خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

چگونه نمرات امتحانات نهایی دانش‌آموزان مدارس دولتی شهرستان‌های تهران از سراسر کشور بالاتر رفت؟!

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۲۷۲۲

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران طرحی را که موجب رشد نمرات امتحانات نهایی دانش آموزان مدارس عادی دولتی شهرستان‌های استان تهران در سال جاری در مقایسه با کل کشور شد را تشریح کرد.

«مرتضی تاجیک» معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد وضعیت نمرات دانش آموزان متوسطه نظری در این مناطق بیان کرد: امسال پیرو فرمایشات رهبر انقلاب که بحث فعالیت مدارس دولتی را مطرح کرده بودند، بعد از چندین سال در مدارس شهرستان‌های استان تهران، میانگین نمره امتحانات نهایی مدارس عادی دولتی این مناطق، از میانگین نمره مدارس عادی دولتی در سراسر کشور بالاتر رفته است. 

تاجیک تصریح کرد: در آزمون نهایی گذشته در کل کشور در میانگین نمرات امتحانات نهایی افت داشتیم و در هیچ استانی نمره‌ای بالاتر نرفته است. البته افت نمره مدارس شهرستان‌های استان تهران از سایر استان‌ها کمتر بود. 

اجرای طرح ویژه پیشرفت تحصیلی و افزایشِ نمرات امتحان نهایی

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران افزود: یکی از اقداماتی که انجام و منجر به رشد نمره دانش آموزان مدارس عادی دولتی در شهرستان‌های استان تهران شد، این بود که ما طرح ویژه پیشرفت تحصیلی و افزایش کیفیت آموزشی را در این مدارس آماده و اجرا کردیم که این طرح در راستای بند هفت اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. 

برگزاری ۳ مرحله آزمون شبه نهایی در مدارس دولتی شهرستان‌های استان تهران

تاجیک اضافه کرد: ما می‌خواستیم بعد از چند سال بتوانیم اتفاق ویژه‌ای را رقم بزنیم. امسال معدل امتحانات نهایی به میزان ۵۰ درصد در کنکور موثر بود و از سوی دیگر لازم بود که مدارس عادی دولتی تقویت شوند. در این راستا سه مرحله آزمون شبه نهایی در مدارس عادی دولتی شهرستان‌های استان تهران برگزار کردیم. طراحی سوالات این آزمون‌ها توسط خودمان انجام شد و دانش آموزان خارج از نوبت رسمی امتحانات در این آزمون‌ها شرکت کردند. نمونه سوالات آزمون شبه نهایی کمک کرد تا دانش آموزان ما با شیوه طراحی سوالات امتحانات نهایی بیشتر آشنا شوند و در نهایت نمره آنها رشد داشته باشد. 

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران بیان کرد: همه دانش آموزان به صورت رایگان برای شرکت در این آزمون‌ها ملزم به مشارکت بودند. ما در همه مناطق در استان، کلاس رفع اشکال و تقویتی به صورت حضوری و آنلاین برگزار کردیم که کلاس‌های حضوری برای همه استان بود و کلاس‌های آنلاین به کمک یک موسسه، برای مدارس دور دوم و شبانه روزی عادی دولتی برگزار شد. این دوره‌ها به تقویت وضعیت دانش آموزان کمک زیادی کرد. 

توانمندسازی معلمان موجب ارتقای نمرات دانش‌آموزان شود

او بر اهمیت توانمندسازی معلمان به عنوان یکی از ارکانی که می‌تواند موجب ارتقای نمرات دانش‌آموزان شود، تاکید کرد و گفت: دوره‌های افزایش توانمندی‌های معلمان شاخه نظری از دیگر کارهایی بود که پیش بردیم. این برنامه‌ها شامل مهارت‌های فن بیان، مدیریت کلاس، طرح درس‌نویسی و طراحی سوال می‌شد. 

تهیه بسته‌های آموزشی تکمیلی برای دانش آموزان لازم‌التوجه

تاجیک خاطرنشان کرد: ما عملکرد دانش آموزان در امتحانات نهایی سنوات گذشته را نیز بررسی کردیم و نقاط قوت و ضعف هر درس در هر مقطع متوسطه را در مدارس شهرستان‌های استان تهران مورد نظر قرار دادیم تا مبتنی بر آن برای دانش آموزان برنامه ریزی مشخص داشته باشیم. شاید ضعف یک دانش آموز در درس ریاضی باشد و دانش آموز دیگری در درس شیمی یا ادبیات و… قوت داشته باشد؛ بنابراین چنین بررسی ضرورت داشت. در کنار این کارها بسته‌های آموزشی تکمیلی نیز با کمک گروه‌های آموزشی تهیه کردیم که جامعه هدف ما دانش آموزان لازم‌التوجه بودند. در مدارس حاشیه‌ای حوزه مطالعاتی ایجاد کردیم. همچنین جلسات جمع‌بندی امتحانات گذشته را برگزار کردیم که دانش آموزان ۲ تا ۵ سری از سوالات امتحانات نهایی سنوات قبل را مرور کردند که این دست اقدامات در رشد نمرات بی‌تاثیر نبوده است. 

رشد ۳ دهم درصدی نمرات دانش آموزان مدارس دولتی شهرستان‌های استان تهران

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران گفت:‌ سرانه دانش آموزی هر مدرسه، اعتبار و کیفیت بخشی و… همه از جمله مواردی بود که با اولویت مدارس عادی دولتی و شبانه روزی در شهرستان‌های استان تهران بررسی و محقق شد. مجموعه اتفاقاتی که توضیح دادم موجب رشد ۳ دهم درصدی نمرات دانش آموزان مدارس عادی دولتی شهرستان‌های استان تهران در سال جاری در مقایسه با کل کشور شد. سال قبل معدل همین جامعه هدف از میانگین کشوری نیم نمره کمتر بود. 

بیشترین رشد نمره در رشته علوم انسانی بود

تاجیک افزود: کل دانش آموزان متوسطه نظری در مدارس شهرستان‌های استان تهران ۱۱۳ هزار نفر هستند و این رشد ۳ دهمی نمرات افراد، بیشتر در رشته علوم انسانی اتفاق افتاد البته در شاخه‌های علوم تجربی و ریاضی نیز در مقایسه با سالهای قبل رشد داشته‌ایم. 

تاجیک در ادامه گفت: در این مسیر نکته‌ای که دریافت کردیم این بود که برای ارتقای مدارس عادی دولتی بهترین راهکار جلوگیری از گسترش تنوع مدارس و مدارس خاص است. از امسال هر دبیری که بخواهد در مدرسه خاص درس بدهد، حداقل باید نصف ساعت موظفی خود را در مدارس عادی دولتی تدریس کند به عنوان مثال دبیری که ۲۴ ساعت تدریس موظفی دارد باید ۱۲ ساعت در مدرسه عادی دولتی هم درس بدهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز