خبرگزاری کار ایران

بررسی دستورالعمل اطلاع‌رسانی در بحران

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۳۹۸۷

نشست مشترک رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران با هدف بررسی افزایش هماهنگی‌ها در خصوص اطلاع‌رسانی بحران و نقش و جایگاه سخنگو در این زمینه برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ، در این نشست صمیمانه که با حضور  معاونان و مدیران مرکز ارتباطات و معاونان و مدیران سازمان مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد ، عبدالمطهر محمدخانی سخنگو و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران به دلیل تعدد حوزه‌ها و ارتباط با مردم ، اخبارش مورد توجه قرار می‌گیرد و حساسیت کار اطلاع‌رسانی در آن بسیار بالاست.

وی افزود: ما در کنار این بخش از واقعیت کار و سختی‌های مربوط به آن  یک کار  دشوار دیگر نیز بر عهده داریم که باید بتوانیم در این فضای رسانه‌ای زحمات همکاران را به خوبی منعکس کنیم.

وی با اشاره به اهمیت همکاری و هماهنگی بین دو مجموعه مرکز ارتباطات و سازمان مدیریت بحران یادآور شد: همراهی و هماهنگی بین دو مجموعه در شرایط بحرانی باید بسیار  زیاد باشد ، چون وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد ما از اولین گروه‌ها هستیم که سر صحنه می‌رسیم. تجربه حوادثی چون ریزش ساختمان در خلازیر و اطفای حریق در خیابان بهار هم نشان داد که باید در این زمینه برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم.

وی در ادامه از تجربه برگزاری دوره آموزشی خبرنگاری بحران به عنوان یکی از برنامه‌های موفق سازمان مدیریت بحران شهر تهران برای افزایش هماهنگی رسانه‌ای نام برد و خاطرنشان کرد: برای افزایش کارایی رسانه‌ای در حین وقوع بحران باید به فکر تامین تجهیزات نیروهای خود در صحنه حادثه نیز باشیم.

به گفته سخنگوی شهرداری تهران ساماندهی، استفاده از راهکارهای مشترک و توجه به استاندارها کمک می‌کند تا رسانه‌ها در صحنه بحران در مسیر بهتری قرار گیرند.

وی در ادامه به تشریح برخی از مصادیق ارتباطات موثر در بحران پرداخت و افزود: به عنوان مثال در حلقه‌های اولیه مدیریت بحران در صحنه حادثه نیازی به حضور خبرنگاران نیست و جایگاه آنها باید در حلقه‌های بعدی تعیین شود. در نتیجه با ایجاد انسجام بین دو مجموعه ، می‌توان اقدامات بهتری انجام داد.

محمدخانی گفت: تصاویر حوادث باید مرتب ، استاندارد و قابل دفاع باشد و موجب نگرانی نشود که این موضوع مهمی است.

در ادامه این نشست، علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به جایگاه مهم و تعیین‌کننده مرکز ارتباطات شهرداری تهران در موضوع اطلاع‌رسانی اقدامات مدیریت شهری و نیز پوشش رسانه‌ای مربوط به اقدامات بخش‌های مختلف مدیریت بحران گفت: یک کار تیمی درست برای محصول خوب با  اقدامات پراکنده صورت نمی‌گیرد. در نتیجه برای یک کار خوب باید منظم و سیستماتیک حرکت کرد. راهبرد ما نیز برای افزایش نظم و انجام کار روشمند ، افزایش هماهنگی در روابط عمومی و امور بین‌الملل است.

وی در ادامه به بررسی جایگاه سخنگوی بحران در صحنه حادثه، نقش مرکز ارتباطات شهرداری تهران در این زمینه، جایگاه سازمان مدیریت بحران و تقسیم‌بندی این دو مجموعه بر مبنای حوادث رخ داده و سطح‌بندی آن بر اساس مصوبات ستاد مدیریت بحران شهر تهران ، بازنگری در دستورالعمل اطلاع‌رسانی حوادث، لزوم حضور نمایندگان مرکز ارتباطات در این بازنگری و استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی برای تدوین این دستورالعمل توضیحاتی ارائه داد.

نصیری در ادامه به تشریح اقدامات سازمان در بخش‌های پیشگیری، آمادگی و عملیات، پدافند غیر عامل و آموزش و مشارکت‌های مردمی پرداخت و با ارائه توضیحاتی در خصوص اقدامات انجام گرفته از ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه شهر تهران به عنوان یک نمونه از اقدامات موفق سازمان نام برد و یادآور شد: تا پیش از این در هیچ دوره مدیریت شهری این اقدام انجام نشده بود. در نتیجه انجام این کار در تهران به الگویی برای دیگر شهرهای کشور تبدیل شد.

 ارزیابی ایمنی مدارس با هدف رسیدن به نتایج لازم برای انجام ایمن‌سازی. توسعه شبکه شتابنگاری و لرزه‌نگاری، مدیریت خطر سیل، مدیریت مخاطرات هواشناختی، تکمیل و ارتقای پایگاه‌های پشتیبانی، دسته‌بندی مخاطرات در بخش HSE ، بروزرسانی و یکپارچه‌سازی ، ارزیابی HSE در تجمعات انبوه ، موضوعات پدافند غیر عامل، تمرین‌ها، تمرین اسکان اضطراری، استان‌های معین، قطب‌های آمادی و امدادی، مخازن اضطراری، مدیربت خطر تجمعات انبوه و بحث مشارکت اجتماعی بخشی از موضوعاتی بود که رئیس سازمان در گزارش خود به تشریح ابعاد مختلف آن پرداخت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز