خبرگزاری کار ایران

در نشستی خبری مطرح شد؛

انعقاد قراردادهای ۸۰ تا ۲۰۰ میلیونی با نخبگان

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۴۹۴۴

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: نخبگان می‌خواهند کف میدان در حل مسائل کشور نقش آفرینی کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری اولین همایش ملی گفت‌وگوی نخبگان عصر امروز ۱۶ دی‌ماه برگزار شد."سیدسلمان سیدافقهی" قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ابتدای این نشست توضیح داد: استفاده از ظرفیت نخبگان در اداره کشور باید نهادینه شود و در قدم اول در قالب رویداد علمی گفتمان نخبگان برای این امر قدم برداشته ایم.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: در مرحله اول شاید سطح کار خیلی بالا نباشد، اما با ظرفیت هایی که تا کنون داشته ایم و یکی از اهداف خیلی بزرگ‌ همین کار است؛ یکی از آسیب های نظام نخبگانی این بوده که معمولا نخبگان با مسائلی که واقعی باشد مواجه نبودند پس پیشنهادات آنها از نوعی نیست که مورد استقبال قرار بگیرد.

او گفت: ما می خواهیم تاکید رهبری بر خیز علمی و حرکت ابتکاری جدید را رقم بزنیم اینکه خیز علمی چگونه اتفاق می افتد مربوط به مسئله‌ محور شدن رویکرد در مسائل کشور است. از بین کارهایی که باید حل شود باید دست به انتخاب زد تا ببینیم کدام مسئله بیشترین ضریب تاثیر و فایده را دارد تا وظیفه خود را به درستی انجام دهیم.

سیدافقهی تاوید کرد: ابتدا باید باب این کار بین استانداران و مسئولان باز شود. نخبگان نباید صرفا در فضای گلخانه ای و مسائل تصنعی نگهداری و متوقف شوند. بلکه جامعه نخبگانی به بلوغی رسیده که می تواند تجربه خود را به میدان بیاورد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: در سند راهبردی نخبگان و در تعریف نخبه گفته اند که باید در اعتلای کشور نقش جدی ایفا کنند و لازمه این امر حرکت حکمرانی به این سمت است.

او گفت: باید ناترازی ها را بر طرف کرد و نخبه باید بتواند در زمینه انواع آسیب‌ها؛ آسیب های فرهنگی مانند اعتیاد، جمعیت و ... ایده داشته باشد و به کمک آنها مشکلات را مدیریت کنیم.باید به کمک نخبگان صنایع را به سمت خودکفایی پیش ببریم، تاب آوری را افزایش دهیم، بحران آب، انرژی، اقتصادی، بانک داری، بنگاه داری بانک‌ها و... همه مباحث حاکمیتی است و نیاز به قانونگذاری دارد. سیدافقهی خاطرنشان کرد: در آستانه انتخابات نخبگان باید به میدان بیایند و رهبری نیز تاکید داشتند از هرکسی که تریبونی در کشور دارند انتظار می رود مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کند. نخبگان می‌خواهند در کف میدان در حل مسائل کشور نقش آفرینی کنند. نخبگان داخل و خارج کشور دنبال بازکردن گره هستند. بنابراین حرکت به سمت دولتی که گفتمان آن نخبگانی است و قرارگیری نخبگان کنار مسئولان موجب فرهنگسازی در این زمینه می شود.

انعقاد قراردادهای ۸۰ تا از ۲۰۰ میلیونی با نخبگان

"یاسین کیخا" معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان در ابتدای این نشست گفت: مهمترین سند بنیاد ملی نخبگان سند راهبردی کشور در امور نخبگان است که اوایل دهه ۹۰ مصوب شد و رویکردهای و راهبردها در امور نخبگان در آن طرح ریزی شده است.

کیخا افزود: تا امروز بر اساس مدل اجرایی که داشتیم، مخاطب بنیادهای نخبگان، نخبگان به عنوان فرد بودند. قبلا اگر قرار بود با نخبگان گفت و گو کنیم، از شان فردی با آنها مواجه می کردیم.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: ۱۳ دوره همایش نخبگان برگزار شده و این بار مخاطب ما اجتماعات نخبگانی هستند که تغییر رویکرد را در بنیاد نشان می دهد. ما دنبال بخش هایی از سند راهبردی هستیم که اجرا نشده است.

او گفت: ۱۸ دی میزبان تعدادی از هیات اندیشه ورز هستیم. اصولا اگر قرار است هیات اندیشه ورز تشکیل شود باید انسجام محتوا داشته باشد و به سطح نهادهای سیاست گذار برسد.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: اولین لایه متولی هر استان، استاندار است و برای همین برای اولین دوره از رویداد ملی گفت‌وگوی نخبگان، با همکاری وزارت کشور کارمان را شروع کرده ایم. ما نهاد بهره بردار یا تصمیم گیر را دخیل کرده ایم و در محتواهای که توسط هیات های اندیشه ورز تولید می‌شود، حاکمیت از هسته ها و اجتماعات نخبگانی در حکمرانی استفاده خواهد کرد. در لایه دوم هیات های اندیشه ورز در سطح استان ها قرار دارند.

کیخا بیان کرد: این رویداد در واقع افتتاحیه طرح ملی گفت و گوی نخبگان است. در این رویداد نظرات نخبگان را در موضوعات و نظام مسائلی که استانداران مشخص کرده اند. این همایش ۳۷ کارگروه و ۹ تیم اصلی دارد.

معاون بنیاد ملی نخبگان افزود: سعی شده زیست بوم اندیشه ورزی را تقویت کنیم. خانه اندیشه ورزان به عنوان سکوی اندیشکده ها نقطه اتصال بنیاد با اندیشکده‌ها شده و حامی ما وزارت کشور است. بعد از ۱۸ دی قرار است هیات های اندیشه ورز در سراسر کشور تشکیل شود و به کمک بنیاد و خانه اندیشه ورزان دوره های توانمندسازی برگزار شود.

کیخا تاکید کرد: معاونت علمی ریاست جمهوری در نسبت با حوزه های اندیشه ورزی ستاد فناوری های نرم دارد. ستاد قرار است اندیشه بنیان ها را حمایت کند. ما با ستاد فناوری های نرم برای پایداری این زیست بوم نوپا در استان ها تعامل فشرده داریم.

کیخا ادامه داد: روز ۱۸ دی ماه ۴۰۰ نفر از سراسر کشور در سالن وزارت کشور میزبان این رویداد ملی هستند. نیمی از آنها هیات های اندیشه ورزی هستند که در سراسر کشور کار کرده اند و بعضا به تولید محتوا رسیده اند. در این همایش ۳ هیات صبح و ۵ هیات عصر به سخنرانی می پردازند. بقیه حضار را هم افرادی از اندیشکده ها و مدیران جوان خواهند بود.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد: ۲۴ نماینده اندیشکده در این رویداد جمع هستند و غرفه هایی برای اندیشکده ها ایجاد شده تا به ارائه بپردازند. برنامه ما صبح و بعد از ظهر است و بعد از ظهر ۱۸ دی ماه وزیر کشور، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان حضور خواهند داشت.

کیخا گفت: ساختار طرح ملی گفت و گوی نخبگان پیاده شده و مبتنی بر سند تحول دولت است که ۳۷ بخش دارد. شعار دولت استفاده از نخبگان است و ما می خواهیم بستر تقسیم کار ملی بین نخبگان و دولت ایجاد شود.

کیخا در مورد سقف قرار داد با نخبگان برای مشارکت در دستگاه ها اظهار کرد: این قراردادها به الف، ب، ج تقسیم شده است و از ۲۰۰ میلیون تا ۱۲۰ و ۸۰ میلیون خواهد بود. بنابراین دستگاه ها باید خودشان پای کار بیایند و مالی و معنوی کمک‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز