خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان منابع طبیعی خبر داد:

تولید ۲۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نهال در راستای طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۹۳۵۸

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: ۲۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نهال در راستای طرح مردمی تولید و کاشت یک میلیارد درخت در کشور، تولید شد.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، عباسعلی نوبخت در حاشیه بازدید از نهالستان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی افزود: این نهال‌ها در تمام نهالستان‌های ملی دولتی و ۳۰۹ نهالستان بخش خصوصی در کشور تولید شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال از شهریورماه سال گذشته و به دستور ریاست جمهوری آغاز شده و وزارت جهاد کشاورزی تمام تلاش خود را در این راستا به کار گرفته است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: ۱۲۶ نهالستان در بخش جنگل و ۴۴ نهالستان کشور در حوزه مقابله با بیابان‌زایی فعال هستند و نهال‌های مربوطه را تولید می‌کنند.

نوبخت خاطرنشان کرد: طرح کاشت یک میلیارد نهال در کشور شامل ۲۰ درصد تولید نهال، ۱۰ درصد کاشت و ۷۰ درصد نگهداری از نهال است.

وی اظهار کرد: کاشت نهال در کشور پیش از فصل بارندگی و اواخر آبان‌ماه در طبیعت آغاز می‌شود و تا پایان اسفندماه در مناطق مختلف ادامه دارد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اضافه کرد: تا کنون هیچ‌گونه اعتبار ملی برای اجرای طرح کاشت مردمی یک میلیارد نهال در کشور تخصیص داده نشده و اجرای این طرح از محل ظرفیت‌های مردمی و صاحبان صنایع انجام شده است.

نوبخت عنوان کرد: تمام نهال‌های این طرح براساس مطالعات انجام‌‌شده توسط کمیته علمی این بخش توسط موسسه تحقیقات جنگل و مراتع کشور با کمک پژوهشکده‌های مرتبط تولید شده و در این مطالعات بررسی شده است که چه نهالی باید تولید و چگونه کاشته شود.

وی گفت: نهالستان اراک از جمله نهالستان‌های موفق کشور است و هم‌اکنون یک میلیون اصله نهال در این نهالستان تولید شده است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، آمار پدیده بیابان‌زایی را سالانه یک میلیون هکتار در کشور عنوان کرد و افزود: مقابله سازمان منابع طبیعی کشور با این پدیده سالانه حدود ۳۰۰ هزار هکتار است و برای اینکه بتوان اراضی بیابانی را بهتر مدیریت کرد، یک برنامه سه میلیون هکتاری برای بیابان‌ها در نظر گرفته شده و از ۲۵۰ میلیون اصله نهالی که امسال تولید می‌شود، حدود ۵۰ میلیون اصله برای اراضی بیابانی است.

نوبخت تصریح کرد: پنج منطقه رویشی در کشور وجود دارد و انتخاب تولید و کاشت نهال‌ها در کشور بر مبنای گونه‌های بومی و سازگار که نیاز آبی کمی دارند، صورت می‌گیرد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: از ۳۱ استان کشور، ۱۶ استان در استان‌های زاگرسی و شمال کشور و ارس بارانی و مناطقی است که میزان بارندگی قابل قبول دارند و جنگل‌کاری‌های این مناطق بدون نیاز به آبیاری کشت شده‌ است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز