خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی تاکید کرد:

امکان اجرای طرح «مالچ پوشالی» ایران برای بیابان‌زدایی در کشورهای منطقه

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۵۲۶۵

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: دستاوردهای موفق طرح‌های تحقیقاتی بادشکن غیرزنده از نوع زیستی در استان سمنان موسوم به «مالچ پوشالی» قابلیت اجرا در کشورهای منطقه مانند عراق و سوریه را برای بیابان‌زدایی در قالب همکاری‌های مشترک دارد.

به گزارش ایلنا، وحید جعفریان در حاشیه بازدید از طرح‌های تحقیقاتی مهار ماسه‌های روان در استان سمنان گفت: اجرای طرح تحقیقاتی بادشکن غیرزنده از نوع زیستی با استفاده از مواد دورریز کشاورزی مانند ساقه پنبه، پوشال برنج و نی‌، در مهار توفان‌های ماسه‌ای و تثبیت ماسه‌های روان موثر است.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: مالچ پوشالی از ضایعات کشاورزی به دست می‌آید و با اجرای این طرح، کشاورزان می‌توانند از فروش ضایعات درآمدزایی کنند.

وی افزود: براساس بررسی‌ها، طرح پژوهشی مالچ پوشالی در استان سمنان تا ۱۰۰ درصد موجب تثبیت ماسه‌های روان شده و تا ۷۰ درصد در احیای پوشش گیاهی موثر بوده است.

جعفریان خاطرنشان کرد: طبق مطالعات انجام‌شده، گستره کانون‌های فرسایش بادی کشور ۱۴ میلیون هکتار است که ۲۲ استان را شامل می‌شود. همچنین براساس تحقیقاتی که در گذشته انجام شده است، کانون‌های فرسایش بادی و توفان‌های ماسه‌ای سالانه ۶۰۰ میلیون دلار به زیرساخت‌های مختلف مانند کشاورزی، راه و روستاهای کشور خسارت وارد می‌کند.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی همچنین اظهار داشت: طرح مالچ پوشالی در سرخس خراسان رضوی، خوزستان، ایلام و سیستان و بلوچستان که دارای کانون بحرانی فرسایش بادی هستند، قابلیت استفاده دارد.

براساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، جعفریان در پایان با اشاره به موفقیت اجرای طرح مالچ ریگی که طرح پیشنهادی زنده‌یاد پروفسور پرویز کردوانی از اهالی استان سمنان است، تاکید کرد: مالچ ریگی راهکار موثر تثبیت ماسه‌های روان در تپه‌های رسی است، اما دغدغه مهم در این طرح روش اجرا است که این موضوع در بخش تحقیقات در دست بررسی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز