خبرگزاری کار ایران

عملیات حفاری قطعه نخست خط ۱۱ مترو به روش اتریشی انجام می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۱۱۹

عملیات حفاری تونل در قطعه اول پروژه احداث خط۱۱ متروی تهران به روش اتریشی و با ماشین‌آلات مربوطه صورت خواهد پذیرفت، اما در فازهای بعدی، اولویت مدیران شرکت مترو استفاده از دستگاه حفار مکانیزه یا همان TBM است.

به گزارش ایلنا، هاشم روحانی، مجری خط ۱۱ مترو تهران درباره آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث خط ۱۱ مترو گفت: برای حفاری تونل‌های شهری، معمولا چند روش وجود دارد؛ یکی از این روش‌ها، روش حفاری مکانیزه تمام مقطع است که به آن حفاری با دستگاه TBM گفته می‌شود؛ این دستگاه ضمن حفاری مسیر، سازه تونل را هم احداث می‌کند، اما یک روش دیگر برای حفر تونل، روش اتریشی یا همان NATM است که آن هم با ادوات و ماشین آلات‌حفاری انجام می‌شود، اما تمام مقطع نیست.

وی افزود: در واقع زمانی از این روش استفاده می‌شود که یا به دلیل محدودیت‌های فنی امکان استفاده از دستگاه حفار مکانیزه نیست و یا خود دستگاه TBM موجود نیست، زیرا تعداد این قبیل دستگاه‌ها در کشور محدود است؛ بنابراین هیچ‌گونه روش دستی برای حفاری تونل‌های مترو وجود ندارد و تمام روش‌های موجود برای این کار، با استفاده از دستگاه‌های مکانیزه اجرا می‌شود. 

براساس اعلام روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)، روحانی در پایان گفت: با توجه به تاکید مدیریت شهری برای احداث و بهره‌برداری از خطوط جدید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، در حال حاضر صرفا قطعه اول خط ۱۱ به دلیل الزام رسیدن به زمان‌بندی مورد نظر جهت بهره برداری، به روش NATM حفاری خواهد شد. در این روش که به روش اتریشی معروف است، پیشروی حفاری به صورت مرحله‌ای (ابتدا طاق، سپس پله و درنهایت کف بند) خواهد بود. بدیهی است عملیات اجرایی سایر قطعات این طرح با اولویت حفاری مکانیزه و به شرط رعایت زمان‌بندی مصوب در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز