خبرگزاری کار ایران

معادن وزیر علوم؛

سوق دادن فرصت‌های مطالعاتی علوم انسانی به سمت پدافند غیرعامل/ تاکید بر توجه بهنگام به دانش کوانتوم

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۱۰۳۶

معادن وزیر علوم گفت: بر توجه بهنگام به دانش کوانتوم تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، "پیمان صالحی" معاون پژوهشی وزیر علوم در نشست ملی پدافند غیرعامل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حوزه پدافند غیرعامل ما اقدامات پیشینی و پسینی داریم. اگر در اقدامات پیشینی موفق باشیم در خیلی موارد دیگر اقدامات پسینی لازم نخواهد بود.

معاون علمی وزیر علوم گفت: قطعا پایه اقدامات پسینی، علم و پژوهش و فناوری است.

صالحی در مورد رتبه علمی ایران ادامه داد: یکی از داشته های ما تولیدات علمی است که مبنای تصمیم گیری های ماست. رتبه علمی ما ظرف دو دهه از رتبه ۵۴ به ۱۵ دنیا در اسکوپوس رسیده است. در اسکوپوس رتبه ۱۵ هستیم و رتبه استنادی ما با تولیدات علمی ما برابر است. یعنی به تولیدات علمی ما ارجاع می شود و ما در سهم مشارکت های بین المللی علی رغم محدودیت بین المللی و تحریم ها به انزوا نرفته ایم و بالای ۳۵ درصد مشارکت علمی جهانی داریم.

صالحی با اشاره به حوزه های تحقیقاتی پژوهشگران ایرانی در سال ۲۰۲۳ بیان کرد: در حوزه های پزشکی، مهندسی، مواد شیمیایی ژنتیک و برخی حوزه های مهم و پرشمار ایرانی ها فعال بوده اند.

او گفت: در برخی حوزه های متمرکز بر پدافند غیرعامل در آموزش عالی با توجه به مشوق هایی که داریم می توانیم اقدامات موثری داشته باشیم. 

صالحی گفت: یکی از اقدامات پیشینی گسترش زبان فارسی است و باید در داخل و خارج از کشور زبان فارسی را گسترش دهیم که دستور رهبر انقلاب نیز هست.

معاون وزیر ادامه داد: امروز هزار و ۴۹۰ مجله در وزارت علوم تایید کردیم که باید در سطح دنیا دیده شود و زبان فارسی باید زبانی باشد که تا ۵۰ سال آینده مثلا تا سال ۱۴۵۰ هرکسی می‌خواهد به مطالب علمی دست پیدا کند مجبور باشد زبان فارسی یاد بگیرد.

دبیرکل شورای عالی عتف با اشاره به اهمیت دو پاسگاه استنادی wos و اسکوپوس گفت: تمام محاسبات علمی روی این دو پایگاه انجام می شود. کشور ایران در راهنمای مجلات دسترسی آزاد یا دوآج DOAJ رتبه هفتم و از نظر زبان در رتبه یازدهم قرار دارد.

صالحی ادامه داد: البته در ۲۰۲۳ ارتقا داشته ایم هرچند هنوز آمارهای رسمی در دسترس نیست ولی امسال زبان فارسی در اسکوپوس ارتقای یک تا دو پله ای داشته است.

صالحی بیان کرد: در طول ۲۵ سال ۱۰۱ عنوان مجله نمایه شده و در دولت سیزدهم ۴۱ مجله در این پایگاه نمایه شد که ۱۲ عنوان از این مجلات به زبان فارسی است.

دبیرکل شورای عالی عتف با اشاره به زیرساخت فناوری و علمی افزود: کمتر کشوری در دنیا زیرساخت پارک های علم و فناوری ما را دارد و در منطقه که هیچ کشوری چنین فضاهای زیرساختی ندارد. این شبکه های مویرگی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد می توانند در خدمت پدافند غیرعامل قرار بگیرند. 

صالحی اظهار کرد: نظام مسائل کشور را باید به سمت پدافند غیرعامل بیاوریم. ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه از این طریق محقق می شود که اعضای هیات علمی تازه استخدام ما باید دوره های مطالعاتی بگذرانند و رهبر انقلاب نیز رفتن هیأت علمی به سمت صنعت و جامعه را تشویق کردند.

دبیرکل شورای عالی عتف گفت: در سال ۱۴۰۱ حدود ۶۹۱ هیأت علمی از فرصت های مطالعاتی استفاده کردند. این دوره های فرصت مطالعاتی حتی در رشته های علوم انسانی می توانند به سمت پدافند بیاید. اساتید جدید موظف به طی کردن این دوره ها هستند. در مورد طرح های ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه در سال ۱۴۰۱ ما ۱۰ هزار و ۸۳۵ طرح ارتباط دانشگاه با صنعت داشتیم که ارزش مالی آن مبلغ ۴ هزار و ۷۰۴ میلیارد تومان بود. 

دبیرکل شورای عالی عتف در مورد دوره های مهارت افزایی در دانشگاه ها گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد شرکت کنندگان در دوره های مهارت افزایی در دانشگاه ها ۳۲۸ هزار و ۴۰۴ بودند. استفاده بهینه و ملی از تجهیزات تحقیقاتی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها با دقت بالا و هزینه کمتر در وزارت علوم مورد تاکید است.

او با اشاره به نیاز تحقیقات و تجهیزات پیشرفته در زمینه پدافند غیرعامل بیان کرد: در شبکه شاعا ۷۷ هزار تجهیزات و ۱۰ هزار و ۵۰۰ آزمایشگاه وجود دارد. امکانات شورای عالی عتف می تواند در زمینه پدافند غیرعامل فعالیت کنیم. در یکی از جلسات شورای عالی عتف تاسیس شبکه ملی آزمایشگاهی کشور مطرح شد و هنوز هیأت امنای آن تشکیل نشده است.

صالحی به مواد قانون تامین بودجه های پژوهشی بند د تبصره ۹ سال ۱۴۰۲ می گوید ۶۰ درصد بودجه امور پژوهشی شرکت ها و بانک ها و موسسات غیرانتفاعی وابسته به دولت را به صندوق شورای عالی وزارت علوم واریز شود. امسال بودجه ۶۰۰ میلیارد تومان است. موضوع ماده ۵ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنطیم بخشی از مقررات مالی دولت هم وجود دارد که بودجه یک درصد را مطرح می کند و مربوط به همه دستگاه های اجرایی است و بیش از هزار میلیارد تومان منابع مالی برای آن موجود است. 

معاون وزیر علوم با اشاره به پیشنهادات استفاده از ظرفیت های شاعا، گفت: هم اکنون دوره های پسادکتری گسترش یافته و ۴ نوع پسادکتری داریم و با موافقت رهبر انقلاب دوره پسادکتری می توانند خدمت وظیفه باشد. این ظرفیت پسادکتری می تواند به سمت پدافند غیرعامل بیاید.

صالحی با بیان اینکه بهره گیری از فناوری های نوین از اهداف جدی وزارت علوم است، گفت: اگر امروز از دانش کوانتوم عقب بیفتیم، جبران سخت است مسائل امنیتی ما را اذیت خواهد کرد و اولین نتیجه و مضرات این عقب ماندگی، امنیتی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز