خبرگزاری کار ایران

مولاوردی:

87 درصد زنان از نظر اقتصادی غیرفعال هستند

asdasd
کد خبر : ۲۹۱۷۷۶

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: براساس آمارها 87 درصد زنان به لحاظ اقتصادی غیرفعال هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهین‌دخت مولاوردی در هم‌اندیشی ظرفیت‌های ناشناخته فرهنگی و اجتماعی زنان کارگر با اشاره به اینکه کشورمان در حال ورود به فصل جدیدی از حیات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است، افزود: براساس نتایج سرشماری سال 90 از میان زنان بالای 10 سال، 10 درصد شاغل، 2.6 درصد بیکار در جستجوی کار، 20.1 درصد محصل، 2.5 درصد دارای درآمد بدون کار و 61 درصد خانه‌دار هستند.

معاون رئیس جمهور افزود: در واقع 87 درصد جمعیت زنان به لحاظ اقتصادی غیر فعالند و نرخ بیکاری در میان زنان 20.3 درصد است. نرخ فعالیت اقتصادی زنان دارای تحصیلات عالیه در کشورمان براساس آمار سال 92، 34.3 درصد است، اما همین نرخ در میان مردان دارای تحصیلات عالی 60.44 درصد است.

مولاوردی تصریح کرد: زنان با چالش‌های مختلفی همچون برابری حقوق و دستمزد، امنیت کاری و مهم‌تر از همه برقراری تعادل در مسئولیت کاری و خانوادگی خود روبرو هستند و علاوه بر آن شکاف‌های جنسیتی در بازار کار بیش از پیش خود را نشان می‌دهد. بنابراین نیاز داریم که در بازار کار به سمت تعادل جنسیتی حرکت کنیم. سرمایه‌گذاری بر نیروی اقتصادی بالقوه زنان امری ضروری در جهت دستیابی به رشد اقتصادی، پیشرفت و توسعه است و بانک جهانی اظهار می‌کرد که مشارکت زنان در اقتصاد تاثیر غیرقابل انکاری بر بهره‌وری و نرخ رشد اقتصادی کشورها داشته است.

وی ادامه داد: براساس آنچه در کنفرانس‌های بین‌المللی اعلام شده است؛ علی‌رغم تلاش‌های تشکل‌های کارگری هنوز در شرایطی هستیم که 75 سال زمان می‌برد تا به دستمزد برابر در برابر کار برابر در سطح جهان برسیم. همچنین در مناطق در حال توسعه نیز بیش از 95 درصد مشاغل غیر رسمی هستند و از شمول قانون کار و مزایای رفاهی آن بهره نمی‌برند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به برخی چالش‌های حوزه کار گفت: حق فعالیت تشکل‌ها، تساوی دستمزد زنان و مردان در برابر کار مساوی، رعایت حداقل سن کار، جلوگیری از کار کودک، ایجاد فرصت‌های برابر برای زنان و مردان و توانمندسازی مردان از جمله چالش‌هایی است که کشورهای مختلف در حوزه کار با آن روبرو هستند و امیدواریم که در برنامه ششم توسعه برای حل این چالش‌ها در بازه زمانی مشخص چاره‌ای اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: عدم تعادل در جنبه‌های مختلف زندگی به ویژه در زندگی زنان احساس می‌شود که امیدوارم برنامه ششم به این رفع عدم تعادل کمک کند زیرا که این مسئله، لازمه زندگی در جامعه زنان است. برنامه ششم توسعه در شرایطی در حال نگارش است که کشور با بحران‌های مختلف از جمله بحران کمبود آب و مسائل زیست‌محیطی روبرو است که باید تلاش کنیم که نقش زنان در مقابله با این بحران‌ها تدوین و تبیین شود.

مولاوردی اظهار کرد: در شرایط پساتحریم برای رونق اقتصادی باید جایگاه زنان تبیین شود و با در نظر گرفتن اقتصاد مقاومتی در مباحثی همچون پرهیز از مصرف‌گرایی به جایگاه زنان توجه شود.

وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد بخش کشاورزی تحت مسئولیت زنان قرار دارد، گفت: با این وجود در موقع سرشماری‌ها این زنان، بیکار محسوب می‌شوند، علاوه بر آن با وجود آنکه زنان خانه‌دار هم نقش زیادی در اقتصاد جامعه دارند اما غیرفعال محسوب می‌شوند و در محاسبات و آمارها به حساب نمی‌آیند.

معاون رئیس جمهور در مورد راهبردهای معاونت امور زنان و خانواده برای وضعیت اقتصادی زنان گفت: ساماندهی امور معیشتی و اقتصادی زنان با اولویت زنان سرپرست خانوار مسئله‌ای است که آن را در برنامه‌ها می‌گنجانند. همچنین تحولات به وجودآمده در جامعه را نیز در نظر می‌گیریم، بنابراین در مورد دختران فارغ‌التحصیل نیز توجه ویژه‌ای را خواهیم داشت.

مولاوردی اظهار کرد: پیش‌نویس سیاست‌های اجرایی اشتغال پایدار نیز تدوین شده و با اولویت زنان سرپرست خانواده و دختران فارغ‌التحصیل دانشگاهی در مناطق محروم در نوبت تصویب است. علاوه بر آن در این سند به شرکت‌های دانش‌بنیان تک نفره هم توجه ویژه‌ای شده و طی تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری که به زودی برنامه اجرایی آن نیز تدوین می‌شود، قرار است؛ برای زنان موسس این شرکت‌ها تسهیلاتی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه ارزش‌گذاری کار خانگی نیز در دستور کار است، گفت: امیدواریم این مسئله در سال 94 یا 95 نهایی و اجرا شود. همچنین دیگر برنامه ما توسعه اشتغال زنان خارج از سیستم دولتی است، زیرا دولت ظرفیت جذب نیروی بیشتری را ندارد. حساس‌سازی مسئولان در مورد افزایش نرخ مشارکت اقتصادی زنان که اکنون یکی از شاخصه‌های مهم در توسعه انسانی است نیز از جمله وظایف ماست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز