خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

مهارت‌آموزی سالانه ۸۰ هزار زندانی/ توضیح درباره شیوه پرداخت دستمزد به زندانیان

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۹۱۳۹

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور گفت: سالانه ۸۰ هزار زندانی را با کمک سازمان زندان‌ها و سازمان فنی و حرفه‌ای تحت آموزش خود قرار می‌دهیم. زندانیان می‌توانند در ۲۰۰ رشته فنی و حرفه‌ای به انتخاب خودشان به مهارت آموزی بپردازند.

«رحیم مطهرنژاد» مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد آموزش‌هایی که به زندانیان برای آزاد برای کار در یک مهارت خاص ارائه می‌شود، توضیح داد: سالانه ۸۰ هزار نفر از زندانیان را با کمک سازمان زندان‌ها و سازمان فنی و حرفه‌ای تحت آموزش خود قرار می‌دهیم. زندانیان می‌توانند در ۲۰۰ رشته فنی و حرفه‌ای به انتخاب خودشان به مهارت آموزی بپردازند. 

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور تصریح کرد: رشته‌هایی که می‌توانند انتخاب کنند؛ کشاورزی، دامپروری، باغداری، آبزی پروری، صنعت و خدمات را شامل می‌شود. در مهارت آموزی صنعتی شاخه‌های قطعه سازی، پوشاک، صنایع فلزی و چوبی، مبلمان شهری و… وجود دارد. پس از اینکه فرد دوره‌های مورد نظر خود را طی کرد، از آن‌ها آزمونی گرفته می‌شود و به آن‌ها گواهی نامه اعطا می‌شود و پس از آن می‌توانند در واحدهای تولیدی بنیاد در سراسر کشور مشغول به کار شوند. 

مطهرنژاد در مورد تعیین دستمزدی که به این افراد پرداخت می‌شود با بیان اینکه هر سال با نگاه به مصوبه شورای عالی کار؛ دستمزد این نوع فعالیت‌های زندانیان در سازمان زندان‌ها و بنیاد تعاون بررسی و تعیین می‌شود، اظهار کرد: ما میزان توانایی خود برای پرداخت حقوق و دستمزد افراد را می‌سنجیم و مطابق با این توان مالی، دستمزد زندانیان پرداخت می‌شود. 

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور در مورد شیوه پرداخت دستمزد این افراد نیز گفت: ما به دو شیوه پرداخت داریم؛ روزمزدی و کارمزدی. در مشاغلی که کالاها قابلیت اندازه‌گیری دارد، مانند بافت فرش که رج مزدی پرداخت می‌کنیم، در بخش مربوط به کفش که جفت مزدی دستمزد می‌دهیم و در حوزه پوشاک که بر اساس قطعات تولیدی حقوق می‌گیرند، افراد به شیوه کارمزدی دستمزد خود را دریافت می‌کنند، ولی برخی دیگر از مشاغل زندانیان، قابلیت اندازه گیری ندارد مانند فعالیت‌های کشاورزی، باغداری، دامپروری و آبزی پروری و... که در مورد این دسته مشاغل، پرداخت دستمزدها به شیوه روزمزد انجام می‌شود. 

او اضافه کرد: ما این افراد را در سه گروه کارگر ساده، نیمه ماهر و ماهر تقسیم می‌کنیم و تلاش کرده‌ایم دستمزد کار زندانیان را به آنچه مصوب می‌شود نزدیک کنیم، البته کمی بالا و پایین می‌شود و بستگی به عواملی مانند تعداد روزها و ساعت‌هایی که در هر روز کار می‌کنند دارد که مطابق با آن حقوق دستمزد تعیین و پرداخت می‌شود. 

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور در خصوص محدودیت سنی و جنسیتی زندانیان برای اشتغال عنوان کرد: هیچ محدودیتی از نظر سنی وجود ندارد مگر در کانون اصلاح و تربیت که هیچ گونه الزام و اجباری وجود ندارد. در واقع از ۱۸ سال به بالا هر کسی داوطلب کار باشد، ما برای آن‌ها فضای کار را فراهم می‌کنیم. 

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور در مورد تحصیلات زندانیانی که می‌توانند داوطلب اشتغال شوند نیز اظهار کرد: تحصیلات را سازمان زندان‌ها مدیریت می‌کند و از سطح سواد نهضت سوادآموزی تا دوره‌های تحصیلی عالی را شامل می‌شود. 

مطهرنژاد در پاسخ به این سوال که آیا جرم زندانی در درخواست اشتغال او اثر دارد؟ بیان کرد: ما اصلا از جرم آن‌ها نمی‌پرسیم و فقط هر زندانی که ابراز علاقه مندی برای اشتغال کند، شرایط را برای او فراهم می‌کنیم. هیچ محدودیت خاصی از این منظر نداریم و فقط سازمان زندان‌های کشور اگر اجازه دهد که فرد را برای اشتغال بیرون از زندان بیاوریم، که این کار را می‌کنیم و اگر اجازه ندهند، داخل زندان برای آن‌ها کارگاه درست کرده ایم. 

او در مور سایر خدمات بنیان تعاون زندانیان کشور ضمن اشاره به خدماتی که برای خانواده زندانیان دارند، اظهار کرد: کمک به خانواده زندانیان از برنامه‌های ماست که از طریق انجمن‌های حمایت این کار را دنبال می‌کنیم. همچنین آزادی زندانیان بخصوص آن دسته از زندانی‌هایی که بدهی کمی دارند شناسایی می‌شوند و در صورت امکان آن‌ها را آزاد می‌کنیم. 

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور افزود: همچنین رفاه زندانیان داخل زندان‌ها از دیگر اقدامات و اهداف ماست؛ زندانی از زمانی که داخل می‌شود نیازهایی دارد مثل کارت بانکی برای مراودات مالی، خدمات فروشگاهی، تغذیه شامل میوه‌جات و سبزیجات و پروتئین‌ها که ما تلاش می‌کنیم این موارد را برای آن‌ها تامین کنیم. این اقلام غیر از جیره‌ای است که دولت به آن‌ها می‌دهد و ما سعی می‌کنیم با قیمت مناسب این نیازمندی‌ها را تهیه و در فروشگاه‌های زندان به آن‌ها عرضه کنیم. 

مطهرنژاد در مورد اشتغال خانم‌های زندانی توضیح داد: تعداد خانم‌ها کمتر است و هرجایی که تعداد آن‌ها به لحاظ استانی قابل توجه‌تر باشد سعی کردیم برای همه آن‌ها اشتغال ایجاد کنیم. در استان‌هایی مانند تهران، اصفهان، خوزستان و البرز این کار صورت گرفته و مشاغلی که در شان و شرایط خانم‌ها باشد مانند رشته‌های شغلی مرتبط با پوشاک، تولید مواد غذایی و بسته‌بندی و… برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز