خبرگزاری کار ایران

رئیس مراکز غیردولتی در گفت‌وگو با ایلنا:

دریافت هزینه بابت کلاس‌های فوق برنامه فقط تا ۴۰ درصد شهریه ثابت باید باشد/ اعلام شرایط مدیریتِ زنان در مدارس ابتدایی پسرانه

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۵۲۵۶

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: در مواردی که بیشتر معلمان مدرسه پسرانه ابتدایی خانم‌ باشند، اجازه داده شده یک خانم، مدیر آن مدرسه پسرانه باشد.

«احمد محمودزاده» معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد موارد بازنگری در قانون مدارس غیردولتی توضیح داد: یکی از موارد ساعات آموزشی معلمان، بیمه و دستمزد آن‌ها بود. طبق تبصره ۱ ماده ۵۱ قانون کار تا کنون معلمان باید ۴۴ ساعت در هفته تدریس می‌کردند تا حقوق کامل بگیرند. با تمام احترامی که برای کارگران قائل هستیم، شغل معلمی، کارگری نیست و این دو شغل تفاوت‌هایی دارند. بخشی از کار معلمی در خانه انجام می‌شود و معلم باید در روزهای تعطیل هم کارهای طول هفته مدرسه و کلاس درسش را آماده کند، تحقیق و پژوهش داشته باشند تا بتواند در کلاس پررنگ حاضر شود. 

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی ادامه داد: به همین دلیل می‌خواستیم مانند مدارس دولتی، ساعت کار معلمان مدارس غیردولتی نیز کاهش یابد. بر اساس مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، معلمان دوره ابتدایی ۲۵ ساعت در هفته، معلمان مقطع متوسطه ۳۰ ساعت در هفته و مدیران و عوامل اجرایی و اداری مدارس ۳۶ ساعت در هفته باید مشغول به کار باشند. در بازنگری قانون مدارس غیردولتی این تغییرات ساعات کار مطرح شده و منتظریم این قانون در شورای نگهبان نیز تایید شود. 

محمودزاده افزود: با این مصوبه معلمان در طول هفته با تعداد ساعاتی که توضیح دادم،  کار می‌کنند و بیمه و دستمزد تمام وقت نیز دریافت خواهند کرد. البته در برخی موارد مانند هنرستان‌ها، مدیران ساعات بیشتری در مدرسه حضور دارند که متناسب با آن اضافه کار خود را دریافت می‌کنند. بنا بر این تعداد ساعت کار رسمی معلمان و مسئولان مدارس غیردولتی مطابق اصلاحاتی که ایجاد شده، ۲۵، ۳۰و ۳۶ ساعت است. 

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا کاهش ساعت کار معلمان در تدریس آن‌ها اثرگذار نخواهد بود؟ گفت: دانش آموزان ابتدایی به کلی در هفته ۲۵ ساعت سرکلاس هستند و این بحث جدا از فوق برنامه‌های احتمالی است که اضافه تدریس محسوب می‌شود. بنابراین همانطور که به صورت رسمی دانش آموز ۲۵ ساعت در مدرسه حضور دارد معلم مقطع ابتدایی نیز باید به همین میزان به عنوان ساعت کاری در مدرسه حضور پیدا کند. 

او تاکید کرد: اگر مدرسه‌ای برای دانش آموزانش کلاس اضافه برگزار می‌کند، این اضافه تدریس که موظفی و ساعت کار رسمی معلم نیست پس باید اضافه کاری به او تعلق بگیرد و با ساعت کار رسمی فرق دارد. بنابراین ما ۲۵ ساعت حضور تمام وقت دانش آموز و معلم را هم اندازه کرده‌ایم و با همین ساعت کار برای معلم، کار تمام وقت محاسبه می‌شود و بر همان اساس حقوق می‌گیرند. انصافا پیش از این، در حق معلمان مدارس غیردولتی اجحاف شده بود. البته از این پس شاید روی موسسان مدارس غیردولتی برای پرداخت حقوق معلمان فشاری وارد شود، ولی به هر حال این اصلاحات باید صورت می‌گرفت. 

محمودزاده در پاسخ به این سوال که آیا فشار روی موسسان موجب انگیزه مندی آن‌ها برای دریافت شهریه‌ بیشتر از والدین نمی‌شود؟ گفت: اصلا اینطور نیست؛ ما این مسئله را هم مدیریت می‌کنیم و مشکلی وجود ندارد. خیلی از مدارس می‌توانند با همین شهریه پایین نیز امورات خود را بگذرانند. شهریه خیلی از مدارس ما اصلا بالا نیست و تعداد زیادی از مدارس غیردولتی در کشور زیر ۱۰ میلیون شهریه دریافت می‌کنند. 

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: ما باید به کمک معلمان و موسسان مدارس غیردولتی کاری کنیم که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرایی شود. رویکردهای جدید و جهت گیری و کنش‌گری‌هایی در حوزه تربیتی توسط معلمان در مدارس غیردولتی قرار است انجام شود و این مسائل ایجاد انگیزه می‌خواست و اصلاحات قانون مدارس غیردولتی، توانست این هدف را محقق کند. دولت سیزدهم و نمایندگان عنایت ویژه‌ای به ما داشتند و در روزهای پای خدمت خود هدیه بزرگی را به مدارس غیردولتی پرداخت کردند. 

محمودزاده در مورد مدیریت زنان در مدارس ابتدایی پسرانه و تغییر شرایط آن در اصلاحات صورت گرفته در قانون مدارس غیردولتی عنوان کرد: در قوانین مربوط به مدارس دولتی این شرایط را داریم که اگر در یک مدرسه ابتدایی پسرانه، تعداد معلمان خانم بیشتر باشد، یک خانم می‌تواند مدیر مدرسه باشد در غیر این صورت مدیر باید آقا باشد.

او تاکید کرد: در این خصوص در مدارس غیردولتی‌ محدودیتی وجود داشت و در قانون قبلی گفته شده بود که صرفا خانم‌ها می‌توانند در مدارس دخترانه ابتدایی غیردولتی مدیر شوند و برای پسران نیز همین شرایط حاکم بود و در هر حالتی مدیر یک مدرسه ابتدایی پسرانه باید آقا بود، اما ما در اصلاحات قانون مدارس غیردولتی شرایط را کمی باز کردیم و در مواردی که این امر در یک مدرسه امکان‌پذیر نیست و بیشتر معلمان آن مدرسه پسرانه ابتدایی خانم‌ها هستند، اجازه داده شده تا مدیر آن مدرسه ابتدایی پسرانه هم خانم باشد. بنابراین این اصلاح قانون و امکان مدیریت زنان در مدارس پسرانه، فقط در مورد مدارس ابتدایی پسرانه است ضمن اینکه در شرایطی این اتفاق می‌افتد که اکثر معلمان آن مدرسه ابتدایی پسرانه، خانم باشند. 

در ادامه رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در مورد سقف شهریه فوق برنامه در مدارس دولتی نیز خاطرنشان کرد: ما گفته‌ایم شهریه ثابت مدرسه هرچه باشد، مدرسه می‌تواند تا ۴۰ درصد شهریه ثابت فوق برنامه داشته باشد و نباید از این سقف بیشتر دریافت کنند. به عنوان مثال، فرض کنید یک مدرسه شهریه ثابت ۲۷ میلیون تومانی دارد و حالا اگر قرار باشد فوق برنامه‌ای اجرا کند، می‌تواند تا ۴۰ درصد همان شهریه ۲۷ میلیونی از خانواده‌ها شهریه فوق برنامه اخذ کنند و نباید بیشتر باشد. البته در این خصوص پیشنهاد سقف ۵۰ درصد برای شهریه فوق برنامه هم مطرح شد که در نهایت روی ۴۰ درصد توافق کردیم. 

محمودزاده در مورد مصوبات مربوط سازوکار تایید فنی، استحکام بنای مدارس غیردولتی و تغییرات ایجاد شده در اصلاح قانون مربوطه به این مدارس اظهار کرد: قرار شد سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس بحث مدارس احداثی و استیجاری را دنبال کند که با بهره گیری از ظرفیت مهندسان مشاور دارای گواهی صلاحیت در سازمان برنامه و بودجه کشور و مورد تایید سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور این کار انجام می‌شود. هر سال حجم کار خیلی بالا بود و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس به تنهایی امکان مدیریت کار را نداشت و امسال با تغییری که ایجاد شده در زمینه استحکام مدارس غیردولتی گام برمی‌داریم. 

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید به اینکه استحکام مدارس غیردولتی خط قرمز است، افزود: ما حاضر نیستیم هیچ دانش‌آموزی در فضایی غیرایمن یا با ایمنی کم تحصیل کند. مبتنی بر مصوبات جدید وزارت آموزش و پرورش مکلف است و فرصت دارد تا ظرف ۵ سال نسبت به اعمال ضوابط و استعدادهای فضا و تجهیزات مدارس و مراکز آموزشی و و پرورشی غیردولتی موجود اعم از ملکی و استیجاری اقدام کند و ما هم برای رسیدن به این ایمنی همه تلاش خود را انجام می‌دهیم. 

به گفته رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی یکی از دغدغه‌های همیشگی مرتبط با مدارس غیردولتی اضافه شهریه‌ها بوده و حالا با اصلاح قانون مدارس غیردولتی، بندی در جهت بازدارندگی مصوب شده است تا هیچ مدرسه‌ای حق گرفتن شهریه خارج از چارچوب تعیین شده را نداشته باشد. محمودزاده در همین رابطه اینطور توضیح داد: اگر مدرسه‌ای مرتکب تخلف شهریه ای شود، هرچند که این تخلفات واقعا زیاد نیست و در استان‌های کشور می‌توان گفت تخلفی وجود ندارد و فقط در برخی مدارس تهران تخلف داشتیم. 

او ادامه داد: با قانون جدید اگر گزارش تخلفی از دستگاه‌های نظارتی، اولیا یا مدرسه به ما ارائه شود، بعد از راستی آزمایی این امکان را پیدا کرده‌ایم که از حساب مدارس کسر کنیم و حق دانش آموز را به او بر می‌گردانیم و مدرسه نیز جریمه می‌شود و این جریمه در مدیریت آموزش و پرورش در مناطق محروم استفاده خواهد شد. این قانون جنبه بازدارندگی بسیار قوی خواهد داشت. در سالهای آتی، به این واسطه این قانون بازدارنده، در مدارس غیردولتی تخلفات شهریه‌ای نخواهیم داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز