خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد‌؛

برنامه وزارت کشور برای ارتقای شرایط دختران روستایی و جلوگیری از ترک تحصیل‌

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۲۷۲۸

قائم مقام وزیر کشور در قرارگاه جهادی توسعه همه‌جانبه روستاها برنامه وزارت کشور برای ارتقای شرایط دختران روستایی و جلوگیری از ترک تحصیل‌ دانش‌آموزان در این مناطق را تشریح کرد.

سردار «مجید بکایی» قائم مقام وزیر کشور در قرارگاه جهادی توسعه همه جانبه روستاها در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد کارویژه‌هایی که برای ارتقای شرایط دختران روستایی در نظر گرفته شده است، توضیح داد: نقش زنان در روستا نقشی بسیار مهم، محوری و تعیین‌کننده است. از جمله مباحث اصلی ما در روستاها، بحث تعلیم و تربیت فرزندان، فرزندآوری، جمعیت و کمک به اقتصاد خانواده و مدیریت خانواده است. 
 
قائم مقام وزیر کشور تصریح کرد: اینها مسائلی است که معمولا خانم‌ها بخش اعظم این امور را برعهده دارند و کسی که می‌خواهد در چنین جایگاهی قرار بگیرد، باید از تعلیم و تربیت شایسته و بایسته‌ای برخوردار باشد. 
 
سردار بکایی اضافه کرد: دختران روستایی ما به دلایل مختلف مثل مسافت خانه تا مدرسه در تحصیل با شرایط دشواری رو به رو می‌شوند. بخصوص در دوره دبیرستان وقتی مجبور می‌شوند برای ادامه تحصیل و حضور در کلاس به مرکز بخش یا روستای بزرگتری بروند که آنجا مدرسه متناسب با پایه آن‌ها وجود دارد، چالش‌هایی ایجاد می‌شود و این کار را نمی‌کنند و همین نقطه‌ای است که خیلی از دختران ممکن است ترک تحصیل کنند. 
 
قائم مقام وزیر کشور در ادامه گفت: از این روی می‌بینیم که غالبا بازماندگان از تحصیل بیشتر در جامعه دختران وجود دارند. ما تلاش می‌کنیم شرایطی به وجود آوریم که همه دختران در روستا از عدالت آموزشی بهره‌مند شوند و هم دختران و هم پسران، بتوانند هم از آموزش عمومی و هم از آموزش‌های مهارتی که مورد نیاز روستاهاست، بهره ببرند. 
 
سردار بکایی عنوان کرد: ما روستاهایی داریم که برخی از صنایع دستی در آنجا پایه و اساس درستی دارد و طبیعتا دختران علاوه بر درس‌های عمومی که می‌خوانند این امکان را دارند که در کنار تحصیل، مهارت‌های صنایع دستی بومی خودشان را هم بیاموزد و حتی مهارت‌هایی که برای زندگی و توسعه استعدادهای طبیعی افراد است را یاد بگیرد و آنچه دارند را تقویت کنند. 
 
او افزود: این موارد در آموزش و پرورش به وسعتی که مطلوب است مورد توجه قرار نگرفته بود و باید به صورت مردمی اقدام کنیم و از ظرفیت‌ها بهره بگیریم و از تمام افرادی که توانمندی دارند، علاقه‌مند هستند و در این رابطه با جدیت کار می‌کنند، کمک بگیریم. همچنین گروه‌های جهادی کشور که توانمندی زیادی دارند نیز در این راستا می‌توانند مشارکت کنند و مهارت‌ها را آموزش دهند و در واقع در فرایند تعلیم و تربیت کشور شرکت کنند. 
 
سردار بکایی در مورد بازه زمانی تعیین شده برای تحقق برنامه‌های قرارگاه جهادی توسعه همه جانبه روستاها نیز گفت: ما به همه استانداران طرح تکام را تکلیف کرده‌ایم. بنابراین ارزیابی‌های سه ماهه‌ای از استان‌ها داریم. با توجه به این اقدامات همه شرایط برای بهبود اوضاع روستاها آماده است. 
 
قائم مقام وزیر کشور خاطرنشان کرد: نظام سه لایه‌ای آموزش و پرورش، هر روستا و هر مسجدی را تبدیل به مدرسه می‌کند، محتواها و سازوکارها نیز آماده است، پس دلیلی ندارد که کار خیلی طول بکشد و ما باید به سرعت این نظام را پیاده کنیم. تعلیم و تربیت فرایندی زمانبر است؛ وقتی می‌خواهیم مهارتی را بیاموزیم نیز ماه‌ها و سال‌ها طول می‌کشد تا بتوانیم کاملا ماهر شویم. این شرایط در تعلیم و تربیت نیز همین گونه است. 
 
سردار بکایی اظهار کرد: در دولت سیزدهم امیدواریم به صورت جامع و کامل، مسئله پیاده‌سازی شده باشد و ما در همه روستاها زیرساخت کافی داشته باشیم. در طرح تکام احیای مشاغل روستایی را اولویت قرار داده ایم. کشاورزی، دامپروری، صنایع دستی، گردشگری و… از کارهایی است که باید در روستاها توسعه پیدا کند و بتواند منشا تولید ثروت در روستا باشد. 
 
او افزود: بر اساس استعدادهای موجود در هر روستا، دانش آموزان و نوجوانان می‌توانند مبتنی بر مشاغل بومی خود کسب مهارت کنند تا منجر به کار شود و دیگر از روستا مهاجرت‌هایی نداشته باشیم که منشا آن تعلیم و ترییت و کار است. 
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز