خبرگزاری کار ایران

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان خبر داد:

کشف ۴۷ تن چوب قاچاق جنگل‌های زاگرس در استان اصفهان طی ۶ ماه

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۶۹۶۱

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان اصفهان از کشف و ضبط بیش از ۴.۵ تن زغال و حدود ۴۷ تن چوب قاچاق جنگل‌های زاگرس در استان اصفهان طی ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲ خبر داد گفت: قاچاق چوب و تولید زغال غیرقانونی زخم عمیقی بر جنگل‌های زاگرس وارد کرده است.

به گزارش ایلنا، سرهنگ علیرضا طاهری، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان درباره آمار قاچاق چوب طی شش ماه نخست سال جاری در این استان گفت: در این مدت بیش از ۴.۵ تن زغال و حدود ۴۷ تن چوب جنگلی در استان کشف و ضبط شده و قاچاق چوب و تولید زغال غیرقانونی زخم عمیقی بر جنگل‌های زاگرس وارد کرده است.

وی افزود: نقش درخت جنگلی بلوط که رویشگاه آن در مناطق کوهستانی زاگرس است، در مبارزه با آلودگی‌های محیط‌زیستی، کنترل گرد و غبار، فرسایش خاک، ترسیب کربن، حفظ آب و تولید اکسیژن مهم و حیاتی است.

طاهری با بیان این که غیر از درختان بلوط که در استان‌های منطقه زاگرس توسط سودجویان قطع و قاچاق می‌شود، تاغ‌زارهای استان نیز همچنان مورد هجوم سودجویان است، خاطرنشان کرد: در شش ماه نخست امسال، ۱۸ فقره قطع درختان جنگلی در استان به‌ویژه تاغ‌زارهای شرق اصفهان توسط افراد سودجو صورت گرفته است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ادامه داد: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی استان با گشت و پایش در مناطق از عرصه‌های طبیعی حفاظت می‌کنند، به طوری که در نیمه نخست سال جاری، قاچاق درختان بلوط و تاغ در کوره‌های تولید زغال خمینی‌شهر، فلاورجان، اصفهان و نجف‌آباد توسط نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی کشف و ضبط شده است.

وی با تاکید بر برخورد قانونی با سودجویان قاچاق چوب تصریح کرد: در شش ماهه امسال، تعداد ۲۴ نفر از متخلفان و قاچاقیان چوب دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند و ۱۹ وسیله نقلیه نیز توقیف شده است.

طاهری اضافه کرد: بازدید از کارگاه‌های تولید زغال چوب و کنترل خودروها از جمله اقدامات یگان حفاظت منابع طبیعی استان اصفهان برای جلوگیری از قاچاق چوب است. همچنین همکاری بسیار خوب نیروی انتظامی و دستگاه قضایی در این امر اثرگذار بوده است.

وی با بیان این که در یک سال اخیر بالغ بر ۱۳۰ تن چوب قاچاق در استان اصفهان از درختان جنگلی بلوط کشف و ضبط شده است، عنوان کرد: میزان کشفیات قاچاق چوب در استان طی چهار سال اخیر بالغ بر ۱۴۰۰ تن بوده است. 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان همچنین درباره کشف حدود ۳۰ تن زغال قاچاق در یک سال گذشته و بیش از ۱۰۰ تن طی چهار سال اخیر در استان، افزود: در این سال‌ها با افزایش قیمت این کالا، طمع بسیاری از سودجویان نیز افزایش یافته است.

وی با بیان این که میزان کشفیات قاچاق چوب و زغال در استان اصفهان در مقایسه با سایر استان‌ها بیشتر است، گفت: با قرارگیری استان‌های دارای جنگل‌های زاگرسی در جوار اصفهان، حمل‌ونقل و جابه‌جایی محموله‌های قاچاق از این خطه صورت می‌گیرد، بنابراین برای حفاظت از منابع طبیعی براساس وظیفه قانونی خود با متعرضان به محیط‌زیست با جدیت بیشتری برخورد می‌کنیم.

براساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، طاهری در پایان گفت: از شهروندان خواستاریم که با توجه به اهمیت و ارزش منابع طبیعی، به عنوان همیاران طبیعت در صورت مشاهده هرگونه تخلف بر تصرفات، قطع درختان و حمل چوب و چرای غیرمجاز دام با شماره ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی تماس بگیرند تا برای پیشگیری از وقوع جرم اقدام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز