خبرگزاری کار ایران

مولاوردی دستاورد های سفر نیویورک را تشریح کرد

asdasd
کد خبر : ۲۶۱۰۶۷

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ضمن تشریح سفر خود به نیویورک به منظور شرکت در کمیسیون وضعیت زن به انتقادات مطرح شده به وی در خصوص این سفر پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهین‌دخت مولاوردی در نشست خبری خود که صبح امروز (سه‌شنبه ۲۶ اسفند) برگزار شد، در ارتباط با سفر اخیر خود به نیویورک گفت: اجلاس پنجاه و نهم کمیسیون مقام زن با عنوان ارزیابی برنامه‌ها و دستاورد‌ها در دوازده حوزه نگران‌کننده زنان برگزار شد. در این اجلاس نمایندگان دولت‌ها، پارلمان‌های غیر دولتی حضور داشتند و تدابیر مختلفی برای بهبود وضعیت زنان اندیشیده شد.

وی ادامه داد: اکنون در سال پایانی سند پکن + ۲۰ مشخص شد؛ هیچ کشوری نتوانسته اهداف سند پکن را به طور کامل اجرا کند و برابری جنسیتی در هیچ کدام از کشور‌ها محقق نشده است. بنابراین پس از این برنامه هدف‌گذاری‌هایی تا سال ۲۰۳۰ صورت خواهد گرفت و اولویت‌هایی در این زمینه مشخص خواهد شد. براساس نظر سازمان ملل سال ۲۰۳۰ باید تاریخ انقضای تحقق کامل برابری جنسیتی باشد.

مولاوردی گفت: همچنین کشور‌ها باید به سمت امحای اپیدمی خشونت علیه زنان با مشارکت مردان و زنان پیشروی کنند. امسال نیز کمپینی با عنوان «he for she» در این زمینه تشکیل شد. بحث مشارکت زنان در اقتصاد، تجارت، نهادهای سیاسی، نقش زنان در تغییرات آب و هوایی و... از دیگر مسائل دراولویت این برنامه خواهد بود.

وی افزود: ایران نیز در کمیته شش نفره از دولت با همراهی دو نفر از اعضای پارلمان و کمتر از ۱۵ نفر از اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد در این نشست حضور پیدا کردند. دو سازمان غیر دولتی ایرانی در دو نشست جانبی به مسئله تجربه کارآفرینی زنان در سه نسل و توانمندسازی زنان آسیب‌دیده به ویژه زنان مبتلا به ایدز پرداختند که استقبال بسیاری از این دو برنامه صورت گرفت.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: هیات دولتی در سخنرانی‌های خود به مسئله رابطه میان امنیت در توسعه، نقش تحریم‌ها بر زندگی زنان ضرورت جلب مشارکت مردان و گسترش روابط بین‌المللی پرداخت و در حاشیه مراسم اصلی به دیدار با نمایندگان کشورهای نروژ، ایتالیا، مکزیک، روسیه، چین، بنگلادش و افغانستان مسئول امور زنان کنفرانس کشورهای اسلامی و... پرداخت و همچنین نشستی با را موسسات غیر دولتی آمریکایی که طرفدار تقویت نهاد خانواده و مخالف تحریم‌ها و سقط جنین بودند برگزار کرد.

وی با اشاره به فضاسازی برخی رسانه‌ها پیش از برگزاری کمیسیون مقام زن اظهار کرد: برخلاف آنچه در برخی رسانه‌ها عنوان شد هیچ لشگرکشی زنانه‌ای به سرزمین شیطان صورت نگرفت و برخلاف ادعا‌ها که گفته بودند ۱۰۰ الی ۱۸۰ نفر در این سفر هستند، چنین اتفاقی صورت نگرفت. برخی افراد جوان هستند و جنگ را تجربه نکرده‌اند و نمی‌دانند که فرق بین گروهان و لشگر چیست.

مولاوردی ادامه داد: برخی افراد نیز نگران سیاه‌نمایی‌های هیات دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد در این سفر بودند در حالی که سازمان‌های مردم نهاد و دولت براساس جلسات پیش از سفر با یکدیگر تعامل خوبی داشتند و حتی پاورپوینت‌های ارائه شده از سوی آن‌ها به معاونت امور زنان ارائه شده بود.

وی افزود: نکته جالب توجه این است که اگر قرار باشد اطلاعات و آماری از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد به کشورهای غربی فرستاده شود، اصلاً نیازی به حضور آن‌ها نیست و تنها با یک کلیک این امر محقق می‌شود.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: همچنین در مورد گزارشی که قرار بود هیات دولتی در این سفر ارائه دهند از ابتدای کار با همه دستگاه‌های مربوطه از جمله شورای فرهنگی اجتماعی زنان و فراکسیون زنان در تعامل بودیم و در مسائل حساس نیز همکاری‌های لازم را داشتیم. گزارش تهیه شده نیز که به زبان انگلیسی بود به خاطر درخواست این عزیزان به فارسی برگردانده و به آن‌ها ارائه شد هرچند که تا لحظه رفتن ما به سفر هیچ نظری از آن‌ها دریافت نکردیم.

مولاوردی گفت: برخی گمان می‌کنند کمیسیون مقام زن‌‌ همان کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان است در حالی که چنین چیزی نیست این افراد ادعا کرده بودند که گزارش ما براساس شاخص‌های کنوانسیون رفع تبعیض تهیه شده در حالی که به هیچ عنوان چنین اتفاقی نیفتاد و با یک بررسی سطحی می‌توان این امر را درک کرد.

مولاوردی با اشاره به اینکه سازمان ملل اکنون از کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان که برای ۳۶ سال پیش است گذر کرده گفت: من نمی‌خواهم قضاوتی در مورد این کنوانسیون داشته باشم اما اظهار نظر برخی افراد در این زمینه کاملاً نادرست است. برای نمونه مطرح شده که براساس این کنوانسیون حق عبادت از زنان گرفته می‌شود و یا بهائیان حق خواهند داشت که کتاب‌های ضاله خود را ترویج کنند. در حالی که با یک بررسی سطحی می‌توان فهمید که این کنوانسیون ارتباطی به این مسائل ندارد.

وی با اشاره به اینکه انتقادهای بسیاری به این مسئله شد که هیات دولتی نباید در نشست برابری جنسیتی به دلیل استفاده از واژه برابری شرکت کند گفت: دو نماینده مجلس شورای اسلامی در نشستی با همین عنوان شرکت کردند و تحت همین عنوان برنامه‌های خود را بیان کردند. اما هیچ انتقادی به آن‌ها وارد نشد که این مسئله نیز در جای خود قابل تامل و بررسی است.

مولاوردی درپایان اظهار کرد: بحث برقراری توازن میان نقش زنان در خانواده و در محیط کار از جمله مسائل مهمی بود که تمامی کشور‌ها به آن پرداختند و تجربیات خود را در این کنفرانس با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز