خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان منابع طبیعی در گفت‌وگو با ایلنا:

هیچ زمینی در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت واگذار نخواهد شد/ از وضعیت مشارکت صنایع بزرگ در اجرای طرح راضی نیستیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۵۳۱۹

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری از وضعیت مشارکت صنایع بزرگ کشور در طرح کاشت یک میلیارد درخت ابراز نارضایتی کرد و گفت: در طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران، قرار نیست هیچ‌گونه زمینی به بخش‌های دولتی، خصوصی، تعاونی‌ها و نهادهای عمومی کشور واگذار شود.

«عباسعلی نوبخت»، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا در طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران، برنامه‌ای برای واگذاری زمین به بخش‌های دولتی، خصوصی یا عمومی مشارکت‌کننده وجود دارد یا خیر، توضیح داد: در طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران، قرار نیست هیچ‌گونه زمینی به به بخش‌های دولتی، خصوصی، تعاونی‌ها و نهادهای عمومی کشور واگذار شود، ولی ممکن است براساس طرح‌های مصوب و در قالب ماده ۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، اراضی مشخصی به مشارکت‌کنندگان طرح احاله مدیریت شود. 

وی درباره تفاوت واگذاری اراضی با احاله مدیریت زمین گفت: منظور از واگذاری اراضی، تخصیص زمین به اشخاص حقیقی یا حقوقی برای اجرای پروژه‌های عمرانی، طرح‌های توسعه‌ای، احداث کارخانجات و ... است، اما در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران، قرار نیست هیچ زمینی به هیچ شخص حقیقی یا حقوقی حاکمیتی یا غیرحاکمیتی واگذار شود، بلکه تنها به مشارکت‌کنندگانی که در مراحل تولید، کاشت و نگهداشت نهال‌های مربوط به این طرح سرمایه‌گذاری کنند، زمین‌هایی احاله مدیریت خواهد شد که بتوانند در آنها، طرح خود را که باید ذیل پروژه کاشت یک میلیارد درخت ارائه شود و به تصویب برسد، اجرا کنند. 

احاله مدیریت زمین به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای ایجاد بوستان‌های عمومی 

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران، احاله مدیریت زمین‌ها به نهادهای دولتی، عمومی و حاکمیتی و همچنین تعاونی‌ها، شرکت‌های خصوصی و کارخانجات در قالب قراردادهای ۵ ساله، ۱۰ ساله یا ۱۵ ساله انجام خواهد شد و شرط مهمی که در این قراردادها لحاظ می‌شود نیز این است که اشخاص حقوقی مشارکت‌کننده در طرح باید در طول هر سال، حقوق دولتی مربوط به زمین خود را به خزانه دولت واریز کنند و همچنین نظارت بر نحوه اجرای طرح با ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها خواهد بود. 

نوبخت همچنین خاطرنشان کرد: در طرح کاشت یک میلیارد درخت همچنین شرایطی فراهم شده است که بخشی از اراضی منابع طبیعی برای مشارکت در کاشت و نگهداری از نهال‌های مربوطه به شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور احاله مدیریت شود تا بتوانند ضمن کاشت بخشی از درختان مربوط به این طرح، پارک‌ها و بوستان‌‌های عمومی جدیدی را در حاشیه شهرها و روستاهای کشور ایجاد و از آنها حفاظت کنند. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران، تحت هر شرایطی که زمین به بخش‌های دولتی، خصوصی، تعاونی‌ها و نهادهای عمومی کشور احاله مدیریت شود، مالکیت زمین متعلق به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور باقی می‌ماند و هیچ‌گونه تخصیص اراضی یا انتقال مالکیت اتفاق نخواهد افتاد. 

اعلام آمادگی برخی شرکت‌ها جهت اختصاص زمین برای زراعت چوب 

نوبخت با تاکید بر این که علاوه بر احاله مدیریت توسط سازمان منابع طبیعی، بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی نیز می‌توانند برای مشارکت در طرح کاشت یک میلیارد درخت زمین اختصاص بدهند، عنوان کرد: یکی از راهکارهای مشارکت در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران، این است که اشخاص حقوقی، بخشی از زمین‌های متعلق به خود را به اجرای این طرح اختصاص بدهند. البته این پیشنهاد بیشتر برای زراعت چوب مورد استقبال تعدادی از کارخانجات قرار گرفته است، به نحوی که این کارخانجات می‌توانند در تولید نهال‌هایی که برای این هدف استفاده خواهد شد، سرمایه‌گذاری کنند و برای کاشت، پرورش و بهره‌برداری از این نهال‌ها نیز براساس طرح‌های مصوب، زمین‌های خودشان را اختصاص بدهند. 

وی با بیان این که ۳۰ درصد نهال‌های تولیدشده در طرح کاشت یک میلیارد درخت در زمینه زراعت چوب استفاده خواهد شد، اظهار داشت: تا کنون شرکت‌های کشت و صنعت مغان در استان اردبیل و کشت و صنعت شهید سلیمانی در استان آذربایجان شرقی اعلام آمادگی کرده‌اند که چند هزار هکتار از اراضی تحت مالکیت خود را با هدف زراعت چوب به طرح کاشت یک میلیارد درخت اختصاص دهند و قرار است این شرکت‌ها براساس قراردادهایی که در آینده نزدیک منعقد خواهد شد، در تولید، کاشت، نگهداری و بهره‌برداری از نهال‌های مربوطه سرمایه‌گذاری کنند و عوامل اجرایی خودشان را در این فرآیندها به‌کار بگیرند. البته نظارت بر اجرای این طرح‌ها با ادارات کل منابع طبیعی استان‌های مربوطه خواهد بود. 

وزارتخانه‌های کشور و صمت، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و صنایع را به مشارکت در طرح ترغیب کنند 

نوبخت ضمن درخواست از مدیران وزارتخانه‌های کشور و صمت برای ترغیب شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و صنایع به مشارکت در طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران گفت: مسئولان وزارت کشور توجه داشته باشند که در این طرح، امتیازات ویژه‌ای را برای جلب مشارکت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در نظر گرفته‌ایم، به نحوی که هم خود این نهادها می‌توانند برای کاشت نهال‌های مربوطه، زمین اختصاص بدهند و هم سازمان منابع طبیعی می‌تواند برای مشارکت مدیریت‌های شهری و روستایی، بخشی از اراضی ملی را به آنها احاله مدیریت کند. 

وی در پایان از وضعیت مشارکت صنایع بزرگ کشور در طرح کاشت یک میلیارد درخت ابراز نارضایتی کرد و گفت: با وجود این که برخی صنایع و کارخانجات برای مشارکت در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند و حتی برخی از آنها نیز در این طرح سرمایه‌گذاری کرده و فرآیندهای اجرایی مربوطه را آغاز کرده‌اند، اما در برابر تعداد صنایع بزرگی که در کشورمان فعال هستند، حجم مشارکت کارخانجات بسیار اندک بوده است. امیدواریم در آینده با راهبری وزارت صمت، کارخانجات مهم کشور با استفاده از بودجه مسئولیت‌های اجتماعی خود، بیش از پیش در این طرح مشارکت کنند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز