجام است اما آموزش و درمان و توسعه مراکز مربوط به زایمان می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

وی گفت: در چند مورد من شخصا موضوعات را در وزارتخانه پیگیری می کنم و گزارشات آن به صورت مستقیم علاوه بر معاونتهای مربوطه به دفتر من هم ارسال می شود. موضوع اصلی ثبت تولدها است این موضوع به دقت در حال پیگیری است. اطلاع رسانی نامناسب در این باره نباید صورت بگیرد و مورد دیگر مرگ و میر مادران است، البته اداره نظارت بر مرگ ومیر مادران این موضوع را کنترل می‌کند و گزارش آن به من هم ارسال و مورد به مورد بررسی می شود.

هاشمی تاکید کرد: حذف برخی از ایرادات طرح که منجر به ناتوانی مادر و کودک و مرگ آنها می شود مهمترین مسئله ای است که باید به آن توجه کنیم.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: باید در این مورد حساسیت به خرج دهیم تا سالها انتظار به هدر نرود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز