خبرگزاری کار ایران

تدوین ضوابط و استانداردهای طراحی فضاهای شهری برای معلولان

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۹۲۸۰

رئیس کمیته اجتماعی‌ شورای شهر تهران بر ضرورت تدوین ضوابط و استانداردهای طراحی فضاهای شهری برای معلولان تأکید کرد.

به‌ گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، زهرا شمس‌احسان، عضو شورای اسلامی شهر تهران در دویست و بیست و هفتمین جلسه شورا پس از استماع گزارش رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: فعالیت‌های نسبتاً وسیعی هم در سازمان بهزیستی به عنوان متولی امر و هم در مدیریت شهری به ویژه در این دوره انجام شده و مصداق آن هم توسعه کمی و کیفی زیرساخت‌های متنوعی از جمله مددسراها، مراکز یاورشهر، مراکز پویاشهر و ...  است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه افراد دارای معلولیت ذهنی واقعا در حاشیه مانده‌اند و کم لطفی در حق آنها شده است، افزود: این گروه از بسیاری از مواهب زیستِ با کیفیت محروم بوده‌اند و امروزه خانواده‌های آنها هم با انبوهی از مطالبات، تقاضای توجه ویژه دارند.

رئیس کمیته اجتماعی‌ شورای شهر تهران گفت: با عنایت به تفاوت‌ فرآیندهای احساس، ادراک و رفتار دارای معلولیت ذهنی با سایر شهروندان در ایران هنوز ضوابط و استانداردهایی لازم در طراحی فضاهای عمومی شهری متناسب با نیازهای این طیف از شهروندان وجود ندارد؛ این موضوع می‌بایست از دغدغه‌های شهرسازی، ترافیکی، خدمات شهری، عمرانی و اجتماعی باشد.

شمس‌احسان اضافه کرد: برای نمونه مباحثی از قبیل نور و رنگ، ساختار فضایی، خوانابی، محصوریت، ایمنی و امنیت در زمینه مناسب‌سازی فضاهای شهری می تواند در تعامل مشترک بین سازمان بهزیستی و سایر متخصصین مورد بحث و همفکری قرار گیرد؛ لذا مایل هستم به عنوان نماینده مردم شهر تهران و به عنوان مسئولیتی که در قبال جامعه توان خواهان ذهنی احساس می کنم از همه متخصصان به ویژه همکاران سازمان بهزیستی در گفتمان سازی و نیز پیگیری سازوکارهای عملیاتی در این حوزه دعوت به عمل آورم. یک کمیته تخصصی مشترک با حضور سازمان بهزیستی می تواند بسیار راهگشا باشد.

شمس‌احسان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره  به شعار"جهش تولید با مشارکت مردم" اظهار داشت: می‌توان سازوکارهای کارآفرینی و مداخله‌گری اقتصادی برای جمعیت‌های مخاطب مشترک مانند زنان سرپرست خانواده به صورت تشریک مساعی راه‌اندازی کرد که قویاً مطابق با شعار سال و در راستای گفتمان سال جاری است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران افزود: این راهبرد می‌تواند هم همیّت ما در عمل به اولویت اول نظام را تعیّن‌بخشی کند و هم فرایندی تعریف شود که زنان سرپرست خانواده و سایر کارجویان مورد توجه هر دو نهاد سازمان بهزیستی و شهرداری تهران به یک زنجیره متصل شوند و توان آنان در یک راستا مضاعف شود؛ برای این منظور هم کمیته اجتماعی و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی اعلام آمادگی کرده و دست همکاری را به سمت دوستان دراز می‌کند.

شمس احسان در ادامه سخنان خود با اشاره به اعتبارات حوزه مناسب‌سازی معابر گفت: در این دوره از شورای شهر و برای سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ از ۱۱ ردیف اعتبارات عمرانی ۲۵ درصد از کل بودجه برای حوزه مناسب سازی در شهر تهران اختصاص یافته است.

عضو شورای شهر تهران در حوزه اقدامات فرهنگی و اجتماعی خاطرنشان کرد: در اداره کل سلامت شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۳ مبلغ ۱۵ میلیارد تومان برای بستر سازی فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی همچون نمایشگاه‌ها، رویدادهای فصلی و تفریحی، برنامه‌های استعدادیابی، آموزش در فراموز‌های سیار حوزه معلولیت، دوره‌های آموزشی مهارت‌های زندگی برای این‌ گروه از‌ معلولین‌ جسمی، حرکتی و معیشتی اعم از خدمات سمعک، ویلچر و مناسب سازی خانه‌های در مناطق شهر تهران اختصاص یافته است.

وی با تأکید بر اینکه اقداماتی در راستای ایجاد بازارچه‌های خود اشتغالی معیشتی، رسیدگی به درخواست‌ها در حوزه حمل و نقل، مناسب‌سازی ورزشگاه‌های دیگر علاوه بر ورزشگاه قمر بنی هاشم در حال انجام است؛ گفت: در شش ماهه اول امسال چهار مجموعه ورزشی در چهار پهنه شهر تهران برای ارائه خدمات به این‌ گروه هدف مناسب‌سازی خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز