خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان نظام پزشکی کشور:

درمان قطعی اعتیاد در بستر خانواده و اجتماع محقق ‏می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۸۰۷

اعتیاد یک فرآیند مزمن است که خواستگاه فیزیولوژیک دارد و درمان آن پیچیده ‏است. به این سبب باید علاوه بر بخش مداخلات درمانی و دارویی، به بخش روان‌شناختی آن هم توجه کرد.


رییس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: بهترین راه مبارزه با موادمخدر استفاده از ‏ظرفیت‌های مردمی، اجتماعی و فرهنگی و مشارکت همه ذیربطان و ذینفعان این موضوع است.

به گزارش ایلنا از ستاد مبارزه با موادمخدر، «علیرضا زالی» افزود: وقتی ‏قرار است پدیده اجتماعی را ریشه‌ای و با نگاه آسیب‌شناسی حل کنیم، باید از همه ظرفیت‌های اجتماعی ‏و فرهنگی استفاده کنیم چرا که بحثموادمخدر بسیار پیچیده و چند وجهی اجتماعی است. ‏

وی با اشاره به اینکه در مبارزه با موادمخدر اولین قدم این است که از انگ زدن ‏به معتاد اجتناب کنیم، افزود: تجربه نشان داده که درمان قطعی اعتیاد در بستر خانواده و اجتماع محقق ‏می شود. با ایزوله کردن و انزوای معتادان قطعا درمان اب‌تر خواهد بود.

به گفته وی، باید تمام روش‌های درمانی، ‏اصلاحی و مداخله‌ای در مورد معتادین در اجتماع صورت گیرد. یکی از دلایل بزرگی که ممکن است ‏معتادان را به سوی انزوا برده و از ترک منصرف کند انگ‌های جدید به آنهاست، این موارد می‌تواند آن‌ها ‏را بیشتر از صحنه اجتماعی دور کند. هر روش درمانی که با ایزوله کردن معتاد باشد، ناموفق خواهد بود. ‏

زالی گفت: به معتاد نگاه یک مجرم را نداشته باشیم بلکه در وهله اول به ‏معتاد به عنوان یک بیمار یا مددجو نگاه شود. اگر این اتفاق در جامعه بیفتد، معتادان بیشتری به مراکز ‏درمانی و اصلاحی مراجعه خواهند کرد. یکی از دلایل اجتناب معتاد برای عدم مراجعه به مراکز درمانی، ‏خطر دستگیری است. باید این نگرانی را از معتاد دور کنیم در غیر اینصورت او به حلقه معیوبی خواهد ‏افتاد و هرگز درمان نمی‌شود.

رییس سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه با زدن یک آمپول یا دادن یک قرص اعتیاد ریشه کن و ‏درمان نمی‌شود، گفت: اعتیاد یک فرآیند مزمن است که خواستگاه فیزیولوژیک دارد و درمان آن پیچیده ‏است. به این سبب باید علاوه بر بخش مداخلات درمانی و دارویی، به بخش روان‌شناختی آن هم توجه کرد.

وی گفت: چیزی که در بحثاستفاده از موادمخدر اعتیاد ‏ضربه اصلی را به معتاد می‌زند، عدم اعتماد به نفس درونی و شالوده درمان بازگشت اعتماد به نفس به ‏فرد است. خیلی از افرادی که دچار اعتیاد می‌شوند، مستقیم یا غیر مستقیم دچار برخی مشکلات ‏روان‌شناختی می‌شوند، این افراد دچار افسردگی و یا اضطراب می‌شوند و‌گاه به خاطر این مشکلات به سمت ‏اعتیاد سوق پیدا می‌کنند.

به گفته وی باید سیاست‌های حمایتی اجتماعی، مددکاری، روان‌شناختی و… در شالوده درمان بیشتر ‏مورد توجه قرار گیرد. ‏

وی با اشاره به اینکه متاسفانه الگوی مصرف در کشورمان مانند دیگر کشورهای جهان در حال تغییر ‏است و مواد سنتی به مواد صنعتی یا شبه صنعتی تبدیل شده است، گفت: نوع اعتیاد و درمان مواد صنعتی بسیار پیچیده و سخت‌تر، عوارض و میزان ‏تولرانس(تحمل به این مواد) آن نیز بیشتر است.

زالی با اشاره به ناخالصی زیادی که در مواد صنعتی وجود دارد اظهار داشت: ناخالصی‌ها به شدت به ارگان‌های بدن آسیب می‌رساند.

وی با تاکید بر اینکه اگر اعتیاد به قشر تحصیلکرده رسیده است باید جدی ‏‌تر به آن پرداخته شود، تصریح کرد: مطالعات ‏جهانی و ایران نشان می‌دهد که اعتیاد در طبقات اقتصادی ضعیف‌تر و سواد کمتر شیوع بیشتری ‏دارد و رابطه شناخته شده‌ای بین اعتیاد، بیکاری و کاهش سطح سواد عمومی وجود دارد.

وی گفت: اگر نخبگان ‏و تحصیلکرده‌ها به دام اعتیاد بیافتند، از نظر فرهنگی بسیار خطرناک و نگران کننده است، چون بعضی ‏افراد اثرات موثری در اجتماع دارند و ضریب‌های نفوذی اجتماعی آن‌ها بیشتر از یک فرد معمولی است و ‏به تسری اعتیاد در جامعه کمک می‌کند. ‏

زالی بر این باور است که در بحثاعتیاد، رسانه باید برای آگاه سازی مردم در مورد تبلیغات فریب دهنده ‏که مبنای علمی هم ندارند، فعالیت کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز