خبرگزاری کار ایران

متخصص مسمومیت و پزشکی قانونی:

مصرف شیشه موجب اسکیزوفرنی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۵۲۰

در حال حاضر درمان اعتیاد به شیشه و مواد محرک، مشکل‌ترین درمان در زمینه درمان سوء مصرف مواد است.

یک متخصص مسمومیت و پزشکی قانونی با اشاره به اینکه مصرف شیشه باعثاسکیزوفرنی(جنون) می‌شود، مهم‌ترین علایم جنون ناشی از مصرف شیشه را تهاجم و آسیب به خود و دیگران(خودزنی و قتل) عنوان کرد.

به گزارش ایلنا، محمد مجیدی متخصص مسمومیت و پزشکی قانونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی گفت: قاچاقچیان مواد با این شعار که «شیشه حاوی مورفین نیست پس اعتیاد آور نیست» مصرف آن را تبلیغ می‌کنند و متاسفانه تعدادی از افراد ناآگاه، خواسته یا ناخواسته در دام این ماده خطرناک گرفتار می‌شوند.

وی افزود: واقعیت این است که شیشه یک ماده محرک بسیار اعتیاد‌آور است، به طوری که در بسیاری از مقالات پزشکی، قدرت اعتیادزایی آن را بیشتر از مواد محرکی مانند کوکائین می‌دانند.

مجیدی تاکید کرد: مصرف شیشه خطر جدی پیش روی جامعه و جوانان است؛ مصرف شیشه باعثاسکیزوفرنی(جنون) می‌شود وآگاه سازی خانواده‌ها و جوانان از تهدیدات مصرف این مواد از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی گفت: به خاطر داشته باشیم که در حال حاضر درمان اعتیاد به شیشه و مواد محرک، مشکل‌ترین درمان در زمینه درمان سوء مصرف مواد است.

وی در خصوص علایم جنون ناشی ازمصرف شیشه را، پارانویا؛ شک و بدبینی نسبت به اطرافیان، توهم؛ شنیدن صدایی که واقعی نیستند و یا دیدن چیزهایی که وجود ندارند، اضطراب، مشکل در تمرکز، افزایش فعالیت موتور؛ حرکات تکراری وبی‌هدف عنوان کرد. همچنین از مهم‌ترین علایم جنون ناشی از مصرف شیشه تهاجم و آسیب به خود و دیگران(خودزنی و قتل) می‌باشد که در درمان جنون ناشی از مصرف شیشه از داروهای ضد جنون و شوک درمانی استفاده می‌شود؛ همچنین بیمار ممکن است به صورت مکرر و طولانی مدت در بخش‌های روانپزشکی بستری شود.

وی در ادامه همچنین به سایر عوارض مصرف شیشه خاطر نشان کرد و گفت: از دست دادن وزن، تاکی کاردی، تپش قلب، فشار خون بالا، مرگ ناگهانی، انفارکتوس می‌وکارد و کاردیومیوپاتی مرتبط با مصرف مزمن آمفتامین، عفونت ادراری، درد قاعدگی، کهیر، واکنش به نور، و عرق کردن، ناتوانی جنسی و تغییر در میل جنسی، نعوظ‌های مکرر یا طولانی مدت، تنگی نفس و تاری دید، کهیر، بثورات جلدی، آنژیوادم و آنافیلاکسی و سندرم استیونس جانسون از دیگر عوارض مورد مشاهده در افراد مصرف کننده و معتاد به شیشه دانست.

مجیدی در پایان گفت: شیشه‌ای که در حال حاضر در بازار قاچاق مواد محرک ایران وجود دارد، به چهار صورت کشیدنی، استفاده از طریق بینی، خوردنی یا تزریق ممکن است مورد سوء مصرف قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز