خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

وقوع حریق در ۳۴ نقطه از جنگل‌های گیلان طی ۳ روز گذشته/ آتش‌سوزی لکه‌ای در ۱۰۵ هکتار از عرصه‌های جنگلی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۲۵۹۵

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان از وقوع حریق در ۳۴ نقطه از جنگل‌های این استان از شنبه صبح تا دوشنبه شب خبر داد و گفت: برآورد اولیه ما از مساحت درگیر آتش‌سوزی در سه روز گذشته، حدود ۱۰۵ هکتار است که البته حریق در تمام این نقاط به صورت سطحی، لکه‌ای و جزیره‌ای رخ داده است.

سرهنگ «محمد قربانی لرد» فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان درباره آخرین وضعیت اطفای حریق در جنگل‌های این استان توضیح داد: از صبح شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ به دلیل این که در فصل خزان قرار گرفته‌ایم و لاش‌برگ‌های خشکیده زیرآشکوب جنگل‌ها می‌توانند به عاملی برای بروز آتش‌سوزی تبدیل شوند، بر اثر وزش باد گرم شدید، رفته‌رفته حریق‌های پراکنده‌ای در عرصه‌های جنگلی گوناگون استان ایجاد شد، به نحوی که تا شب گذشته در مجموع در ۳۴ نقطه از جنگل‌های گیلان در ۱۱ شهرستان شاهد وقوع حریق بودیم. 

وی افزود: خوشبختانه با تلاش نیروهای منابع طبیعی، همکاری سایر دستگاه‌ها و همراهی قابل توجه جوامع محلی، تا ساعت ۸ شب دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲، آتش‌سوزی در تمام نقاط درگیر حریق تقریبا به صورت کامل مهار شد. ضمن این که بارش باران صبح امروز در سراسر استان گیلان نیز باعث شد که حریق در تمام لکه‌های باقیمانده به طور کامل اطفا شود. 

قربانی لرد با تاکید بر این که آتش‌سوزی‌های فصل خزان در جنگل‌های هیرکانی عمدتا به صورت لکه‌ای و جزیره‌ای رخ می‌دهد، گفت: حریق‌های پراکنده سه روز گذشته در عرصه‌های جنگلی گیلان، همگی به شکل جزیره‌ای بود و این آتش‌سوزی‌ها در نقاط کوچک و جدا از هم به وقوع پیوست. همچنین اغلب این آتش‌سوزی‌ها سطحی بودند و به‌ندرت به تاج یا تنه درختان جنگلی آسیب وارد شده است. 

وی با بیان این که بیشترین میزان وقوع حریق در استان گیلان در سه روز گذشته در شهرستان‌های طالش و ماسال رخ داده است، عنوان کرد: برآورد اولیه ما از مساحت درگیر آتش‌سوزی در حریق سه روز گذشته حدود ۱۰۵ هکتار است که البته ممکن است این رقم تا حدودی تغییر کند. اما نکته مهم این است که آتش‌سوزی در تمام این نقاط به صورت سطحی، لکه‌ای و جزیره‌ای به وقوع پیوسته است. 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان ادامه داد: با توجه به وضعیت توپوگرافی، صعب‌العبور بودن منطقه و شدت وزش باد، اساسا در هنگام بروز آتش‌سوزی در جنگل‌های کوهستانی استان گیلان، به‌ندرت امکان استفاده از بالگرد برای اطفای حریق وجود دارد. البته در زمان وقوع حریق در جنگل‌های جلگه‌ای استان می‌توان از بالگرد استفاده کرد، ولی با توجه به این که طی سه روز گذشته، تمام نقاط درگیر حریق در مناطق کوهستانی واقع شده بودند، عملیات اطفا به صورت زمینی انجام شد. 

قربانی لرد در پایان گفت: عملیات اطفای حریق جنگل‌های گیلان در هفته جاری، ۶۵۰ نفر از نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در سطح استان در کنار صدها نفر از نیروهای مردمی، همیاران طبیعت، سمن‌های حوزه محیط‌زیست و منابع طبیعی و همچنین تعداد زیادی از نیروهای هلال احمر، بسیج، فرمانداری‌ها، آتش‌نشانی‌ها، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و ... مشارکت کردند و از همکاری تمام جوامع بومی و دستگاه‌های فعال در شهرها و روستاهای استان برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها تقدیر می‌کنیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز