خبرگزاری کار ایران

در نشستی خبری مطرح شد:

«علم برای علم» نیاز امروز جامعه ما نیست

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۸۰۸۹

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران به زودی به عنوان دانشگاه بدون دخانیات در WHO معرفی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری "مهدی شهبازی" معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با محوریت نخستین جشنواره فرهنگی دانشگاه تهران، صبح امروز ۲۴ بهمن ماه برگزار شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در ابتدای این برنامه بیان کرد: بعد از حوادث سال گذشته همه تلاش ما این بود که تحولات و پویایی در دانشگاه ایجاد شود و تشکل ها آزادی عمل بیشتری داشته باشند. دانشگاه رسالت و هدف خود را در قالب مسئولیت پذیری نسبت به جامعه تعریف می کند لذا همه ارکان دانشگاه ذیل این نکته تعریف می شود.

شهبازی افزود: ما معتقدیم که هدف پژوهش و آموزش دانشگاه باید حل مسئله‌ باشد. علم برای علم علی رغم‌ اینکه برای دانشگاهیان ارزش دارد، نیاز امروز جامعه ما نیست بلکه علم برای حل مسئله‌ و حل چالش های جامعه مورد نیاز است.

او در ادامه با اشاره به تشکل های سیاسی و دانشجویی گفت: تشکل ها از سال قبل و پس از التهابات برنامه های ویژه ای داشتند و در ادامه با توجه به رویدادهای پیش رو از جمله انتخابات، تشکل ها فعال هستند. همچنین برای اینکه گفتمان صورت بگیرد، خانه گفت و گو یکی از ابتکارات دانشگاه تهران بود و به عنوان سند رسمی توصیه شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران ادامه داد: تریبون آزادی در دانشگاه به زودی با محور انتخابات برگزار می شود. هفته بعد خانه گفت و گوی انتخابات با حضور همه اقشار و خانه گفت و گوی تحول علوم انسانی و خانه گفت و گو حول تشکیلات اداری فعال می شوند.

شهبازی با اشاره به جشنواره فرهنگی دانشگاه تهران عنوان کرد: ما تاکنون انتخابات الگو و سرآمد علمی و معرفی به جامعه را داشتیم، اما در فرهنگ نحوه برگزیده شدن مطرح است و کمتر به سمت انتخاب افراد فرهنگی الگو رفته ایم. به همین منظور آیین نامه سرآمدان فرهنگی مصوب شده و شیوه نامه اجرایی آن هم تهیه شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران ادامه داد: معمولا در دانشگاه قواعد و مقررات دسته بندی شده مبنای ارزش گذاری اساتید است، ولی تاکنون در مقوله فرهنگ، جسارت، تدبیر و بلوغی برای این کار نبوده است. با حمایت وزیر علوم و معاون فرهنگی وزیر، اولین آیین نامه سرآمدان فرهنگی توسط دانشگاه تهران مصوب شد. مواردی مانند حضور اساتید در خوابگاه ها قبلا موضوعیت نداشت، ولی امر مهمی است که اساتید در مراکزی از جمله کمیته اخلاق، حوزه علمیه، بیمارستان ها و مراکز مشاوره دانشگاه و خوابگاه های ما حضور داشته باشند. حضور اساتید در راستای تحکیم خانواده و کمک به دانشجویان از حوزه های کلان مورد تاکید ماست.

شهبازی به اهمیت تعامل دانشگاهیان با هیات مذهبی و مساجد تاکید کرد و گفت: حوزه مرتبط با دانشگاه تراز و کاهش آسیب اجتماعی، دانشگاه بدون دخانیات، ازدواج و تسهیلات برای ازدواج و فرزندآوری و... از موضوعات فرهنگی مورد تاکید است.

معاون دانشگاه تهران اظهار کرد: قبلا کمتر اساتید در کانون های فرهنگی و هنری فعال بودند و در امتیازهایی که به آنها می دهیم قبلا این فعالیت ها لحاظ نمی شد که از این بعد مهم شده است.

شهبازی ضمن تاکید به اینکه حضور اساتید در انجمن های علمی به پیشبرد اهداف و برنامه های دانشجویان کمک می کند گفت: بیش از ۲۰۰ نشریه دانشجویی در دانشگاه تهران فعالیت می کنند و اساتید با این نشریات همکاری و تعامل خواهند داشت.

به گفته شهبازی؛ مشکلی که جامعه ما در زمینه ازدواج، جوانی جمعیت و... دارد شاید به فقر اقتصادی و مسائل مالی برمی‌گردد. برای همین فارغ‌التحصیلان مهارت کافی برای حضور در صنعت ندارند. جذب سریع در بازار کار یکی از موضوعات مورد تاکید است که در اداره کل مهارت دانشگاه تهران دنبال شده است و تغییراتی در دروس دانشجویان ایجاد شد و طراحی درس یادگیری تجربی برای همین امر بود و دانشجویان برای کسب تجربه و مهارت در کارخانه‌ها و صنایع حضور پیدا می کنند.

او گفت: پارک‌های علم و فناوری و اردوها و تعامل با مراکز صنعتی حداقل آورده ای که داشت افزایش انگیزه و اعتماد به نفس دانشجویان بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: مهارت آموزی و تغییر سرفصل ها درسی مبتنی بر بازارکار، از جمله کارویژه های دانشگاه تهران است. دانشگاه تهران تلاش می کند کلان پروژه هایی که نیاز کشور است را برطرف کند. مباحثی مثل تمدن دریایی، هوا و فضا که با روسیه در ارتباط هستیم و موضوع آب و... از جمله موارد مورد پیگیری است.

شهبازی ادامه داد: عضویت فعال و اثربخش از دیگر موضوعات مورد نظر است. عضو هیات علمی باید در اجتماع خود اثرگذار باشد.در زمینه فقرزدایی، توجه به نقاط کم برخوردار را در نظر داریم و اساتید ویژه در این مناطق حضور خواهند داشت و اردوی جهادی را به صورت مستمر خواهیم داشت تا این دست فعالیت ها به عادت برای اساتید تبدیل شود.

شهبازی خاطرنشان کرد: منش استادی از دیگر موارد مهم است؛ اساتید باید جایگاه و منش استادی داشته باشد که ناشی از سکنات و سالها کار در دانشگاه است. شاخص های مختلفی هم برای منش استادی وجود دارد.

شهبازی با بیان اینکه کنشگری فرهنگی اجتماعی اساتید برای دانشگاه تهران خیلی مهم است، گفت: در ارتباط با فضای رسانه و پیوست نگاری فرهنگی را مورد نظر قرار دادیم. ما قائل به رویکرد تمدن سازی دانشگاه هستیم و یکی از تلاش ها، شبکه سازی حول تمدن سازی دانشگاه است. اساتیدی داریم که وظیفه دارند در رسانه های خارجی پیشرفت ها و دستاوردهای کشور را مطرح کنند و بروز دهند.برای اساتید جوان و جدید که تازه جذب شده اند سرآمدان جوان فرهنگی را لحاظ می‌کنیم که در جشنواره فرهنگی دانشگاه تهران هم لحاظ شده است.

شهبازی با بیان اینکه برخی اساتید نقش معلمی بلد نیستند و این یکی از موارد مورد نظر در جشنواره فرهنگی دانشگاه تهران بوده است، افزود: هفته گذشته منتخبین نهایی جشنواره فرهنگی مشخص شده است. ۴۰ نفر از سرآمدان فرهنگی، پیشکسوتان، اساتید نمونه جوان، دانشجویان سرآمد فرهنگی تقدیر می شوند. یک بخش منتخب مدیران ستادی و صف هم داریم.

معاون دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: جشنواره فرهنگی دانشگاه تهران اول اسفند ماه از ساعت ۱۸ تا پاسی از شب ادامه خواهد داشت. وزرای علوم و فرهنگ در این جشنواره حاضر می‌شوند.

شهبازی اضافه کرد: از هفته پیش رو تا انتخابات برنامه هایی داریم که در خانه گفت و گوی رسمی دانشگاه برگزار می‌شود؛ خانه گفت و گوی انتخابات در تاریخ ۲۸ بهمن برگزار می‌شود که تک خانه گفت و گو در قالب خانه گفت و گوی رسمی اتفاق می افتد.به زودی دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه بدون دخانیات در WHO معرفی می‌شود. البته معنای دانشگاه بدون دخانیات این نیست که هیچ دخانیاتی مصرف نمی شود بلکه معنایش این است که دانشگاه تهران همه تلاشش را برای زدودن این عادت غلط انجام می دهد.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز