خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

بازپس‌گیری ۱۴ هزار هکتار از اراضی ملی طی ۸ ماه نخست امسال/ کشف ۴۲۷۰ مترمکعب چوب قاچاق در سطح کشور

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۴۷۱۷

بازرس ویژه رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان این که در ۸ ماه نخست سال ۱۴۰۲، در مجموع ۴ هزار و ۲۷۰ متر مکعب چوب قاچاق توسط نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در سطح کشور کشف شده است، گفت: طی این مدت، حدود ۱۴ هزار هکتار از اراضی ملی و عرصه‌های منابع طبیعی خلع ید شده، یعنی از تصرف متخلفان خارج و به دولت بازگردانده شده است.

«سید ناصرالدین عمادی» مشاور و بازرس ویژه رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در امور حفاظت از منابع طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار فعالیت‌ها و کشفیات یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در ۸ ماه نخست سال ۱۴۰۲ توضیح داد: در ۸ ماهه ابتدایی سال جاری، حدود ۲۲ هزار پرونده قضایی در حوزه تخریب و تصرف اراضی ملی و عرصه‌های منابع طبیعی در سطح کشور تشکیل شده که در مجموع مربوط به تخریب و تصرف ۲۸ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی کشور بوده است. 

وی افزود: در ۸ ماه نخست امسال حدود ۱۴ هزار هکتار از اراضی ملی خلع ید شده است؛ منظور از خلع ید این است که وقتی فرد متخلفی، بخشی از اراضی ملی و عرصه‌های منابع طبیعی را تصرف می‌کند، یگان حفاظت منابع طبیعی می‌تواند در صورت صدور حکم قضایی، این اراضی را از متصرفان بازپس‌گیری کند و به دولت بازگرداند. ضمن این که طی این مدت، با فعالیت‌های یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، از تصرف حدود ۶ هزار هکتار از اراضی ملی توسط متخلفان پیشگیری شده است. 

جان باختن یک همیار طبیعت و مجروح شدن ۴۳ نفر از نیروهای مردمی و یگان حفاظت

مشاور و بازرس رئیس سازمان منابع طبیعی با بیان این که در ۸ ماه ابتدایی امسال متاسفانه یک نفر از نیروهای مردمی همیار طبیعت در راستای حفاظت و پاسداری از عرصه‌های طبیعی کشور جان خود را از دست داده است، عنوان کرد: طی این مدت، ۴۳ نفر شامل ۳۸ نفر از نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و ۵ نفر از نیروهای مردمی در درگیری با متخلفان حوزه منابع طبیعی یا در حین اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع یا دیگر اقدامات مربوط به حفاظت از عرصه‌های طبیعی کشور مجروح شده‌اند. 

عمادی ادامه داد: یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری در ۸ ماه نخست سال ۱۴۰۲ توانست حدود ۵۷ هزار اصله چوب به حجم ۴ هزار و ۲۷۰ متر مکعب چوب قاچاق را در سطح کشور کشف کند و طی این مدت، ۳ هزار و ۶۰ پرونده در رابطه با قاچاق چوب تشکیل شده است. همچنین ۲۸۴ پرونده مربوط به کشف کوره‌های غیرقانونی تولید زغال در ۸ ماه ابتدایی امسال در سطح کشور تشکیل شده و در مجموع یک هزار و ۸۸۸ باب کوره زغال غیرمجاز تخریب و جمع‌آوری شده است. 

وی با بیان این که از ابتدای فروردین تا پایان آبان‌ماه امسال تعداد ۲ هزار و ۳۱۲ پرونده در راستای قطع غیرمجاز درختان در سطح کشور تشکیل شده است، اظهار داشت: طی ۸ ماه نخست امسال، حدود ۴ هزار پرونده چرای دام غیرمجاز در سطح کشور مربوط به ۷۶۱ هزار واحد دامی تشکیل شده که در این پرونده‌ها، با دریافت جریمه و سایر مجازات‌های پیش‌بینی‌شده در قانون، با صاحبان گله‌هایی که به صورت غیرقانونی وارد عرصه‌های منابع طبیعی کشور شده بودند، برخورد شده است. 

سامانه‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴؛ پل ارتباطی یگان حفاظت منابع طبیعی با مردم 

مشاور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور همچنین خاطرنشان کرد: سامانه‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ پل ارتباطی یگان حفاظت منابع طبیعی کشور با عموم مردم محسوب می‌شود و هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی اعم از قاچاق چوب، تولید غیرقانونی زغال، تصرف اراضی ملی، تخریب جنگل‌ها و مراتع و ... یا آسیب‌هایی نظیر آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع و ... با این شماره‌ها تماس بگیرند و موضوع را به اطلاع یگان حفاظت برسانند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود. 

وی در پایان گفت: در ۸ ماهه نخست سال ۱۴۰۲، ۴۸ هزار و ۴۷۷ تماس با سامانه‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ در سطح کشور برای دریافت گزارشات مردمی تخلفات یا آسیب‌های حوزه منابع طبیعی برقرار شده است. سامانه ۱۳۹ در ستاد سازمان منابع طبیعی در تهران مستقر است و سامانه ۱۵۰۴ در ادارات کل منابع طبیعی در استان‌ها استقرار دارد، اما برای تماس با هر دو شماره تلفن، نیازی به گرفتن پیش‌شماره استان مربوطه نیست و کارکنان این سامانه‌ها به صورت ۲۴ساعته پاسخگوی تماس‌های هموطنان هستند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز