خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل موسسه خیریه یاوران معلولین در گفت‌وگو با ایلنا:

نیمی از معلولانی که نگهداری می کنیم، مجهول الهویه هستند/ مدارس دولتی بابت ثبت نام کودکانِ معلول با ما همکاری نمی کنند

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۱۱۵۳

مدیرعامل موسسه خیریه یاوران معلولین نارمک ضمن تشریح شرایط نگهداری افراد دارای معلولیت در این مرکز گفت: اغلب کودکانی که نگهداری می کنیم به دلیل عدم همکاری مدارس دولتی در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می کنند!

«علی حاجیان» مدیرعامل موسسه خیریه یاوران معلولین نارمک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه بیش از نیم قرن است که مرکز نگهداری معلولان نارمک در زمینه نگهداری از افراد دارای معلولیت فعالیت می‌کند، گفت: در حال حاضر ۱۶۰ فرد دارای معلولیت در این مرکز نگهداری می‌شوند. یک سری از این افراد سالهاست که در این مرکز هستند به طور مثال فردی از ۱۳ سالگی وارد این مرکز شده و الان که ۴۵ سال دارد، هم همچنان در این مرکز نگهداری می‌شود. 

وی با بیان اینکه این مرکز برای معلولان ذهنی و جسمی است، ادامه داد: افرادی که در این مرکز حضور دارند، علاوه بر اینکه ممکن است دارای معلولیت جسمی یا ذهنی و هر دو نوع این معلولیت باشند، دارای بیماری‌های دیگری نیز هستند و گاهی اوقات این بیماری بسیار مهمتر از معلولیتی است که این فرد دارد. به طور مثال دارای مشکلات قلبی یا ریوی هستند و با بیماری‌هایی از این قبیل که سخت هم هستند، مواجه اند. 

مدیرعامل موسسه خیریه یاوران معلولین نارمک درباره شرایط پذیرش این افراد تصریح کرد: سازمان بهزیستی از طریق ستاد پذیرش بهزیستی استان تهران واقع در خیابان یوسف آباد کمیته‌ای را برای این افراد تشکیل داده و در آنجا با توجه به شرایط مددجو مشخص می‌شود که باید در کدام مرکز نگهداری شوند و با توجه به ظرفیت مراکز، پذیرش مددجو صورت می‌گیرد. 

بابت سهم خانوار در نگهداری معلول، از هیچ خانواده ای مطالبه‌ ای  نداریم

حاجیان با اشاره به اینکه یارانه‌ای برای نگهداری این افراد از سوی بهزیستی پرداخت می‌شود، گفت: البته این یارانه ۲۵ درصد هزینه‌های نگهداری است و مابقی هزینه‌ها از طریق کمک‌های مردمی جذب می‌شود. هرساله وقتی یارانه از سوی بهزیستی تعیین می‌شود، سهم خانوار نیز از سوی بهزیستی تعیین می‌شود. در حال حاضر نیز حدود یک و نیم میلیون تومان سهم خانوار است که باید ماهانه پرداخت کنند. البته یک سری از این افراد نیز مجهول الهویه هستند و خانواده‌ای برای پرداخت سهم خانوار وجود ندارد. بنابراین بهزیستی باید در این شرایط نیز سهم خانوار را پرداخت کند. 

وی با بیان اینکه در مرکز ما نیمی از افرادی که نگهداری می‌شوند مجهول الهویه هستند، گفت: در حال حاضر بهزیستی، یارانه‌ای که سهم سازمان است را هم گاهی به موقع پرداخت نمی‌کند و می‌گوید، این پرداخت هزینه تعهد ما به مراکز نیست بلکه اگر بودجه‌ای بود پرداخت می‌کنیم اگر نبود پرداخت نمی‌کنیم. همچنین درخصوص سهم خانوار ما وضعیت خانواده را بررسی می‌کنیم و مددکار ما با خانواده ارتباط گرفته است. بنابراین در بسیاری موارد خانواده توانایی پرداخت سهم خانوار را ندارد و نمی‌تواند پرداخت کند. ما تقریبا به نیمی از خانواده مددجویانی که دارای خانواده هستند هم کمک مالی می‌کنیم. برخی از این خانواده‌ها، وضعیت معیشتی بسیار بدی دارند و یا اینکه در خانواده یک یا دو فرد معلول دیگر نیز وجود دارد و خانواده توانایی پرداخت هزینه مرکز را ندارد. از همین رو ما در این مرکز از هیچ کسی بابت سهم خانوار مطالبه‌ای نداریم. 

افراد مجهول الهویه‌ از طریق بهزیستی به ما معرفی می‌شوند

مدیرعامل موسسه خیریه یاوران معلولین نارمک در پاسخ به این سوال که آیا مواردی از رهاشدگی فرد دارای معلولیت در مقابل در مرکز هم گزارش شده است، تصریح کرد: همه افراد مجهول الهویه‌ای که در این مرکز نگهداری می‌شوند از طریق بهزیستی به ما معرفی می‌شوند البته فرد دارای معلولیتی که جلوی در رها شود هم داشته‌ایم، اما ما مجاز نیستیم که این فرد را به داخل مرکز بیاوریم و باید ابتدا با نیروی انتظامی تماس گرفته و این فرد با دستور قضایی و ستاد پذیرش بهزیستی به عنوان فرد مجهول الهویه به یک مرکز نگهداری معرفی می‌شود. 

حاجیان درباره خدماتی که در این مرکز به افراد دارای معلولیت ارائه می‌شود، گفت: کودکی که به مرکز ما می‌آید یک بیماری قابل علاج ندارد که بعد از مدتی درمان شود و این مرکز را ترک کند. وضعیت این فرد مشخص است بنابراین تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا از زمانی که وارد مرکز ما می‌شود مشکلاتی را که دارد به آسانی طی کند ما نمی‌توانیم معلولیت او را برطرف کنیم، اما تلاش می‌کنیم محیط و شرایطی را فراهم کنیم که این فرد کمتر درد بکشد و مشکلات را آسانتر تحمل کند. از همین رو تلاش کردیم با توجه به نوساناتی که درخصوص دارو وجود دارد اقداماتی را انجام دهیم که هیچ مشکلی برای مددجو ایجاد نشود. مددجویی که هیچ گونه ارتباطی با دیگران برقرار نمی‌کند؛ دارو نیست یا تحریم هستیم را اصلا متوجه نمی‌شود و ما باید وضعیت دارو، غذا و… این مددجویان را به هر صورتی که می‌توانیم تامین کنیم. 

وی با اشاره به سایر اقدامات این مرکز گفت: همه افرادی که در این مرکز نگهداری می‌شوند و از بهزیستی به ما معرفی شده‌اند در یک سطح از معلولیت نیستند، به طوری که حتی برخی از این کودکان فقط دارای معلولیت جسمی هستند و مشکلات ذهنی ندارند و می‌توانند مدرسه بروند، اما چون مجهول الهویه است و جایی برای این کودک تعریف نشده است به این مرکز فرستاده شده اند. ما این کودکان را که حدود ۳۰ نفر هستند از سایر مددجویان جدا کرده‌ایم و در یک بخش دیگر نگهداری می‌کنیم. نیمی از این تعداد به مدرسه عادی می‌روند و نیمی دیگر نیز به مدرسه استثنایی می‌روند. فرستادن این کودکان به مدارس خارج از مرکز بسیار سخت است، اما حق کودک است که تحصیل کند و این کار باعث زنده شدن امید در این کودکان شده است. 

نیمی از معلولانی که نگهداری می کنیم، مجهول الهویه هستند/ مدارس دولتی بابت ثبت نام کودکانِ معلول با ما همکاری نمی کنند

اغلب کودکانِ مرکز در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می کنند

مدیرعامل موسسه خیریه یاوران معلولین نارمک با بیان اینکه یک سری از افرادی که در این مرکز فعالیت می‌کنند داوطلب هستند، گفت: هزینه نگهداری هر فرد در سال ۱۴۰۱ به طور میانگین ماهیانه ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است، البته برخی از هزینه‌هایی که اینجا می‌شود ما برای آن پرداختی نداریم به طور مثال اکثر کودکانی که در این مرکز به مدرسه عادی می‌روند قریب به اتفاق در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می‌کنند، چراکه مدارس دولتی با ما درخصوص پذیرش و ثبت نام این کودکان همکاری نمی‌کنند و به محض اینکه ببیند کودکی با ویلچر وارد شده و یا مشکلات جسمی حرکتی دیگری دارد، بهانه‌ای را برای‌ عدم ثبت نام این کودک برای ما می‌آورند. بنابراین اغلب این کودکان به مدارس غیرانتفاعی می‌روند. هزینه تحصیل این دانش آموزان نیز از طریق خیرین پرداخت می‌شود. در حال حاضر شهریه‌ای که ما برای مدرسه این کودکان پرداخت می‌کنیم به سالانه حدود یک میلیارد تومان رسیده است که این پول از طریق خیرین پرداخت می‌شود. 

حاجیان تصریح کرد: شفافیتی که در این مرکز وجود دارد تاثیر مثبتی داشته است و اگرچه هزینه‌ها بالا رفته است، اما به همان نسبت خیرین نیز به ما کمک کرده اند.

وی تصریح کرد: ما براساس قانون می‌توانیم پذیرش مددجو به صورت آزاد هم داشته باشیم اما این کار را انجام نمی‌دهیم در برخی از موارد هم فردی مراجعه کرده تا کودک دارای معلولیت خود را به این مرکز بسپارد اما باتوجه به اینکه ما نگاه انتفاعی به این مرکز نداریم اینگونه موارد را پذیرش نمی‌کنیم، چراکه این فرد با توجه به اینکه می‌تواند برای فرزندش هزینه کند در هر مرکز دیگری هم می‌تواند او را بستری کند، بنابراین بهتر است ما ظرفیت را برای خانواده‌ای نگهداری داریم که توان پرداخت هزینه نگهداری را ندارد و یا فردی را پذیرش کنیم که مجهول الهویه است و شاید مرکز دیگری او را قبول نکند. 

وی با اشاره به برنامه‌های نوروزی این مرکز برای مددجویان گفت: ما در طول سال نیز برنامه‌هایی مانند گرفتن تولد برای متولدین هر ماه داریم و با این کار تلاش می‌کنیم که روحیه این افراد را بالا ببریم به ویژه برای کودکانی که متوجه می‌شوند. همچنین در طول سال آن‌ها را به پارک، سینما، کنسرت و مسافرت می‌بریم. کودکی که فقط در اینجا باشد و نداند بیرون از مرکز چه خبر است، افسرده می‌شود.بنابراین اگرچه سخت است اما ما کودکانی را که توانایی سفر کردن دارند را به مسافرت هم می‌بریم. 

نیمی از کودکانی که در این مرکز نگهداری می‌شوند، خانواده دارند

مدیرعامل موسسه خیریه یاوران معلولین نارمک با اشاره به اینکه در ایام کرونا هیچ گونه فوتی کرونایی در این مرکز وجود نداشت، گفت: نیمی از کودکانی که در این مرکز نگهداری می‌شوند، خانواده دارند، اما شاید سال‌ها به سراغ فرد نمی‌آیند. گاهی اوقات ما برای جراحی این کودکان هم همراهی خانواده را نداریم و حتی برای رضایت عمل هم مراجعه نمی‌کنند. وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها و دانشگاههای علوم پزشکی در زمینه درمان این کودکان با ما به شدت همکاری می‌کنند. 

۱۲ هزار خیر به یاوران معلولین کمک می‌کنند

حاجیان درباره کمک‌هایی خیرین به این مرکز گفت: در حال حاضر ۱۲ هزار خیر به این مرکز کمک می‌کنند که البته مقادیر که کمک می‌شود متفاوت است. افرادی که تمایل دارند به این مرکز کمک کنند نیز می‌توانند از طریق شماره حساب این مرکز که به نام مرکز است، کمک‌های خود را برای هر موضوعی که مد نظرشان است واریز کنند. 

وی همچنین با اشاره به سایر اقداماتی که توسط این مرکز خیریه انجام می‌شود، گفت: این مرکز به ۳۰۰ مددجوی ضایعه نخاعی نیز در منزل نگهداری می‌شوند، کمک می کند. همچنین برای نگهداری از کودکان بی‌سرپرست در حال راه اندازی مرکز شبه خانواده برای دختران و پسران در منطقه نارمک هستیم.

انتهای پیام/
نجمه رحمتی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
نظرات خوانندگان
  • کاظم نیا

    اونجا تکه ای از بهشته🌺🌺🌺
    خدا حفظ کنه آقای حاجیان رو 🙏🙏

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز