خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان منابع طبیعی خبر داد:

برنامه‌ریزی برای جنگل‌کاری در حریم ۶۰ متری دریای خزر/ سند پشتیبان طرح‌ کاشت یک میلیارد درخت تهیه شده است + عکس

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۲۷۷۹

رئیس سازمان منابع طبیعی از برنامه‌ریزی برای جنگل‌کاری در حریم ۶۰ متری دریای خزر خبر داد و گفت: سند پشتیبان طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران تهیه شده و کامل است، اما هیچ‌گاه نمی‌توان گفت که این طرح هیچ ایرادی ندارد، چون این طرح همواره می‌تواند کامل‌تر شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباسعلی نوبخت، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در حاشیه تور بازدید خبرنگاران از جنگل‌های هیرکانی و در جریان بازدید از جنگل‌های سنگده استان مازندران گفت: کاشت نهال در حریم ۶۰ متری دریای خزر در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت برنامه‌ریزی شده است. 

وی افزود: در سفر به روسیه و بازدید از ساحلی به نام خلیج دانمارک، در حاشیه دریایی با شوری چند برابری دریای خزر، شاهد پوشش گیاهی با گونه‌های مشابه ایران بودیم. به همین خاطر این ایده به ذهنمان رسید که در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، حریم قانونی دریای خزر را جنگل‌کاری کنیم. 

نوبخت ادامه داد: با مدیران کل منابع طبیعی استان‌های شمالی هماهنگی لازم انجام شده است و تلاش می‌کنیم در حریم ۶۰ متری دریا که نباید ساخت‌وساز انجام بشود، پوشش گیاهی ایجاد کنیم.

سنگده؛ نمونه موفق احیای جنگل در دل عرصه‌های هیرکانی 

رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری با اشاره به سابقه مشارکت خود در تهیه طرح جنگل دهمیان گفت: جنگل‌های منطقه سنگده از نظر پوشش گیاهی و جانوری بسیار متنوع است. ۱۲ زیرواریته نم‌دار و ۹ واریته افرا در این منطقه وجود دارد. این منطقه تا قبل از دهه ۴۰ به طور کامل پاکتراشی شده بود، اما با تلاش‌هایی که از دهه ۴۰ به بعد انجام شد و بعد از انقلاب اسلامی سرعت گرفت، توانستیم مجددا این جنگل‌ها را احیا کنیم و جنگل سنگده یک نمونه موفق در احیای جنگل‌های هیرکانی با گونه‌های بومی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: برای اولین بار حبیب زارع، مسئول باغ اکولوژی نوشهر افرای مازندرانی را در این منطقه شناسایی کرد. این افرا بسیار شبیه راش است، ولی شکل برگ‌های آن نزدیک به افرای چناری است. همچنین در این منطقه گیلاس وحشی و گلابی وحشی وجود دارد. گلابی وحشی پایه خوبی برای باغداری است و هر نوع محصول سیاه ریشه را می‌توان روی آن پیوند زد.

ایران جزو ۷ کشور اول تولیدکننده کربن در جهان است 

نوبخت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تولید ۲۴۸ هزار و ۶۰۰ اصله نهال در کشور در سال اول اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران گفت: در کشورمان ۳۰۹ نهالستان خصوصی، ۱۲۶ نهالستان دولتی و ۴۴ نهالستان بیابانی وجود دارد که ظرفیت بالای تولید نهال در آنها وجود دارد و اگر بخواهیم حتی می‌توانیم سه برابر یک میلیارد نهال را نیز در طول چهار سال در این نهالستان‌ها تولید کنیم، اما فعلا قدم به قدم پیش می‌رویم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بیان کرد: سند پشتیبان طرح کاشت یک میلیارد درخت تهیه شده و کامل است، اما هیچ‌گاه نمی‌توان گفت که این سند هیچ ایرادی ندارد، چون این طرح همواره می‌تواند کامل‌تر شود.

وی با اشاره به نقش درختکاری در ترسیب کربن و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای گفت: کنوانسیون تغییر اقلیم ایران را جزو هفت کشور اول تولیدکننده کربن معرفی کرده است. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز می‌گوید ما ششمین کشور در انتشار کربن هستیم. از نظر جذب کربن نیز چهلمین کشور هستیم. بنابراین برای کاهش انتشار کربن، راهی جز کاشت درخت نداریم.

در طرح کاشت یک میلیارد درخت، هیچ زمینی واگذار نمی‌شود 

نوبخت در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ما امکانات کافی برای تولید یک میلیارد نهال و حتی بیشتر را در طول چهار سال داریم، اما از جنبه اعتباری برای تولید نهال مشکل داریم. البته در ماه‌های اخیر گروه‌های مختلفی برای مشارکت در طرح کاشت یک میلیارد درخت اعلام آمادگی کرده‌اند، ولی به هیچ عنوان در این طرح زمین به اشخاص واگذار نمی‌شود‌.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: در سند پشتیبان طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت نیز واگذاری زمین ممنوع اعلام شده است و صنایعی که می‌خواهند با بودجه مسئولیت‌های اجتماعی خود در این طرح مشارکت کنند، توجه داشته باشند که قرار نیست هیچ‌گونه زمینی به آنها واگذار شود. 

وی یادآور شد: اگر طرح کاشت نهال در توانمندی جوامع محلی تاثیرگذار باشد و از مهاجرت اکولوژیکی جلوگیری شود، برای حمایت از جوامع محلی در قالب ماده سه قانون حفاظت و بهره‌برداری احاله مدیریت انجام می‌شود. به این مفهوم که مالکیت زمین برای منابع‌طبیعی باقی می‌ماند و کار به‌واسطه مردم انجام خواهد شد. اما کارخانه یا صاحب صنعتی که می‌خواهد در قالب مسئولیت اجتماعی کمک کند، پس از مشارکت در طرح صرفا حق زدن تابلو در محل دارد که روی آن مشخصات طرح و نام شرکت درج شده است.

نقشه لکه‌های جنگل‌کاری در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت تهیه شده است 

نوبخت با بیان این که نقشه لکه‌های انجام جنگل‌کاری در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت تهیه شده است، عنوان کرد: در این نقطه تمام نقاط مورد نظر برای کاشت نهال در این طرح مشخص شده و به عبارت دیگر، از همین حالا مکان‌هایی برای کشت سالیانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال به تفکیک استان مشخص است. در حال حاضر حفر گودال در برخی استان‌ها در حال انجام است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: برای امسال توانستیم ردیف اعتباری برای طرح ایجاد کنیم. ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح پیش‌بینی شده که قرار است ۲۳۷ هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص بدهند. در دیگر نقاط جهان هزینه کاشت و نگهداری یک نهال در مناطق خشک ۱۰ دلار است، ولی‌ با توجه به اینکه برخی زیرساخت‌ها در کشور وجود دارد، ما هزینه تولید و کاشت هر نهال را ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفتیم.

وی در پایان تصریح کرد: با تمام دستگاهایی که در ارتباط با صنایع هستند، وارد مذاکره شده‌ایم تا صنایع آلاینده‌ای که از زمین‌های منابع طبیعی استفاده می‌کنند، با استفاده از بودجه اجتماعی خود در طرح کاشت یک میلیارد درخت مشارکت کنند. البته در حال حاضر تنها توانسته‌ایم‌ با سه مجموعه صنعتی بزرگ کشور برای مشارکت در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، تفاهم‌نامه همکاری امضا کنیم. 

برنامه‌ریزی برای جنگل‌کاری در حریم ۶۰ متری دریای خزر/ سند پشتیبان طرح‌ کاشت یک میلیارد درخت تهیه شده است + عکس

برنامه‌ریزی برای جنگل‌کاری در حریم ۶۰ متری دریای خزر/ سند پشتیبان طرح‌ کاشت یک میلیارد درخت تهیه شده است + عکس

برنامه‌ریزی برای جنگل‌کاری در حریم ۶۰ متری دریای خزر/ سند پشتیبان طرح‌ کاشت یک میلیارد درخت تهیه شده است + عکس

برنامه‌ریزی برای جنگل‌کاری در حریم ۶۰ متری دریای خزر/ سند پشتیبان طرح‌ کاشت یک میلیارد درخت تهیه شده است + عکس

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز