خبرگزاری کار ایران

هشدار نارنجی هواشناسی درباره کولاک برف در ۱۲ استان

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۶۷۳۱

سازمان هواشناسی ضمن صدور هشدار سطح نارنجی کولاک برف و بهمن در ۱۲ استان از تداوم بارش برف و باران در برخی مناطق ایران تا دوشنبه هفته آینده خبر داد.

به گزارش ایلنا، براساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز (جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲) در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی و ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی بارش باران، برف، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی و در ارتفاعات کولاک برف و برای مناطق مرکزی و بخش‌هایی از شمال شرق کشور بارش‌های پراکنده پیش‌بینی شده است. 

بیشترین بارش امروز در جنوب غرب آذربایجان غربی، شمال غرب چهارمحال و بختیاری، شمال و غرب خوزستان، غرب کهگیلویه و بویراحمد و نوار غربی کردستان و کرمانشاه رخ خواهد داد. 

سامانه بارشی روزهای شنبه و یکشنبه در شمال غرب، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های البرز غربی و ارتفاعات زاگرس مرکزی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. 

روز دوشنبه آینده در مناطق ذکرشده و بخش‌هایی از جنوب غرب کشور ابرناکی و بارش‌های پراکنده انتظار می‌رود، اما سه‌شنبه آینده در بیشتر مناطق کشور جو پایداری حاکم است. 

براساس اعلام سازمان هواشناسی، امروز جمعه در مناطق مرکزی، شمال غرب، دامنه‌های جنوبی البرز، شمال شرق و بخش‌هایی از جنوب شرق کشور، فردا شنبه در شمال غرب، غرب، شمال شرق، دامنه‌های جنوبی البرز و یکشنبه آینده در شمال غرب، غرب و بخش‌هایی از مرکز، در برخی ساعات وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود. 

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی (هشدار نارنجی) 

نوع مخاطره: بارش باران و برف، مه‌گرفتگی، کولاک برف و احتمال وقوع بهمن در مناطق کوهستانی. 

زمان و منطقه اثر: 

جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲: جنوب غرب آذربایجان غربی، غرب کردستان، کرمانشاه، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان. 

شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، گیلان و ارتفاعات زنجان، قزوین و البرز. 

اثر مخاطره: اختلال در تردد ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، کاهش دید، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی در نقاط سردسیر. 

توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری به‌ویژه در گردنه‌های برف گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز