خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

لزوم تعریف رشته‌های مهندسی در زمینه علوم انسانی و روابط اجتماعی/ ارزیابی آموزش را جزو اولویت‌های اصلی دانشگاه قرار دهیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۱۶۱۰

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: وزارت علوم باید واحدهای دانشگاهی کم کیفیت را مطابق قانون آمایش آموزش عالی تعطیل کند به این دلیل که این واحدهای دانشگاهی کم کیفیت هم به اعتبار رشته‌های مهندسی هم به اعتبار سایر رشته‌ها ضربه وارد می‌کنند.

«امیررضا شاهانی» رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت و گو با خبرگار ایلنا، در مورد هوش مصنوعی و نیاز به رشته‌های جدید متناسب با نیازهای روز اظهار کرد: این روزها هوش مصنوعی به جهت کاربردهای مختلفی که دارد، در دنیا حرف اول می‌زند. در چنین شرایطی برای رسیدن به اهداف آموزش عالی تلفیق رشته‌ها اهمیت زیادی دارد. 

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در مورد اهمیت کاربرد هوش مصنوعی در علوم انسانی نیز بیان کرد: امروزه فضای مجازی تبدیل به یکی از ابزارهای حکمرانی در دنیا شده است. زمانی که از حکمرانی حرف می‌زنیم یعنی با انسان‌ها کار داریم و علوم انسانی در چنین شرایطی بسیار مهم می‌شود. 

شاهانی تصریح کرد: چگونگی تاثیرگذاری و تغیر ذائقه مردم در این شرایط خیلی مهم است. لذا فکر می‌کنم باید به این سمت برویم که نه تنها در رشته‌های فنی مهندسی تلفیق ایجاد کنیم بلکه چنین رویکردی باید بین رشته‌های مهندسی و سایر علوم به وجود بیاید و به سمت تلفیق این رشته‌ها با یکدیگر برویم. 

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در ادامه گفت: همانطور که امروز رشته مهندسی پزشکی داریم که دانشگاه خواجه نصیر نیز در این رشته فعال است، باید به این سمت برویم که رشته‌های مهندسی در زمینه علوم انسانی و روابط اجتماعی تعریف کنیم. 

شاهانی افزود: ما هنوز خیلی در این مسیر توسعه نیافته ایم. شاید یکی از دلایلش این باشد که بین رشته‌ها به شدت خط کشیده‌ایم و همه آن‌ها را از یکدیگر کاملا جدا کرده ایم. اگر رشته‌های علوم انسانی به فنی مهندسی نزدیک شود، همانطور که در رشته‌های پزشکی با ورود مهندسی تحولات بزرگی رخ داد و دنیا را فراگرفت و این اتفاق در کشور ما هم تحولات چشمگیری به وجود آمد، در زمینه علوم انسانی نیز اگر آن تجربه را تکرار کنیم، دستاوردهای خیلی خوبی حاصل خواهد شد که دقیقا متناسب با نیازهای روز خواهد بود. 

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه امروز بیشترین مهندس‌های کشور از دانشگاه آزاد فارغ التحصیل می‌شوند، وضعیت کیفی رشته مهندسی چگونه است، گفت: من فکر می‌کنم وزارت علوم باید واحدهای دانشگاهی کم کیفیت را مطابق قانون آمایش آموزش عالی تعطیل کند به این دلیل که این واحدهای دانشگاهی کم کیفیت هم به اعتبار رشته‌های مهندسی هم به اعتبار سایر رشته‌ها ضربه وارد می‌کنند. 

شاهانی تصریح کرد: وقتی فارغ التحصیل بی‌کیفیت زیاد می‌شود، بحث بی‌انگیزگی در جوانان نیز افزایش می‌یابد به این دلیل که شاید کار پیدا نکنند، از تحصیلی که کرده‌اند راضی نباشند و از حقوق خود رضایت کافی نداشته باشند و… پس واحدهای دانشگاهی بی‌کیفیت تاثیرات چندجانبه دارد که باید همه جوانب آن را در نظر گرفت. 

شاهانی در مورد چگونگی کیفیت افزایی در دانشگاه‌ها بیان کرد: عوامل متعددی در کیفیت افزایی نقش دارند؛ اول اینکه آموزش را جدی بگیریم. همچنین باید ارزیابی آموزش را جزو اولویت‌های اصلی دانشگاه قرار دهیم. یکی از برنامه‌های من در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی این است که سامانه جامع ارزیابی در دانشگاه داشته باشیم تا هم از آموزش هم پژوهش و هم از حوزه‌های رفاهی، دانشجویی و مدیریتی و… ارزیابی صورت بگیرد و کیفیت تمامی این بخش‌ها را بسنجیم و در راستای کیفیت افزایی همه جانبه حرکت می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز