خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان منابع طبیعی اعلام کرد:

آموزش ۱۲۰ نفر از نیروها برای تهیه طرح‌های مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی/ برون‌سپاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی، آسیب‌رسان است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۲۲۸۹

معاون سازمان منابع طبیعی با تاکید بر این که برون‌سپاری فعالیت‌های این سازمان به بخش خصوصی، اقدامی آسیب‌رسان است، گفت: حدود ۱۲۰ نفر از نیروهای ادارات کل منابع طبیعی در حال آموزش دیدن برای مشارکت در تهیه طرح‌های مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی هستند.

به گزارش ایلنا، نقی شعبانیان، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: تدوین طرح مدیریت پایدار (طرح جایگزین) جنگل‌های هیرکانی در صورت استفاده از تمام پتانسیل‌ها، پنج سال به طول خواهد انجامید.

وی افزود: اگر همه پتانسیل خود را به کار بگیریم، برای ۱۰۴ حوضه آبخیز براساس دستورالعملی که وجود دارد، پنج ساله طرح تهیه می‌کنیم. یعنی از ۱۴۰۲ تا پنج سال بعد از آن، تدوین این طرح‌ها طول خواهد کشید.

این مقام مسئول در سازمان منابع طبیعی ادامه داد: ما برای ۱۹ حوضه آبخیز کار را شروع کرده‌ایم و تهیه طرح برای هر حوضه دو سال طول می‌کشد. سال ۹۶ که طرح‌های جنگلداری متوقف شد، قرار بود طرح‌های مدیریت پایدار تهیه شود که نشد.

شعبانیان گفت: مهمترین دلیل انجام نشدن این کار شاید بحث اعتباری بود، اما در این رابطه کم‌توجهی هم شده است. ترکیبی از کمبود منابع و بی‌توجهی باعث شده است که ۶ سال از تصویب قانون توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال بگذرد، اما طرح جایگزین آماده نشود. 

وی در تشریح اقدامات انجام‌شده برای تدوین طرح‌های جایگزین گفت: تا کنون طرح نیمه تفصیلی تمام ۱۰۴ حوضه آبخیز آماده شده است. طرح نیمه تفضیلی فقط بر اساس توان اکولوژیکی، پهنه‌بندی عرصه را مشخص کرده و تعیین می‌کند که یک عرصه برای حفاظت، گردشگری و ... مناسب است. با تکمیل طرح نیمه‌تفصیلی اطلاعات خوبی در اختیار ما قرار گرفت.

معاون امور جنگل سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری بیان کرد: در طرح تفصیلی، براساس کاربری تعریف‌شده برای عرصه باید برنامه ارائه شود و سخت‌ترین قسمت کار مربوط به تدوین این طرح است.

وی با بیان این که تدوین طرح تفضیلی از ۶ تا ۷ ماه قبل آغاز شده است، بیان کرد: در حال حاضر برای ۱۹ حوضه آبخیز تدوین طرح تفصیلی را آغاز کرده‌ایم. توان کشور این اجازه را به ما نمی‌دهد که یک‌ساله برای تمام جنگل‌های شمال طرح تفصیلی تهیه شود.

شعبانیان با تاکید بر این که در حال حاضر برای تدوین طرح‌های مدیریت پایدار جنگل از تمام توان کشور استفاده می‌شود، یادآور شد: در این مسیر از کمک شرکت‌های خصوصی، دانشگاه‌های شمال و مراکز تحقیقاتی بهره می‌بریم. بخشی از توان کارشناسی سازمان منابع‌طبیعی نیز در خدمت این طرح قرار گرفته است.

به گفته وی، حدود ۱۲۰ نفر از نیروهای ادارات کل منابع طبیعی در حال آموزش دیدن برای مشارکت در تهیه طرح‌های مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی هستند.

معاون امور جنگل سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری ادامه داد: امسال تهیه طرح تفصیلی برای ۱۹ حوضه آغاز شده است و در سال آینده تدوین طرح برای ۲۵ حوضه آبخیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی توضیح داد: براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، اعتبار مورد نیاز برای تدوین طرح در ۱۹ حوضه آبخیز از محل درآمدهای اختصاصی که در سازمان وجود داشت، تامین شد. برای سال‌های بعد هم شرایط باید به همین شکل باشد. اگر به هر دلیلی هزینه برای سال بعد تامین نشود، تدوین طرح مدیریت پایدار طی پنج سال، محقق نخواهد شد.

شعبانیان با تاکید بر این که برون‌سپاری فعالیت‌های سازمان منابع طبیعی به بخش خصوصی، اقدامی آسیب‌رسان است، عنوان کرد: در گذشته اقداماتی از این دست با نیت خیر انجام می‌شد، اما چنین رفتاری سبب شده است که بدنه سازمان از تجربه خالی شود.

وی درباره دیگر تبعات این سیاست گفت: ما یک طرح ارزیابی دوره‌ای جنگل داریم که هر ۱۰ سال یک‌بار باید انجام شود. برای اجرای این طرح بعد از برگزاری مناقصه با چهار شرکت، قرارداد منعقد شد، اما بعد شرکت‌ها اعلام کردند که به دلیل افزایش نرخ تورم قادر به ادامه همکاری نیستند.

معاون امور جنگل سازمان منابع‌طبیعی ادامه داد: تلاش کردیم با تامین وسیله نقلیه و برخی خدمات، امکان تداوم فعالیت شرکت‌های خصوصی را فراهم کنیم، اما در نهایت شرکت‌ها از ادامه طرح صرف نظر کردند. به همین خاطر، اکیپ‌های از نیروهای ادارات کل تشکیل دادیم تا اجرای این طرح به پایان برسد. این تجربه موفق بود و برای تدوین طرح مدیریت پایدار هم از آن استفاده خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر برای طرح ارزیابی دوره‌ای ۲ هزار و ۹۱۱ نمونه، معادل تقریبا نیمی از نمونه‌های ۱۰ سال قبل را برداشت کرده‌ایم و در حال ارزیابی هستیم. انتظار داریم طرح ارزیابی دوره‌ای تا پایان سال به اتمام برسد.

این مقام مسئول در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: اجرای این طرح با کمک اکیپ‌هایی از نیروهای سازمان، علاوه بر کاهش هزینه‌های اجرا، زمینه درآمدزایی کارشناسان را نیز فراهم کرد. همچنین با اتمام این طرح، کارشناسانی خواهم داشت که با علم روز آشنا هستند و می‌توانند بعدها به‌راحتی کار نظارت را انجام دهند. ضمن این که از این نیروها می‌توانیم در تدوین طرح‌های تفصیلی استفاده کنیم.

براساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، شعبانیان در پایان تصریح کرد: استفاده از بدنه کارشناسی سازمان منابع طبیعی در اجرای طرح‌ها این مزیت را دارد که اگر برای طرح‌ها پولی تزریق نشود، اجرای آن طرح به‌طور کامل متوقف نمی‌شود و با سرعت کمتر ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز