خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان منابع طبیعی:

برنامه جهادی احیای سرزمین، جنگل و مرتع کشور آماده اجرا است

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۰۸۶۹

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: برنامه جهادی احیای سرزمین، جنگل و مرتع کشور در شهریورماه امسال آماده شده، اما برای حل مشکلات حوزه منابع طبیعی و محیط‌زیست به همکاری همه دستگاه‌های مرتبط به‌ویژه خود مردم نیاز داریم.

به گزارش ایلنا، عباسعلی نوبخت، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، امروز (چهارشنبه اول آذر ۱۴۰۲) در چهارمین کنفرانس بین‌المللی و هفتمین کنفرانس ملی صیانت از منابع طبیعی و محیط‌زیست و پنجمین همایش ملی جنگل در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار داشت: امسال ۴۷ بار از وضعیت منابع طبیعی استان‌های مختلف کشور بازدید شده است.

وی با بیان این که مشکلات منابع طبیعی فقط در جنگل‌ها خلاصه نمی‌شود، بلکه به بیابان‌ها نیز ارتباط دارد، افزود: اگر مدیریت پایدار جنگل عملیاتی شود، مشکلات طبیعت و مردم رفع خواهد شد. یکی از طرح‌های مرتبط با این مساله در ۷۵ لایه مطالعاتی و ۹ لایه کاربردی در ۱۰۴ حوضه آبخیز کشور انجام شده، اما به دلیل کار سلیقه‌ای، نتیجه‌بخش نبوده است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: ۹۰ میلیون هکتار از اراضی کشور نیازمند اجرای عملیات آبخیزداری است و در برنامه‌های هفتم و هشتم توسعه کشور، طرح‌ها و برنامه‌های لازم را گنجانده‌ایم تا پرونده آبخیزداری در کشور بسته شود.

نوبخت گفت: اگر مراتع درجه یک به درجه ۲ و درجه ۲ به درجه سه و در نهایت به بیابان تبدیل شود، جز متخصصان امر کس دیگری متوجه نخواهد شد و به لحاظ حساسیت امر، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور امسال طرح تحول احیای پوشش گیاهی و تولید علوفه در مراتع را آماده کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: نظام‌نامه توانمندسازی جوامع محلی در حوزه‌های جنگل و مرتع را نیز آماده کرده‌ایم و در اختیار انجمن صنفی مرتع‌داران قرار داده‌ایم و طرح جهادی مقابله با کانون‌های ریزگرد را نیز برای ۳ میلیون هکتار و همچنین طرحی برای مقابله با پدیده ال‌نینو فراهم کرده‌ایم.

نوبخت اضافه کرد: متاسفانه مدت وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان به ۱8۰ روز افزایش یافته است و انسان در معرض این بادها، ضربات گرد و غبار و ماسه را بر صورت خود احساس می‌کند و تداوم این روند سبب مهاجرت می‌شود.

وی افزود: این پدیده و افزایش بادها در استان یادشده، ۱۲ هزار هکتار از منابع طبیعی را در معرض خشکی قرار داده است، اما کسی عکس‌العملی نشان نمی‌دهد و البته طرح علاج‌بخشی به منطقه سیستان و بلوچستان را از سال قبل آماده کرده‌ایم و برای مدیریت بهینه دشت قزوین نیز طرح و برنامه داریم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تاکید کرد: اگر مدیریت جامع سرزمینی داشته باشیم، مشکلات حوزه منابع طبیعی قابل حل است و دانشجویان که مدیران آینده کشور خواهند بود، باید کلان‌نگر باشند و امور را با برنامه و دید کلی پیش ببرند.

براساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، نوبخت در پایان گفت: آموزش حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی و ترویج فرهنگ رفتار صحیح با طبیعت باید از مدارس آغاز شود و در برخی کشورها این رویه را به‌خوبی اجرا می‌کنند.

برنامه جهادی احیای سرزمین، جنگل و مرتع کشور آماده اجرا است

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز